Așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, transportatorii și alte organizații implicate în transportul pe relația cu Marea Britanie, uniți în Get Ready for Brexit, manifestă tot mai multă îngrijorare în legătură cu traficul aglomerat din Dover, din moment ce de săptămâna trecută peste 2.500 de camioane au fost blocate în Marea Britanie. Șoferii petrec în medie 30 de ore în trafic, în condiții improprii, și nu există perspective concrete de îmbunătățire a situației. De aceea toți cei implicați fac apel urgent la Secretariatul de Stat pentru Vămi din Olanda să colaboreze cu omologii britanici pentru a găsi cât mai curând o soluție.
În opinia TLN, blocajele în trafic au fost provocate de mai multe probleme În primul rând, săptămâna trecută un sistem IT important, folosit pentru eliberarea documentelor vamale pentru guvernul britanic, a căzut, iar planul de urgență al părții britanice nu a funcționat suficient de bine și nu a fost activat corect și rapid, ceea ce a dus la întârzieri foarte mari în prelucrarea documentelor. În plus, există probleme cu conexiunile de feribot spre și dinspre Marea Britanie, din moment ce P&O Ferries și-a oprit temporar cursele acum două săptămâni, deci capacitatea serviciilor de traversare disponibile în prezent este prea mică. La acestea se adaugă situația șoferilor, care stau zeci de ore fără facilități și pot fi amendați pentru depășirea timpilor de condus, dar mai și petrec uneori ore întregi căutând un loc de odihnă adecvat, din cauza lipsei locurilor de parcare.
De aceea se solicită un acord între părțile britanică și olandeză, care să prevadă relaxări temporare ale regulilor – astfel încât să le permită camioanelor să se îmbarce din nou mai repede pe feribot în ambele direcții – dar și realizarea de proceduri de urgență în Marea Britanie, astfel încât să se evite pe viitor astfel de blocaje.
Așa cum știți deja, de pe 2 ianuarie 2022, oricine transportă bunuri spre sau dinspre Marea Britanie trebuie să se înscrie pentru GVMS (Goods Vehicle Movement Service).
Asociația olandeză de transport și logistică TLN remarcă faptul că, în ciuda câtorva incidente, primele săptămâni din noua etapă Brexit au mers „rezonabil“. Totuși, vămile britanice consemnează câteva greșeli comune, apărute mai ales în crearea GMR (Goods Movement References) în GVMS și din cauza cărora camioanele ajung într-un impas la frontieră.
Pentru a evita aceste probleme, vămile britanice atrag atenția asupra câtorva aspecte. GMR este solicitat pentru toate transporturile, inclusiv pentru vehiculele care circulă goale. Completarea tipului corect de declarație este importantă, deci transportatorii trebuie să verifice ce referințe trebuie introduse în GMR pe site-ul guvernului britanic, pentru a obține GMR: numărul de referință de intrare (ERN) pentru intrare prin CHIEF sau numărul de referință al mișcării (MRN) pentru intrare prin serviciul de declarații vamale (CDS) și declarație de referință unică a expedierii (DUCR) pentru ieșire prin CHIEF sau CDS. Referințele la semiremorcă nu se folosesc atunci când se introduce numărul de înmatriculare a vehiculului (VRN) în GMR în cazul transportului însoțit. În acest caz, transportatorul nu poate valida GMR. VRN trebuie să corespundă vehiculului care prezintă GMR.
Dacă informațiile de mai sus sunt completate incorect, GMR nu este valid și încărcătura sau semiremorca nu pot urca pe vas.
Persoana care completează declarațiile vamale trebuie să utilizeze codul de locație dublă pentru toate declarațiile de export din Marea Britanie către UE, atunci când mărfurile sunt transportate prin Dover și eurotunnel, pentru a avea flexibilitate pe traseu. Iar codurile de locație pentru RO-RO trebuie verificate pentru a fi folosite în CDS sau CHIEF. Operatori mai trebuie să se asigure că RRS01 este introdus în declarația vamală în boxul 44 pentru CHIEF sau în 2/2 pentru CDS, dacă se transportă mărfuri printr-o locație vamală GVMS, altfel GVMS nu validează GMR.
Odată ce mărfurile ajung în Marea Britanie trebuie verificat statusul declarațiilor, deoarece poate fi nevoie de noi acțiuni pentru a le elibera dacă sunt reținute în vamă.
Pentru a afla dacă mărfurile sau încărcătura trebuie verificate se introduce GMR pe un site special (Check if you need to report for an inspection – Check if you need to report for an inspection – GOV.UK (tax.service.gov.uk). La controlul vamal trebuie mers și la un Birou Vamal de Interior dacă se face transport prin portul Dover sau prin Tunelul Canalului Mânecii. Pentru toate celelalte porturi, inspecția trebuie făcută la serviciul de inspecție din sau de lângă port.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit