Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Kazahstanul, Turcia și Azerbaidjanul doresc să dezvolte comerțul și transportul reciproc pe coridorul intermodal transcaspic, care devine un proiect strategic pentru consolidarea cooperării economice și politice a țărilor din Asia Centrală. China și Uniunea Europeană vor beneficia, de asemenea, de acest proiect.

În 2021, 25.200 de containere au fost transportate pe coridorul transcaspic care leagă China și țările din Asia Centrală de Turcia și Europa prin Azerbaidjan și Georgia – cu 20% mai mult decât în 2020. Cu toate acestea, în acest an și în anii următori, dinamica dezvoltării acestui fir al Noului Drum al Mătăsii, care ocolește Rusia, va fi mult mai rapidă, la aceasta contribuind atât războiul din Ucraina, cât și ambițiile Turciei și Azerbaidjanului.

Pe 10 mai, la Ankara au avut loc reuniunile pe teren ale grupului de lucru și adunarea generală a Asociației rutelor de transport internațional transcaspice. În cadrul reuniunii, au fost aprobate noi tarife și au fost prezentate previziunile privind creșterea transportului pe Coridorul Central, care se așteaptă să ajungă la 3,2 milioane de tone de marfă în acest an (de 6 ori mai mult decât anul trecut) și la 50.000 de TEU (de 2 ori mai mult decât în 2021).

În timpul reuniunii asociației, a fost încheiat un acord între compania de stat Kazahstan Railways KTZ și Turkish Republican Railways TCDD. Acordul se referă la „consolidarea cooperării și dezvoltarea potențialului logistic al ambelor țări, inclusiv utilizarea liniei de cale ferată Kars-Akhalkalaki ca un coridor cheie către Turcia”, se arată în comunicat. Kazahstanul a intensificat contactele diplomatice cu Ankara după ce a început invazia Rusiei în Ucraina. Fosta republică sovietică nu a sprijinit agresiunea rusă. Autoritățile din Nursultan se tem că țara ar putea fi următoarea țintă a Moscovei, deoarece Kazahstanul are o minoritate rusofonă numeroasă, iar presupusa luptă pentru interesele acesteia ar putea deveni, ca în cazul Ucrainei, un pretext pentru o agresiune militară. 

Parteneriat strategic

Turcia a devenit noul partener strategic al Kazahstanului, ceea ce se datorează nu numai poziției sale geografice de-a lungul coridorului central, ci și proximității culturale dintre cele două țări. La 10 mai, președintele Recep Tayyip Erdoğan s-a întâlnit cu liderul kazah Kassy-Jomart Tokayev și au discutat despre cooperarea militară și economică. Se preconizează că schimburile comerciale dintre Kazahstan și Turcia vor crește până la 10 miliarde de dolari în următorii ani. Coridorul intermodal transcaspic va juca un rol esențial în acest sens. 

Din ce în ce mai mulți transportatori europeni sunt, de asemenea, interesați să transporte mărfuri containerizate din China în Europa pe o rută care să ocolească Rusia. Pe 10 mai, reprezentanții ADY Container – operatorul intermodal din cadrul Azerbaidjan Railway Group – s-au întâlnit cu Rail Cargo Group, un transportator de marfă care aparține Căilor Ferate Federale Austriece. În timpul reuniunii, a fost semnat un acord de cooperare pentru dezvoltarea serviciilor intermodale care acoperă transportul între Asia și UE prin coridorul transcaspic. ADY Container discută, de asemenea, despre cooperarea cu Metrans și Bahnoperator.  

Coridorul transcaspic are un mare potențial pentru schimburile comerciale dintre Turcia și țările din Asia Centrală, dar potențialul său de utilizare în traficul de tranzit între China și UE este în prezent destul de limitat. Problema este timpul de tranzit neatractiv și costul ridicat al transportului, care este mai mare decât cel al serviciilor tradiționale care utilizează transportul maritim, precum și transportul pe NJS prin Rusia și Belarus. Din acest motiv, coridorul transcaspic nu pare să joace un rol major în comerțul dintre Europa și China în următorii ani.

Pandemia de Covid-19 și reducerea capacității transportului aerian și maritim au favorizat în 2020 transportul feroviar de containere între China și Europa, creșterea depășind 64%. „Tendința nu e generată de mărirea vitezei trenurilor, ci mai degrabă de respectarea foilor de parcurs, de creșterea numărului de puncte de trecere a frontierei și de viteza operațiunilor din frontieră”, arată președintele companiei kazahe-ruse-bieloruse Utlc-Era, Alexey Grom, citat de Trasporto Europa. Acesta subliniază că obiectivul pentru 2025 este transportul a circa un milion de TEU pe calea ferată dintre China și Europa.

Utlc-Era gestionează 91% din transportul feroviar cu ecartament larg între China și Europa, transportând 546.900 TEU în 2020. Mărfurile cu cea mai mare creștere au fost medicamentele și echipamentele medicale, piesele auto și componentele electronice. „Efectul pozitiv se datorează și faptului că încă din primăvara lui 2020 Rusia a permis tranzitul așa-numitelor mărfuri vizate de sancțiuni, respectiv legume, fructe și produse alimentare de calitate”, precizează compania feroviară.

Transportul feroviar de containere între Asia și Europa implică 92 de orașe din 21 de țări, însă aproape jumătate din trenuri își au destinația sau originea în Germania, care este centrul acestui Drum al Mătăsii. Numai DB Cargo Eurasia, controlată de Deutsche Bahn, a circulat în 2020 cu 12.000 de trenuri (cu 3.000 mai mult decât anul precedent), transportând 200.000 de containere. Principalele destinații sunt Duisburg și Hamburg pe partea europeană și Chongqing, Xi’an, Hefei și Zhengzhou pe partea chineză.