Ad
Ad
Ad
Ad

Seful Departamentului European de Transport Feroviar la AsstrA-Associated Traffic AG, Ewa Trochimiukm, a analizat intr-un comunicat de presa efectele potentialei ridicari a embargo-ului introdus de Rusia in 2014 si impactul rezultat asupra transportului feroviar.
In august 2014, Rusia a introdus interdictia importului de alimente din Uniunea Europeana, SUA, Albania, Australia, Muntenegru, Liechtenstein, Islanda, Norvegia si Ucraina. Potrivit ziarului polonez Rzeczpospolita, Kremlinul a extins acum embargo-ul asupra alimentelor occidentale cu inca un an. Ridicarea embargoului privind transportul de produse alimentare in tranzit ar creste semnificativ fluxurile de marfa pe Noul Drum al Matasii, considera Ewa Trochimiukm, deoarece caile ferate reprezinta inca o alternativa atractiva pentru transportul aerian mai rapid, mai scump si mai ieftin si mai lent. „Chinezii s-au interesat de mult timp sa importe produse alimentare din Europa. Produsele europene sunt foarte populare in Regatul Mijlociu si sunt considerate «marfuri de lux». Piata locala este din ce in ce mai deschisa catre importurile din strainatate, iar companiile din UE sunt dornice sa intre pe piata. Consumatorul mediu chinez este membru al unei clase de mijloc in continua crestere, care va numara in curand aproape jumatate de miliard de oameni. El prefera sa cumpere mancare importata, deoarece pare mai sigura decat alternativele produse la nivel local. Chinezii vor sa manance alimente sanatoase, ecologice, care sunt proaspete si sunt disponibile rapid la preturi favorabile.“

In ultimii ani, pe piata chineza au aparut noi jucatori, printre care se afla Belarus, care exporta produse lactate precum lapte praf, lapte complet gras, inghetata si branza, precum si pasari de curte si carne de vita in China. Rusia este, de asemenea, unul dintre cei mai importanti parteneri ai Chinei, al caror export de produse alimentare in China cresc in fiecare an.
Ewa Trochimiukm mai considera ca sunt sanse ca exporturile europene de produse alimentare in China sa poata echilibra fluxurile de transport feroviar de marfuri din China catre Europa. „In prezent, observam semnale mici ca partenerii chinezi cauta solutii de livrare pentru a ocoli Polonia. Reglementarile UE au inchis piata anumitor marfuri din China, dar functioneaza si invers. Multi factori influenteaza modul in care se vor dezvolta caile ferate.“ Transportul feroviar de containere este in prezent subventionat de guvernul chinez, astfel observatorii preconizeaza ca va reduce aceasta finantare in viitorul apropiat.
Reprezentanta AsstrA-Associated Traffic AG a mai spus ca este posibil  ca tarile UE care sunt interesate sa intre pe piata chineza vor plati in plus pentru a-si expedia produsele acolo, asa cum fac exportatorii rusi de cativa ani. Pentru sprijini financiar aceste expedieri de bunuri, guvernul rus compenseaza jumatate din costurile transportului feroviar catre China.
Aceatsa a mai precizat ca faptul ca astazi China este cel mai mare importator de produse alimentare nu inseamna ca in cativa ani aceasta nu va fi o tara care sa hraneasca Europa. Regatul Mijlociu este unul dintre cei mai mari investitori la nivel mondial in sectorul agricol. Companiile chineze au achizitionat milioane de hectare de terenuri agricole africane si au dezvoltat in mod activ agroindustria. „Sa speram ca in urmatorii ani, dupa ridicarea embargo-ului rus si interesul continuu al consumatorilor chinezi pentru alimentele europene, numarul trenurilor care se vor duce in China cu productie alimentara europeana va creste, iar costurile transportului de marfuri vor reflecta acest lucru.“

Transportul pe calea ferata joaca un rol extrem de important in dezvoltarea strategica a legaturii Chia-Europa-China. In trecut, expeditorii alegeau in 90% din cazuri, transportul maritim low-cost, azi transportul feroviar a ajuns prim optiune. Potrivit rapoartealor Cailor Ferate din Belarus, numarul trenurilor de tranzit din China catre Europa, via Belarus a crescut cu 60% comparativ cu 2016.
 

Principalul motiv de dezvoltare a rutelor terestre de pe Drumul Matasii este oferit de initiativa statului chinez prin planurile economice. Asta a dus la aparitia rapida a spatiilor logistice si a capacitatii de transport, subsidiare ale operatorilor feroviari prezenti si in Europa, si chiar investitii in dezvoltarea infrastructurii feroviare a altor tari care participa la initiativa, precum Rusia, Kazakhstan, Belarus si Polonia. Potrivit planurilor Consiliului de Stat al Republicii Chineze, mai mult de 5.000 de trenuri vor face anual legatura intre China si Europa. Autoritatile locale isi dau toata silinta sa atinga aceste tinte. Mai multe statii lanseaza rute de trenuri catre Europa si CSI, iar servicii regulate au fost deja stabilite in mai mult de 35 de orase in 12 tari.
Este clar ca Noul Drum al Matasii este o initiativa chineza, si este sustinuta in primul rand de China. Este putin probabil ca fara sustinerea Chinei acest proiect sa-si mentina ritmul de dezvoltare.
Transportul feroviar impica multe variabile, conform datelor oferite de at AsstrA-Associated Traffic AG. Este imporant sa intelegem ce tip de transport este necesar: un singur container, vagon sau livrare expres. Destinatiile si tipurile de marfuri sunt factorii decisivi. Pentru client preturile si conditiie sunt optime comparativ cu transportul maritim. In general, sunt utilizate containere de 40 de picioare. Pentru marfurile temperatura controlata pot fi utilizate containere conectate la generator. Daca sunt utilizate generatoare individuale, pe tren poate fi incarcat si un singur container pentru marfuri congelate sau refrigerate, in cazul in care vorbim de un vagon dedicat marfurilor cu temperatura controlata, pentru eficienta transportului sunt necesare cel putin sase containere.
Vagoanele urmeaza doua rute principale: prin nord (via Zabaikalsk) asi prin sud (prin Kazakhstan).