… pentru a scadea costurile cu 204 milioane de dolari. CEO-ul Jens Bjørn Andersen a explicat ca asta a inceput deja pe unele piete, iar majoritatea celor concediati sunt mai degraba din randul white-collar decat al lucratorilor din depozit.
Desi compania a anuntat saptamana trecuta rezultatele financiare pentru primul trimestru, care au fost sub asteptarile pre-Covid, Andersen a spus ca este necesar sa alinieze costurile la cererea preconizata a fi in scadere anul acesta. „Am reactionat rapid in martie, cand ne-am dat seama ca acest lucru ar putea avea un impact sever asupra volumelor pe care le transportam. Am facut intotdeauna tot ceea ce am putut pentru a reduce costurile sau pentru a le alinia la nivelul activitatii. In perioadele in care ne-am extins, acest lucru a presupus resurse suplimentare, dar circumstantele actuale au necesitat o reducere. Nu este usor ce facem. Am anuntat ca peste 3.000 de angajati buni, fideli vor trebui sa paraseasca firma, dar facem acest lucru cu inima grea. Inseamna ca acum ne propunem sa reducem baza costurilor cu circa 10% din profitul brut, respectiv 204 milioane de dolari.?
Aceste reduceri vor afecta toate diviziile – circa 50% pe partea de aerian si maritim, 30% pe rutier si 20% pe solutii – cu masuri care vor fi aplicate in a doua jumatate a lui 2020 si care vor fi simtite in toate tarile, regiunile si diviziile.
Andersen a punctat ca „aceste initiative Covid-19 vor veni in plus la sinergiile de integrare ale Panalpina. Este, de asemenea, important sa spunem ca avem o pozitie financiara foarte solida si ca suntem pregatiti sa facem fata incercarilor care pot aparea in conditiile continuarii situatiei Covid-19."
Anuntul DSV vine in timp ce alti expeditori si companii de logistica isi examineaza nivelul personalului. In timp ce unii au profitat de schemele guvernamentale pentru a oferi un raspuns temporar la scaderea afacerii, altii au anuntat, de asemenea, concedieri permanente, cu dovezi ale unor transportatori de marfa care au redus nivelul personalului cu 10-15%.
In ciuda situatiei actuale, DSV se asteapta ca integrarea Panalpina, companie achizitionata vara trecuta, sa continue asa cum era planificat. Intr-adevar, aceasta a continuat in ultimele saptamani si a fost finalizata in 30 de tari – echivalentul a peste 70% din volumele DSV-Panalpina. Iar pana in iulie se estimeaza ca va ajunge la peste 90%, „speram chiar la 95%”, restul fiind realizat in a doua jumatate a anului.
Cu o scadere a pietei aeriene de aproximativ 20-30% in aprilie si a transportului maritim cu 15-20%, reprezentantul DSV a declarat: „criza va avea un impact semnificativ asupra nivelului de activitate in urmatoarele luni si, prin urmare, am luat masuri pentru a ne ajusta capacitatea si baza de costuri. Participam la programe guvernamentale de compensare a salariilor si costurilor fixe, dar concedierile tot nu pot fi evitate. Am vizat economii de costuri anuale la nivelul de 1.400 milioane dkk. Se preconizeaza ca initiativele vor declansa costuri de restructurare de aprox. 1.000 milioane dkk in 2020.?
Pe langa impactul asupra nivelurilor de activitate si a castigurilor, DSV a declarat ca actuala criza a dus la cresterea riscului de credit pentru clienti. „Pentru a atenua acest risc, am inasprit politicile de aprobare a conditiilor de plata si monitorizam indeaproape creantele comerciale si soldurile restante. Ca parte a politicii noastre normale de credit, creantele comerciale sunt acoperite de asigurari de credit, cu exceptia cazului in care clientul este clasificat ca o companie cu risc redus de credit.?
Veniturile grupului din primul trimestru au crescut cu 36,6%, pana la 27,3 miliarde dkk, in special datorita achizitiei Panalpina. In aceeasi perioada, divizia Air&Sea a inregistrat o crestere a veniturilor de 76,7%, cea de Road o scadere de 2% si Solutions o crestere de 12,6%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. „Cresterea a fost determinata de achizitia Panalpina. Cu toate acestea, nivelul de activitate din primul trimestru 2020 a fost afectat de situatia Covid-19, ceea ce a dus la o scadere semnificativa a volumului de marfa. Estimam ca piata transportului maritim a scazut cu 5-7%, iar cea de transport aerian cu 8-10% in primul trimestru. Declinul volumelor a fost partial compensat de ratele mai mari de transport de marfa, in principal in transportul aerian. La inceputul acestui an asteptam cu nerabdare sa demonstram puterea combinatiei DSV-Panalpina. Criza Covid-19 a schimbat in mod evident agenda pentru toata lumea si a lovit pietele noastre intr-un mod sever, dar am putut continua integrarea asa cum a fost planificata.?
Propunerea DSV de preluare a Panalpina creeaza o „schimbare fundamentala“ in peisajul transporturilor aeriene de marfuri si s-ar putea sa sa dovedeasca benefica pentru DSV, in ciuda pretului mare achitat, sunt de parere analistii.
Christoph Bruns, manager air cargo in cadrul companiei de consultanta TIM Consult, a afirmat ca fuziunea a fost mult mai interesanta decat achizitia si integrarea UTi de catre DSV. „Pe baza cifrelor din 2017, in termeni de tone de marfa expediate, fuzionand, cele doua companii devin impreuna cel de-al doilea expeditor aerian de marfuri. Inchiderea fuziunii este planificata pentru 2019 si este posibil sa aflam curand programul de sinergii si efectele sale.“
Intrebat despre impactul probabil asupra preturilor pentru clientii Panalpina dupa fuziunea cu DSV, pe baza experientei de integrare a DSV si UTi, Bruns a raspuns: „Cred ca vom afla mai multe in decursul acestui an. Comparatia dintre UTi si Panalpina nu este cu adevarat posibila, deoarece Panalpina este mult mai mare, are o baza de clienti mult mai mare si un brand foarte puternic, probabil de aceea noua entitate va purta numele de DSV-Panalpina.“
David Kerstens, specialist in investitii in logistica in cadrul Jefferies, a declarat ca oferta aprobata de DSV pentru Panalpina, de 195,86 de CHF (circa 174,90 de euro) pe actiune, care ofera Panalpina o valoare de 4,6 miliarde de CHF (circa patru miliarde de euro), va fi in continuare foarte accentuata, in ciuda faptului ca pretul de cumparare este de 55% din valoarea primei sale.