Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele de transport pe bază de contract de la Madrid la Paris au fost în trimestrul al treilea al lui 2025 de 131,9 puncte conform barometrului Upply (European Road Freight Reports), adică de 1,23 de euro/km, cu 4,4 puncte mai mici față de trimestrul anterior și cu 0,8 puncte mai mari decât în perioada similară a anului trecut.
De la Varșovia la Duisburg ele au ajuns la 149,6 puncte, adică 1,27 de euro/km, tot în scădere față de trimestrul anterior, cu 2,4 puncte, și tot în creștere față de 2024, cu 3,0 puncte,

Pe de altă parte, tarifele de transport pe bază de contract de la Duisburg la Lille au fost de 136,7 puncte, adică 2,22 de euro/km, în creștere și față de trimestrul al doilea din 2025, cu 9,1 puncte, și față de trimestrul al treilea din 2024, cu 5,6 puncte.
Tot în creștere și față de trimestrul anterior, cu 13,4 puncte, și față de anul anterior, cu 8,4 puncte, au fost tarifele de transport pe bază de contract de la Duisburg la Madrid, care au ajuns la 139,5 puncte (1,35 de euro/km). 

Și la fel și cele de la Lille la Londra, care au fost de 136,7 puncte, adică 3,89 de euro/km, mai mult cu 9,9, respectiv cu 11,5 puncte, față de trimestrul anterior și față de al treilea trimestru din 2024.

Contextul în care au avut loc aceste evoluții este unul în care costurile de transport rutier continuă să crească, ceea ce erodează marjele de profit ale operatorilor și îi forțează să transfere o parte din scumpiri asupra clienților. Acolo unde vedem însă scăderi – pe ruta de la Varșovia la Duisburg, de exemplu – ele sunt provocate de climatul economic general din ambele economii. Concret, producția germană rămâne sub presiune și conform celor mai recente date de la institutul de statistică Destatis comenzile noi totale din industrie au scăzut cu 3,6% față de trimestrul precedent, iar comenzile externe și mai mult, cu 5,2%. Sectorul auto în special se confruntă cu dificultăți, în august 2025 producția totală scăzând cu 6,43% față de luna precedentă și cu 2,40% față de trimestrul anterior, deși rămâne în continuare cu 1,03% mai mare comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când s-a atins cel mai scăzut nivel din ultimele șapte luni.

Deci performanța constructorilor germani de automobile este slabă. Grupul Volkswagen a raportat venituri din vânzări de aproximativ 80,81 de miliarde de euro în al doilea trimestru din 2025, cu aproximativ 3% mai mici decât în anul precedent, iar grupul BMW a înregistrat și el o încetinire semnificativă, de la 36,94 la 33,93 de miliarde de euro față de trimestrul al doilea al anului trecut.

Scăderea tarifelor de transport pe bază de contract pe ruta Germania-Polonia este, așadar, o reflectare a activității industriale reduse și a comerțului mai slab din sectorul manufacturier transfrontalier. Iar pe măsură ce cererea industrială pe această rută va rămâne scăzută ea va exercita presiune în sensul scăderii pe termen scurt a tarifelor din contracte.

Pe de altă parte, prețurile de transport pe bază de contract de la Duisburg la Madrid au înregistrat cea mai mare creștere trimestrială dintre relațiile analizate de Upply, de 13,4 puncte, datorită performanței economiei sud-europene, care depășește nordul. Conform institutului de statistică din Spania INE, Indicele Producției Industriale (IPI) pentru august 2025 a crescut cu 3,4% față de anul precedent în seria ajustată sezonier și calendaristic, producția industrială din această țară a crescut cu 2,6% în august, față de august 2024, iar PMI a crescut la 54,3 în august, cea mai puternică valoare din aproape un an, stimulată de noile comenzi, de creșterea producției și de reluarea dinamismului cererii la export. Prin urmare, nu este surprinzător că există o cerere generată de industrie din partea spaniolă, care exercită presiune în sensul creșterii tarifelor de transport pe bază de contract pe această rută.

Totuși, nu totul este sumbru când vine vorba de industria germană: cinci institute economice de top din această țară și-au crescut ușor prognoza de creștere pentru 2025 la 0,2%, potrivit Reuters, după ce în aprilie anticipaseră o creștere de 0,1% în 2025 și una de 1,3% în 2026.

Planurile guvernului nou de a majora semnificativ cheltuielile pentru infrastructură și apărare sunt așteptate să susțină creșterea pe termen lung, însă economia va întâmpina dificultăți deocamdată, fiind afectată de războiul comercial global al SUA. Sectorul industrial și economia germană au potențial să-și revină, ceea ce ar putea duce la creșterea tarifelor de transport pe bază de contract în 2026. În ceea ce privește ultimul trimestru din 2025, nu se așteaptă o redresare pe scară largă, prognozele Comisiei Europene anticipând doar o creștere economică modestă. Bundesbank avertizează că exporturile germane vor scădea semnificativ în 2025 și că în 2026 vor avea o redresare ușoară, ceea ce va limita expansiunea industrială. Între timp, DIHK estimează că exporturile vor scădea cu aproximativ 2,5% în 2025. Prin urmare, pe termen scurt și mediu, presiunea în sensul creșterii tarifelor din contracte se estimează că va fi slabă.

Potrivit Ti (Transport Intelligence), aproape toate piețele europene de transport rutier de mărfuri ar urma să se extindă în 2025, dar Germania ar înregistra o contracție. Spania ar urma să aibă cea mai mare creștere, de 2,4%, astfel că va fi singura dintre cele cinci piețe europene majore de transport rutier de mărfuri care va avea o creștere de cotă în 2029 comparativ cu 2025 și va înregistra cea mai mare creștere anuală, în medie cu 2,9% între 2024 și 2029. Iar creșterea industriei spaniole și cererea internă mai puternică sugerează că presiunea în sensul creșterii tarifelor din contracte ar putea să continue și chiar să se intensifice ușor. 

Tarifele de transport rutier de marfă pe relația Lille-Duisburg

Pe ruta de la Duisburg la Lille, tarifele de transport pe bază de contract au crescut în trimestrul al patrulea din 2024 față de precedentul cu 5,3%, ajungând la 680 de euro (2,25 de euro/km), iar tarifele spot au fost relativ stabile (+0,8%), de 694 de euro (2,30 de euro/km), conform barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Față de perioada similară din 2023, tarifele din contracte au scăzut cu 8,7%, iar cele spot cu 5,2%.

Pe sensul celălalt, de la Lille la Duisburg, tarifele din contracte au crescut cu 5,0% față de trimestrul al treilea din 2024, până la 507 euro (1,68 de euro/km), și cele spot au crescut cu 6,8%, până la 581 de euro (1,92 de euro/km). Iar față de trimestrul al patrulea din 2023 au crescut cu 2,1%, respectiv 8,0%.

Diferența dintre tarifele spot și cele din contracte de la Duisburg la Lille s-a redus la 2,1%, față de 6,7% în trimestrul anterior. Iar pe sensul celălalt diferența a crescut de la 12,7% la 14,6%.

Aceste evoluții au loc în contextul în care, potrivit Destatis, comenzile noi din Germania au scăzut cu 5,4% între octombrie și noiembrie, din cauza scăderii bruște a comenzilor mari de peste 50 de milioane de euro. Comparativ cu 2023, comenzile au scăzut cu 1,7%, iar față de 2020, cu peste 8%. Și retailul s-a contractat în noiembrie, cu 0,6%, ceea ce arată că în continuare consumatorii cheltuie cât mai puțin. Deoarece numărul de comenzi noi este mic, și producția va continua să scadă, deci ar fi nevoie de mai puțin transport rutier în primul trimestru din 2025, aspect care se vede în scăderile tarifelor de la Duisburg la Lille comparativ cu anul anterior.

În ceea ce privește aspectele care influențează transportul de la Lille la Duisburg, și producția din Franța s-a contractat în decembrie, PMI scăzând la 41,9. Deci dacă tarifele cresc o fac nu datorită cererii mari, ci din cauza creșterilor de costuri. Pentru operatorii germani acestea au fost de 2,8 față de trimestrul anterior și de 2,4% față de finalul lui 2023 în cazul anvelopelir, cu 1,1%, respectiv 5,4% în cazul întreținerii și reparațiilor și de 4,0%, respectiv cu 33,7% în cazul asigurărilor. În plus, costurile cu forța de muncă din transporturi din Germania au crescut cu 5,0% în al treilea trimestru din 2024, potrivit Eurostat.

În ceea ce privește costurile camioanelor franceze, ele au crescut toate față de 2023, în afară de cel cu motorina. Cheltuielile cu șoferii, conform analizei Comitetului Național Rutier din Franța, sunt cu 5,1% mai mari decât în urmă cu un an și cu 0,1% mai mari decât în trimestrul al treilea din 2024, dar creșterea este mai mică decât cea din trimestrul anterior, de +7,9%. Iar conform Eurostat costurile cu forța de muncă pentru angajații din transporturi din Franța au crescut cu 4,0% în trimestrul al treilea din 2024. Aceasta rămâne cea mai mare creștere de costuri, câtă vreme cele cu întreținerea au crescut cu 3,0% față de 2023, cele cu taxele de drum cu 2,8%, iar cele cu asigurarea și finanțarea cu 3,2%.

Pe măsură ce producția din Franța crește pe termen scurt și mediu, ea va duce la creșterea tarifelor de la Lille la Duisburg, datorită creșterii exporturilor și creșterii comenzilor de inputuri.
În plus, deși PIB-ul Franței a fost doar cu 0,4% mai mare în trimestrul al treilea din 2024 față de trimestrul anterior, Banca Franței anticipa că până la sfârșitul lui 2024 creșterea economică generală va fi de 1,1%.

În perioada imediat următoare se estimează că activitatea economică va stagna în ambele țări, deci nu va duce la creșteri de tarife de transport pe niciunul dintre sensuri. Ceea ce poate duce totuși la scumpirea serviciilor de transport sunt costurile mari, care sunt transferate clienților. Oricum, sunt de părere analiștii Upply, nu vom vedea scăderi de tarife în 2025, câtă vreme marja de profit a transportatorilor este deja mică. Dar ar putea exista creșteri dacă va crește cererea, deoarece aceștia vor profita de oportunitatea de a obține profituri mai mari.