Ad
Ad
Ad

Industria de transport este cea mai fragmentată din România, câtă vreme pe piață există peste 40.000 de firme, dintre care aproximativ 20.000 au ca obiect principal de activitate transportul și care luptă, deci, pentru aceiași clienți și nu au o putere mare de negociere, a amintit la Gala Tranzit din noiembrie Matei Ladea, reprezentantul Omnia Capital – grup de investiții care are apetit pentru transporturi și a achiziționat Dumagas Transport și Cargo Buddy. Detaliile oferite de acesta au avut ca scop să atragă atenția asupra faptului că există potențial de îmbunătățire a performanței financiare și operaționale prin fuziuni sau potențial de a ieși, prin vânzarea firmei, dintr-o industrie care „generează disconfort“, dar și că o astfel de tranzacție este un proces dificil, ce presupune drepturi și obligații, analize atente și calcule exacte, și că oamenii, mai ales șoferii, ajung la vârste când nu mai pot continua, indiferent cât de mare nevoie de transport ar fi în economie.

Și la achiziții și la fuziuni se apelează pentru consolidarea poziției pe piață sau pentru extinderea activității în noi domenii/regiuni, dar în afară de beneficii aceste tranzacții presupun și riscuri majore, deci planificarea și implementarea tranzacțiilor trebuie precedate de o analiză detaliată.

În cazul achiziției unei firme, și achizitorii și investitorii sunt interesați de performanța acesteia, dar, în timp ce achizitorii o cumpără integral sau parțial cu scopul de a prelua controlul asupra ei, investitorii aduc capital în acea firmă pentru a obține rentabilitate financiară (profit) din creșterea valorii afacerii sau din dividende și în general nu urmăresc să dețină controlul deplin asupra acesteia și nu sunt implicați direct în partea operațională.

Obiectivele unei achiziții sunt diverse și depind de natura investitorului. Un investitor strategic vrea să cumpere o firmă având obiective precum accesul la o piață înaintea unui competitor, accesul la clienți/regiuni noi, obținerea de economii de timp datorită unei infrastructuri deja existente care să-i permită integrarea pe orizontală și adăugarea de noi servicii și dobândirea unor active speciale, a unei mărci care contează pe piață sau a unei echipe de management sau operaționale talentate. „Aceasta din urmă este, alături de clienți, cel mai valoros lucru acum, drept pentru care noi am fost pe punctul de a cumpăra anul acesta o firmă doar pentru că avea șoferi de care aveam nevoie.“. Investitorul strategic va avea control total sau parțial asupra companiei cumpărate. Un investitor financiar, pe de altă parte, nu este interesat de operațiunile zilnice din firma cumpărată, ci pune la dispoziție resurse financiare, profesionale, know-how și suport, „care sunt mult mai importante decât resursele financiare“.

În ceea ce privește fuziunile, beneficiile lor sunt accesul la noi piețe și segmente de clienți, sinergii ce reduc costurile și cresc eficiența operațională, combinarea resurselor pentru inovare și dezvoltare, crearea unei poziții mai puternice în negocierea cu clienții și furnizorii și posibilitatea de a atrage mai ușor finanțare și investiții. „Toți ați intrat pe platforme de licitații automate, organizate de AI, unde trebuie să propuneți cel mai mic preț pentru a fi acceptați“, detaliază Matei Ladea. „Iar asta se întâmplă pentru că numai în România sunt câteva zeci de mii de firme care propun un tarif cât mai mic, fără să fi vorbit între ele.“ Reprezentantul Omnia Capital declară, în urma analizări multor firme în vederea achiziției, că nimeni nu a vrut să vândă când era pe val și avea profit și indicatori financiari buni. Ba chiar unii proprietari au spus în 2024 că, dacă nu vând firma, o închid. „De aceea nici nu am cumpărat nicio firmă.“

Joi, 7 noiembrie, revista Tranzit a premiat 12 operatori de transport cu capital românesc şi trei cu capital străin pentru rezultatele obţinute în 2023.

Locul I a revenit Blue River Bucureşti 78, care a înregistrat una dintre cele mai pronunţate ascensiuni în 2023, cu o creştere a cifrei de afaceri cu 5,3 milioane de euro, de la 21,6 la aproape 30 de milioane de euro. Şi profitul a crescut de la 1,3 la 2 milioane de euro (+721.000 de euro), în condiţiile în care şi activele au crescut cu aproape 3 milioane de euro. Cu un parc de 145 de camioane licenţiate în 2023 (şi 147 în 2022), menţinut constant şi în 2024, rezultatele operaţionale au fost mult mai bune (5,5 milioane de euro EBITDA) şi decât în cazul unor firme care operează flote numeroase, un rol important având aici atât începutul operării cu camioane electrice, care, pe lângă faptul că sunt mai scumpe, impun şi o exploatare mai eficientă a vehiculelor, mod de lucru extins pe cât posibil şi la celelalte camioane diesel utilizate în distribuţia regională.

De altfel, utilizarea foarte eficientă a parcului auto este una dintre caracteristicile tuturor firmelor aflate în topul de eficienţă la nivel naţional, care, în lipsa altor activităţi care să aducă venituri în perioadele mai dificile, nu pot recurge la alte măsuri decât la creşterea rulajului/echipament şi închiderea „robinetului” de pierderi mai mici sau mai mari din diverse segmente de exploatare sau achiziţii.

Blue River a fost urmată de două firme care au făcut în 2023 investiţii mari în extinderea flotelor. Plasată a doua, Filip SRL este o prezenţă constantă în top 10 de eficienţă în ultimii ani, înregistrând o creştere constantă a cifrei de afacere. Firma arădeană şi-a menţinut creşterea şi în 2023, chiar cu un procent măricel, de 28%, de la 51 la 66 de milioane de euro (+14,5 milioane de euro), fiind a doua mare creştere a cifrei de afacere după Routier European Transport, ambii cu servicii de transport intermodal de volum în 2023. Însă, în timp ce Routier a încheiat 2023 pe minus, Filip a reuşit totuşi să facă profit (1,96 milioane de euro), chiar dacă mai mic cu 529.224 de euro decât în 2022, nedepinzând semnificativ de progresul transportului intermodal, care a avut doi ani dificili în condiţiile scăderii volumelor de transport şi a tarifelor. De remarcat este însă că şi valoarea activelor a crescut enorm în cazul lui Filip, de la 22,46 la 31 de milioane de euro (+8,6 milioane de euro), utilizând un parc auto cu aproape 100 de autovehicule mai multe în 2023 (324) faţă de 2022 (222). În octombrie 2024 Filip avea un parc de 319 camioane licenţiate. Pentru rezultatele bune în condiţiile unor investiţii masive în echipamente şi rute/moduri noi de operare, Filip Miuţescu, administratorul Filip SRL, a primit anul acesta Premiul de Management în Transporturi.

Locul al treilea a revenit Express Euroscan, care a avut o cifră de afaceri în creştere cu circa un milion de euro, până la 22 de milioane de euro, profitul înregistrând o scădere uşoară de la aproape 3 milioane de euro la 2,5 milioane de euro, în condiţiile în care reînnoirea flotelor a costat mai mult în 2023, activele crescând de la 13,8 milioane de euro la 15,5 milioane de euro. Flota a crescut de la 169 de camioane licenţiate în 2022 la 206 în 2023, parc rămas relativ constant în 2024 (209), în condiţiile în care numărul de angajaţi a rămas aproape constant – 224 în 2023 faţă de 207 în 2022.

Pe locul al 4-lea s-a situat Laguna Technology, cu o ascensiune foarte bună în ultimii doi ani. Firma piteşteană şi-a redus cu doar 100.000 de euro cifra de afaceri în 2023 (15,45 milioane de euro), în timp ce profitul a scăzut un pic mai mult – de la 2,46 la 1,77 milioane de euro (-695.708 euro), dar în condiţiile în care activele au crescut cu 3,5 milioane de euro. Parcul auto a crescut de la 48 (în 2022) la 69 de camioane licenţiate în 2023, pentru ca în prezent să deţină 80 de camioane, cu alte camioane comandate şi în curs de livrare. De asemenea, compania aproape că şi-a dublat numărul de angajaţi în 2023 vs 2022, de la 120 la 212, accentul fiind pus şi în 2024 pe extindere.

Laguna Technology este exemplul că firmele mici şi medii nu au nevoie neapărat să fie analizate separat, pentru că reuşesc să aibă o eficienţă operaţională la fel de bună sau chiar mai bună în unele cazuri decât firmele cu un parc de peste 100 de camioane. Cu EBITDA de 4,5 milioane de euro în 2023, Laguna Technology s-a clasat pe locul al treilea din top 10 EBITDA la nivel naţional, după Blue River şi Speed Line Impex (cea din urmă având EBITDA 5,1 milioane de euro), punctând şi la alţi indicatori precum marja operaţională sau rentabilitatea utilizării activelor, graţie creşterii treptate a serviciilor de expediţii în paralel cu utilizarea eficientă a parcului de camioane, care creşte treptat o dată cu consolidarea portofoliului de clienţi specializaţi pe temperatură controlată.

Express Euroscan a avut 3,8 milioane de euro EBITDA în 2023, fiind urmată în clasamentul EBITDA de Kalomin Impex (3,37 milioane de euro), firma cu cea mai mica flotă în operare din top 10 (54 de camioane), Filip şi A&C International Road Cargo (ambele cu 3,28 milioane de euro), Agexim Spedition + Agexim Transport & Logistics (3,1 milioane de euro), Dumagas Transport (2,97 milioane de euro), Vectra Internaţional (2,91 milioane de euro) şi Hagero (2,76 milioane de euro).

Din punct de Vedere al marjei operaţionale, cele mai bune performanţe le-au înregistrat Kalomin (13%), urmat de Express Euroscan şi Laguna Technology (12%), Blue River şi Hagero (11%), în timp ce Speed Line Impex a avut o marjă de 6%, iar Dumagas şi A & C International Road Cargo – 5%.

În afară de primele 4 patru firme premiate, au mai primit diplome de finalişti în topul de eficienţă A & C International Road Cargo, Agexim, Com Divers Auto Ro, Dumagas, Kalomin Impex, Speedline Impex si Total NSA, care, chiar dacă are şi alte activităţi pe aceeaşi firmă, circa 60% din venituri provin din transporturile de marfă, acesta fiind procentul calculat din rezultatele obţinute în total în 2023 pentru această firmă.

La categoria „firme cu capital străin”, Duvenbeck Logistik a surclasat anul acesta Logistic E van Wijk, datorită creşterilor şi rezultatelor consolidate mai bune ale firmei cu capital german cu sediul în Braşov. Altfel, cu EBITDA de 3.573 de mii de euro, Duvenbeck nu a depăşit rezultatul operaţional al firmei din Cluj, cu capital olandezo-român, pe care nu a „bătut-o” nici la capitolul marjă operaţională: 3% faţă de 8%. Însă, în timp ce Logistic E van Wijk a înregistrat scăderi atât în planul cifrei de afaceri (cu aproape 1,9 milioane de euro), cât şi al profitului (capitol la care a scăzut cu circa 300.000 de euro în 2023 faţă de 2022), Duvenbeck Logistik a punctat creşteri la toate capitolele: cifra de afaceri a crescut cu peste 4 milioane de euro, iar profitul cu 2,2 milioane de euro.

Pe locul al treilea în acest an la „firme de transport cu capital străin” anul acesta s-a clasat H.Essers SRL.