Danemarca este una dintre tarile europene cele mai riguroase privind neregulile manifestate de transportatorii rutieri straini pe teritoriul ei, in special in ceea ce priveste detasarea transnationala a soferilor. In 2020, regulile sale vor deveni din ce in ce mai stricte, cu sanctiuni mari pentru cei care le incalca, arata Trasporto Europa. Din ianuarie, Guvernul si Parlamentul au convenit noi reguli privind aplicarea salariului minim danez soferilor straini care desfasoara activitati de cabotaj pe teritoriul danez.
Aceste reguli au fost sugerate de asociatia de transportatori DA si uniunea FH. Concret, cand noua reglementare va intra in vigoare (inca nu exista o data specifica), transportatorii care efectueaza cabotaj vor trebui sa se inregistreze intr-un registru special pentru a comunica activitatile legate de transportul intern. Cei care nu inregistreaza activitatile de cabotaj vor suporta o amenda de 10.000 de coroane daneze (aprox.1.338 de euro), iar cei care nu aliniaza salariul soferilor cu salariul minim danez, vor suporta o amenda de 35.000 de coroane daneze (circa 4.684 de euro). La doi ani de la intrarea in vigoare a legii, Guvernul va evalua eficacitatea noilor reguli in combaterea cabotajului rutier si a dumpingului social.
In prima jumatate a lunii ianuarie, Curtea de la Bruges a emis doua condamnari penale impotriva unor manageri de transport straini, din Europa de Est, pentru incalcarea legii muncii privind activitatea soferilor si practicarea formelor de dumping social. Primul caz se refera la compania slovaca DV Trans care, potrivit ziarului Het Laaste Nieuws, era de tip casuta postala. Aceasta a fost infiintata la Bratislava, la o adresa la care au fost localizate alte 79 de companii, doar pentru a utiliza soferi romani in tari straine. Soferii audiati de judecator au recunoscut ca au lucrat doar in Benelux si Franta si ca nu au pus niciodata piciorul in Slovacia. In total, 29 de soferi au condus in acest mod vehiculele companiei din Slovacia din martie 2016 pana in iunie 2017. Compania a fost ulterior inchisa, dar a primit o amenda de 522.000 de euro, iar proprietarul o pedeapsa de 12 luni de inchisoare si amenda de 139.000 de euro.
Cel de-al doilea caz se refera la companiile Avis Trans si Avis MMS, care, potrivit judecatorilor, ar fi folosit 27 de soferi din Romania si Moldova pentru a efectua transport in zona portului Zeebrugge, acestia nefiind platiti conform salariilor minime belgiene, potrivit ziarului Nieuwsblad Transport. In acest caz, a fost acuzat doar administratorul celor doua companii, care la sfarsitul procesului a fost condamnat la 12 luni de inchisoare si o amenda de 350.000 de euro. Potrivit apararii, companiile nu au lucrat doar pentru clientii belgieni, ci au efectuat curse si catre / dinspre Romania sau Moldova. „Unii soferi au castigat pana la 3.000 de euro net. Deci nu suntem exploatatori“, a spus apararea.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit