Zona Transilvaniei a crescut foarte mult din punct de vedere logistic si industrial, dupa cum a reiesit din Conferinta Tranzit de la Cluj, insa, in opinia lui Andrei Timofte, director general al companiei Transilvania Constructii, instabilitatea politica a dus la o stagnare a cererilor in prima parte a anului. De asemenea, se observa o majorare a timpului de tranzactionare, ceea ce insemna ca potentialii chiriasi au devenit mai prudenti, intarind parerea Anei Dumitrache, country head la CTP Invest, ca piata de spatii logistice s-a maturizat. „Utilizatorii de spatii logistice inteleg mai bine ceea ce vor, au cereri tot mai sofisticate, iar asta este in avantajul nostru.“
Marian Orzu, managing partner in cadrul companiei de consultanta imobiliara Dunwell, specializata in sectorul industrial, atrage atentia ca „venim dupa doi ani de crestere semnificativa a pietei industriale“. „Incepem sa atingem un nivel de 4 milioane m2 de spatii industriale, clasa A, la nivel de tara. Sunt dezvoltatori care, sesizand oportunitati pe acest segment, au apasat pedala de acceleratie in dezvoltare.“ Marian Orzu este de parere ca piata imobiliara industriala este un indicator foarte bun al directiei in care merge economia. „Anul trecut, din circa 700.000 m2 tranzactionati, 80 de puncte procentuale au mers catre zona de consum, in special catre sectorul de depozitare, in defavoarea celui de productie.“
In pofida faptului ca in ultimul an, potrivit lui Andrei Timofte, pretul constructiei a crescut cu circa 20%, fara vreo consecinta directa a facilitatilor oferite de Stat pentru plata taxelor si impozitelor pe salariile lucratorilor din constructii, pretul de inchiriere este intr-o usoara scadere. „La un moment dat a crescut foarte mult suprafata spatiilor libere din piata, pentru ca, pe de o parte s-au facut multe constructii speculative, iar pe de alta, o serie de end-useri si-au construit propriile depozite. Apoi, in momentul in care s-a creat disponibilitatea, s-a pus presiune mare pe pret, ceea ce a dus la afectarea marjei si a profitabilitatii dezvoltatorilor“, a precizat Marian Orzu.
Mai multe amanunte puteti afla din numarul urmator al revistei Tranzit.
Cluj-Napoca a devenit orasul cu cele mai scumpe terenuri pentru dezvoltari industriale din Romania, preturile de aici fiind si de aproape doua ori mai mari decat cele cerute pentru o locatie din Bucuresti, arata o analiza a companiei de consultanta imobiliara Dunwell. „Preturile terenurilor construibile/intravilane se situeaza la un nivel constant, dar cu mici exceptii – este vorba despre terenurile situate in zone de maxim interes pentru dezvoltari de tip office, retail sau rezidential din Bucuresti, Cluj, Timisoara sau Iasi, care au avut preturi cu circa 10-15% mai mari decat media. Un teren bine amplasat si care dispune de un PUZ aprobat este mai atractiv si, in consecinta, mai scump. In ceea ce priveste segmentul Industrial/Logistic, cele mai ridicate preturi s-au inregistrat in Cluj-Napoca, Bucuresti zona de Nord – Est (noua intrare in Bucuresti din zona Stefanestii de Jos), Bucuresti zona de Est si zona de Vest”, a declarat Laurentiu Badea, managing partner Dunwell.
Preturile din Cluj, pentru terenuri pretabile sectorului Logistic/Industrial, variaza intre 45 euro/m2 si pot ajunge, chiar depasi, 65-75 euro/m2, arata datele Dunwell. „Cluj e un hub important din punct de vedere logistic. Forta de munca foarte bine calificata este un alt avantaj, iar un element diferentiator al Clujului este dat de relief, care limiteaza dezvoltarea unor noi zone si, astfel, crearea unei potentiale concurente. Din acest motiv, preturile sunt la un nivel foarte ridicat, iar dezvoltatorii de parcuri logistice analizeaza cu atentie o investitie aici, unde preturile terenurilor depasesc 40 euro/m2. Acesta este si motivul pentru care Floresti, Apahida si Jucu sunt printre cele mai atractive si cautate zone din vecinatatea Clujului, iar faptul ca deja dezvoltatori precum CTP sau WDP au dezvoltat parcuri logistice aici au facut ca interesul in aceste zone sa fie foarte ridicat“, a adaugat Laurentiu Badea.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit