Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 22 mai, la Verona, Italia a făcut un pas concret către digitalizarea completă a documentelor de transport rutier, prin primul test operațional al Regulamentului UE 2020/1056 privind informațiile electronice (eFTI). Sub coordonarea Ministerului Transporturilor, cu sprijinul RAM (Rete Autostrade Mediterranee) și al partenerului tehnic Circle Group, un transport internațional între Italia și Austria a servit drept cadru pentru această probă-pilot, marcând începutul aplicării practice a regulamentului.

Documente digitale verificate în timp real

Doi operatori logistici, Scortrans (membru Fedespedi) și Codognotto (membru ANITA), au fost implicați în test, folosind o aplicație-pilot conectată la eFTI Gate Italy, nodul național destinat schimbului electronic de informații de transport. Acest sistem, conceput pentru a se integra cu platformele europene, a permis autorităților – inclusiv Poliției Locale și Poliției Rutiere din Verona – să verifice documentele de transport în format digital, în timp real.

Testul a inclus utilizarea versiunii electronice a scrisorii de trăsură (e-CMR), un instrument considerat esențial pentru eficientizarea logisticii internaționale. În locul tradiționalelor hârtii prezentate la control, șoferii au pus la dispoziția autorităților date structurate transmise digital, securizate și trasabile.

Regulamentul eFTI: digitalizare fără obligație, dar cu standarde stricte

Intrat în vigoare în august 2024, Regulamentul UE 2020/1056 obligă autoritățile statelor membre să accepte documentele de transport în format digital, cu condiția ca acestea să fie transmise prin intermediul unor platforme certificate. Pentru operatorii de transport și logistică, adoptarea documentelor electronice este opțională, însă implică respectarea unor cerințe tehnice și de securitate stricte.

Regulamentul se aplică tuturor modurilor majore de transport – rutier, feroviar, aerian și maritim – și acoperă atât legislația europeană, cât și anumite reglementări naționale. Până în ianuarie 2026, autoritățile vor putea accesa direct datele stocate pe platformele conforme eFTI, inclusiv în scopuri de control și inspecție.

Un element-cheie este introducerea „furnizorului de servicii eFTI”, o entitate certificată care funcționează ca intermediar digital între întreprinderi și autorități, garantând integritatea, trasabilitatea și protecția datelor.

Un proiect-pilot cu ambiții europene

Potrivit lui Luca Abatello, președintele Circle Group, contribuția companiei la acest test consolidează poziția Italiei printre statele cele mai proactive în implementarea Regulamentului eFTI. Următoarele faze ale proiectului vor implica rute și operatori suplimentari, atât în Italia, cât și în alte țări europene, cu obiectivul de a extinde modelul la scară continentală.

Adoptarea informațiilor electronice promite o serie de beneficii tangibile:

Începutul digitalizării reale în transport

Testul de la Verona nu este doar o demonstrație tehnologică, ci semnalul clar că transportul de marfă european intră într-o nouă etapă – una în care hârtia devine opțională, iar datele digitale devin fundamentul unui lanț logistic mai eficient, mai sigur și mai transparent. Regulamentul eFTI oferă cadrul legal și tehnologic, iar Italia pare pregătită să-l transforme într-un avantaj competitiv real.

Aceasta este a doua ediție a unui eveniment național anual ce își propune să reunească firme de expediții și logistică, furnizorii lor, autorități, mediul de afaceri, mediul academic și revistele de specialitate și să prezinte perspectiva lor și a USER referitoare la cele mai importante subiecte din actualitate, precum și soluții pentru provocările din domeniu.

Evenimentul va avea loc la Camera de Comerț și Industrie a României.

Printre temele abordate se numără Perspectiva Ministerului Transporturilor privind infrastructura din România, Radiografia la zi a tuturor modurilor de transport (statistici, provocări, tendințe, oportunități), Portul Constanța și rolul său la Marea Neagră, Noile reglementări în domeniul transporturilor și serviciilor conexe, Asigurările în domeniul transporturilor și expedițiilor de marfă, Implementarea e-CMR în România, Posibilitatea simplificării încheierii contractelor de transport, Educația și pregătirea profesională și Femeile în transporturi, aceasta din urmă cu participarea reprezentantelor Women in Transport and Tourism Association (WTTA).

În plus, USER subliniază faptul că lista de subiecte este încă deschisă, deci dacă aveți propuneri în acest sens i le puteți transmite.

Reprezentanții Uniunii declară că rezultatele de la prima ediție și părerile participanților îi încurajează să continue, mai ales într-un context în care provocările globale și naționale și vremurile incerte impun ca expeditorii să se unească și să se pregătească în consecință. În plus, „considerăm că este plăcut și de folos să ne cunoaștem între noi, să creăm punți de colaborare, să știm că ne putem baza unii pe alții“.