Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

26 septembrie marchează data oficială de aprobare în Italia a așa-numitului „Protocol privind CMR electronic”. Italia a fost una dintre puținele țări europene care nu au aderat încă la convenția internațională. Fiind una dintre cele mai importante economii din Europa, acesta este un pas așteptat în sectorul transporturilor, care este încă foarte dependent de documentele pe hârtie, în special pentru transportul internațional. Dincolo de aspectele juridice, există multe elemente contextuale necesare pentru ca Convenția CMR suplimentară, care introduce utilizarea scrisorii de trăsură electronice (e-CMR), să producă o schimbare radicală în practicile din industrie.

Din această perspectivă, este important să înțelegem experiențele celor care au abordat pentru prima dată aceste noi tehnologii. Autoritatea sistemului portuar din estul Mării Adriatice, în special Portul Trieste și Agenția Vamală și a Monopolurilor (ADM), sunt deja în fruntea adoptării acestui sistem de schimb de date și de comunicare, după ce au efectuat mai multe experimente de-a lungul anilor, dintre care cel mai recent a avut loc în urmă cu doar câteva zile. Pe 23 septembrie, a fost finalizat cu succes un experiment concret de utilizare a e-CMR, aplicat unui transport de produse farmaceutice.

Transportul a pornit de la depozitul Gruber Logistics din Padova, de unde un camion al companiei din Tirolul de Sud a transportat produse farmaceutice către portul Trieste, urmând apoi să fie expediate în Turcia. Adoptarea protocolului e-CMR a asigurat interoperabilitatea între sistemele informatice ale tuturor părților implicate (depozit, transportator, autoritatea portuară, agenția vamală și Guardia di Finanza) și a permis accesul la intrarea în port fără a fi necesară o declarație vamală prealabilă de export.

În acest scop, a fost utilizat e-CMR bazat pe blockchain de către ACCUDIRE, care, odată validat de AIDA, sistemul central al ADM, prin emiterea unui UTI (Unique Transaction Identifier), a fost transmis către sistemul comunitar portuar al portului Trieste (Sinfomar, dezvoltat de Info.Era Srl) și apoi către sistemul de urmărire portuară, gestionat de ADM și Guardia di Finanza. Toate părțile implicate, atât publice, cât și private, au primit în timp real date certificate privind transportul și progresul acestuia. Acest test pilot a demonstrat eficacitatea interoperabilității sistemelor și utilizarea potențială a e-CMR pentru optimizarea sectorului logistic și de transport.

Martin Gruber, CEO al Gruber Logistics, implicat de mai mulți ani în experimente legate de CMR-ul electronic, subliniază importanța unei abordări sistemice, dar și modul în care CMR-ul electronic în sine ar putea sugera calea schimbării. „Portul Trieste este deja foarte avansat în această privință, dar credem că adoptarea CMR-ului electronic ar putea oferi, în mod paradoxal, și mai multe avantaje în situațiile în care procesul de digitalizare este mai puțin dezvoltat. De exemplu, ar putea servi drept aviz de sosire în alte porturi mai puțin avansate din punct de vedere digital, facilitând operațiunile logistice și îmbunătățind trasabilitatea mărfurilor.” În plus, Martin Gruber subliniază că „în general, sectorul nostru nu este rezistent și nici pregătit să adopte astfel de inovații. Pentru a asigura răspândirea efectivă a CMR-ului electronic, va trebui să existe un moment în care acesta să devină obligatoriu. Numai atunci va putea fi adoptat un sistem de dialog unic, care să alinieze diferiții actori la utilizarea acestuia.”

sursa foto: Gruber Logistics

De la finalul acestui an, transportatorii străini din afara Uniunii Europene vor fi obligați să înregistreze autorizaţiile CEMT (permise unice și multiple) în sistemul electronic SENT atunci când intră în Polonia. Acest lucru se va întâmpla în conformitate cu noua Lege privind detașarea șoferilor în transportul rutier, aflată încă în discuții în Senat. Dacă procesul legislativ, inclusiv semnătura președintelui, va fi finalizat în timp util, noile reglementări ar putea intra în vigoare la 1 decembrie 2024 sau, cel târziu, la 1 ianuarie 2025.

Această măsură a fost cerută de transportatorii polonezi de mai mulți ani și va impune raportarea unor date esențiale în sistemul SENT, precum numărul autorizaţiei de transport, țara de încărcare și descărcare, locația și data de început și de sfârșit ale transportului pe teritoriul Poloniei.

Monitorizare prin GPS și control detaliat

Autoritățile poloneze, prin Administrația Fiscală Națională (KAS), au dezvoltat un sistem electronic de supraveghere a transporturilor (SENT) și a autorizațiilor (ECZ), gata să fie implementat odată cu intrarea în vigoare a noilor legi. KAS va transmite datele relevante Ministerului Transporturilor, permițând Inspectoratului de Transport Rutier să le analizeze eficient.

Noile reglementări vor permite autorităților să acceseze datele GPS ale vehiculelor care transportă mărfuri în Polonia. Ofițerii de inspecție vor putea reconstrui traseul camioanelor și timpul de ședere al acestora pe teritoriul polonez. Acest lucru va fi posibil prin legea care permite monitorizarea transportului rutier și feroviar, precum și a comerțului cu combustibili de încălzire.

Impact și eficiență crescută pentru inspectori

Inspectori rutieri nu vor avea nevoie de o pregătire suplimentară pentru noile proceduri, deoarece sistemul SENT este deja familiar, fiind deja utilizat pentru monitorizarea transporturilor de mărfuri cu risc fiscal ridicat. Noile măsuri sunt considerate benefice, facilitând accesul la date și traseele vehiculelor, contribuind la o mai bună monitorizare a transporturilor rutiere internaționale.

Cu toate acestea, sindicatele atrag atenția asupra suprasolicitării inspectorilor, care se confruntă cu un volum mare de muncă și resurse limitate. Se solicită și implementarea unor soluții, precum e-CMR (scrisoare de trăsură electronică), care ar putea ajuta la detectarea abuzurilor și la simplificarea procesului de inspecție.

Totuși, în prezent nu există planuri de integrare a e-CMR cu sistemele de monitorizare SENT sau de gestionare a cozilor de la frontieră.