USER a trimis, la solicitarea unor companii membre, către Cancelaria Primului Ministru și către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Direcția Transport Rutier și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), o scrisoare prin care solicită ridicarea restricțiilor de circulație instituite de CNAIR pe sectoarele de autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale din cauza temperaturilor extreme.
Uniunea amintește că, în completarea comunicatului de presă de pe 13 iulie, CNAIR a extins restricțiile pentru deplasarea autovehiculelor cu masa maxim autorizată mai mare de 12 t în șase noi județe (Cluj, Sălaj, Brașov, Sibiu, Covasna și Mureș), astfel că pe 15 și 16 iulie, între 11:00 și 19:00, aceste categorii de autovehicule nu au putut circula pe mai multe sectoare de autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale aflate în administrarea unor Direcții Regionale. Iar în funcție de condițiile meteorologice din următoarele zile restricțiile pot fi ridicate, menținute sau prelungite.
În aceste condiții, USER arată în scrisorile trimise executivului că „înțelegem că deplasarea autovehiculelor de mare tonaj pe timp de caniculă poate afecta starea drumurilor, dar ar trebui ținut cont și de realitățile din transportul de marfă. Programul operatorilor economici de la care trebuie încărcată sau la care trebuie descărcată marfa este de la 8:00 la 17:00, ceea ce este în neconcordanță totală cu restricțiile impuse. Deci activitatea operatorilor de transport este mult îngreunată și ei pierd bani și timp.“
De exemplu, mai arată Uniunea, o companie de transport din Sibiu care are livrări către Râmnicu-Vâlcea trebuie să facă un ocol de 250 km sau, în cazul circulației pe timp de noapte, să aibă un timp de tranzit de două zile, adică o seară pentru trecerea spre Vâlcea și cealaltă pentru retur.
Sau un transport de marfă de la Sibiu la Brașov, care în mod normal durează aproximativ trei ore, ajunge să fie efectuat în 36 de ore. Dacă un camion încarcă la ora 8:00 a.m. nu reușește să ajungă la descărcare decât a doua zi dimineața și apoi nu poate pleca înapoi către Sibiu decât în cel mai bun caz seara.
În plus, staționarea pe timp de zi a șoferilor în plină caniculă, în camioane parcate pe marginea drumului, în locuri improvizate, poate duce la degradarea stării lor de sănătate, la oboseală și la riscul de a crește numărul de accidente grave produse ca urmare a circulației pe timp de noapte.
„De aceea considerăm că ar trebui pus un accent mai mare pe factorul uman, nu doar pe menținerea drumurilor în stare bună, și că respectarea limitelor legale de tonaj ar trebui să fie suficientă pentru a proteja calitatea drumurilor.“ USER mai amintește că restricțiile cauzate de caniculă nu sunt decât una dintre problemele care îngreunează acum activitatea firmelor de transport, alături de reglementările fiscale impuse de la începutul anului (e-Factura, ROe-Transport, e-TVA). De aceea „ne manifestăm îngrijorarea cu privire la faptul că mulți operatori economici (producători, importatori, exportatori, transportatori, case de expediții, depozitari, logisticieni etc.) vor fi nevoiți să își înceteze activitatea, să intre în insolvență/faliment“.
Ministerul Finanţelor se joacă cu comunicatele de presă prin care anunţa amânarea aplicării sancţiunilor pentru e-Transport şi e-TVA, cu numai o zi înainte să fi intrat în vigoare. Deşi toată lumea se aştepta ca Finanţele să îşi recunoască neputinţa în aplicarea unei asemenea legi extensive şi ambiţioase şi să amâne aplicarea sancţiunilor, anunţul a venit în ultima zi înainte de aplicarea sancțiunilor și a oferit satisfacție doar unui număr extrem mic de operatori economici: cele aproape 300 de companii care dețin statut de operator economic autorizat (AEO). Sau cel puțin așa se înțelege din textul publicat în M.O., deși nu e specificat clar cine sunt acești operatori economici autorizați.
Deşi s-au trimis mii de adrese către Ministerul de Finanţe şi ANAF privind oferirea de lămuriri şi noutăţi despre cum se vor transmite datele telematice către portalul ANAF ale transporturilor rutiere, răspunsurile au întârziat până cu o zi înainte ca sancţiunile să intre în vigoare.
Era logic ca aplicarea sancțiunilor pe e-Transport să se amâne cel puțin încă 6 luni, pentru că Finanțele nu și-au îndeplinit obligațiile legale anunțate în lege: nu există aplicația gratuită prin care firmele de transport să poată transmite coordonatele GPS ale transporturilor efectuate și nici toți cei care au propria aplicație telematică nu pot transmite datele din GPS-ul propriu.
Din declarațiile strânse de la câțiva furnizori de servicii telematice foarte puțini au reușit să transmită locații GPS deja în portalul ANAF. Și atunci, dacă lucrurile abia încep timid să se miște, cum își pot îndeplini déjà obligațiile legale cei 41.000 de operatori de transport?
Inexplicabilă este și scutirea operatorilor economici autorizați de la această obligație legală. Cele câteva sute de operatori AEO autorizați sunt majoritatea case de expediții care nu dețin flote proprii și atunci cum se aplică această derogare, doar pentru AEO care dețin și camioane proprii sau nici transportatorii care lucrează pentru AEO nu trebuie să comunice poziția camioanelor?
În principiu se înțelege că transportatorii care lucrează pentru marii producători care dețin statut de AEO nu vor fi impactați de sancțiuni până la 1 ianuarie, legea urmând să se aplice doar pentru retailerii mai mari sau mai mici, micii producătorii români și restul pieței, însă abordarea extrem de heirupistă și care-i favorizează pe unii sau alții care au mai multă intrare la birourile șefilor de Finanțe este rușinoasă și ar trebui sancționată cu demisia ministrului Boloș.
În ceea ce privește sistemul e-TVA:
• se amână de la trei luni la șase luni, până la 1 ianuarie 2025, termenul de justificare a diferențelor de TVA, în raport cu datele din decontul precompletat de TVA;
• se prelungește termenul de cinci zile pentru verificarea informațiilor și datelor din decontul precompletat de TVA la 20 de zile și abrogarea notelor justificative, care implicau un efort suplimentar din partea experților contabili;
• se înființează Comitetul e-TVA format din reprezentanții MF și ai mediului de afaceri pentru monitorizarea mecanismului sistemului RO-eTVA și realizarea de îmbunătățiri constante într-un mediu partenerial, care să asigure combaterea evaziunii fiscale și reducerea gap-ului de TVA, cât și o digitalizare care să vină în sprijinul contribuabililor, în relație cu organele fiscale. Comitetul are rol consultativ, iar membrii lui nu vor fi remunerați;
• notificările de conformare nu vor produce efecte cu privire la indicatorii de risc fiscal, până la 1 ianuarie 2025;
• revizuirea cuantumului sistemului de amenzi, diferențiat pe categorii de persoane impozabile.
În ceea ce privește sistemul e-Factura:
Se stabilește o perioadă de 1 an, respectiv până la 1 iulie 2025, în care să nu fie obligatorie utilizarea RO e-Factura de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, precum și de către furnizorii/prestatorii acestora, având în vedere restricțiile tehnice actuale ale sistemului.
Clarificări pentru acordarea facilității fiscale în ceea ce privește salariul minim
Pentru acordarea facilității fiscale referitoare la neimpozitarea și neincluderea în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei/lună se ajustează plafonul lunar de 4.000 lei, reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.
Astfel, angajații care, prin cumulul noului salariul minim cu bonurile de masă ar fi depășit pragul de 4.000 lei, beneficiază în continuare de neimpozitarea celor 300 lei.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit