Din punct de vedere al lungimii, noul proiect nu poate fi catalogat drept o mare lucrare de infrastructură. Totuși, din perspectivă geopolitică și strategică, valoarea sa este uriașă. Cu doar 22 km de cale ferată, Ucraina face un pas decisiv spre integrarea în Uniunea Europeană, construind o linie la ecartamentul standard de 1.435 mm, în locul celui național de 1.520 mm, moștenit de la Imperiul Rus. Lucrările, începute în 2024 de Căile Ferate Ucrainene (UZ), au fost finalizate în mai puțin de un an, confirmând determinarea autorităților de la Kiev de a accelera integrarea în rețeaua europeană.

Noua linie leagă Chop de Ujhorod, două orașe din vestul țării, oferind o conexiune directă cu Ungaria și Slovacia. Capitala istorică a Transcarpatiei devine astfel primul centru regional important din Ucraina cu legătură feroviară directă la Uniunea Europeană. Oficialii UZ consideră acest proiect doar începutul unei strategii mai ample, care vizează construirea unei rețele feroviare extinse la ecartament european.
Chiar și în condițiile războiului cu Rusia, Ucraina își menține ambițiile de modernizare. În 2026 este programată finalizarea electrificării liniei Chop–Ujhorod, iar în paralel va începe construcția unei noi direcții către Liov, la granița cu Polonia, cu termen de finalizare estimat la trei ani. Investiția pentru linia Chop–Ujhorod, de sub 30 milioane de euro, a fost cofinanțată de Uniunea Europeană prin programul Connecting Europe Facility și de Banca Europeană de Investiții (BEI).
Pentru a înțelege în profunzime semnificația acestei decizii, trebuie analizat și contextul tehnic. În afara teritoriilor ce au aparținut Imperiului Rus – unde se utilizează ecartamentul de 1.520 mm – și a Peninsulei Iberice (Spania și Portugalia), care operează pe 1.668 mm, întreaga Europă folosește ecartamentul standard de 1.435 mm.
Spania a fost prima care a decis în 1992 să construiască o linie de mare viteză, Madrid–Sevilia, la ecartament standard. Ulterior, autoritățile iberice au lansat un plan de convertire graduală a rețelei principale, parte a coridoarelor transeuropene TEN-T, pentru a sprijini în special transportul de marfă. Soluția tehnică adoptată acolo a fost dubla cale – folosirea simultană a ecartamentului standard și a celui iberic pe aceeași linie. Această metodă a fost posibilă datorită diferenței mari de dimensiune (1.668 mm vs. 1.435 mm), care permite montarea unei a treia șine fără costuri prohibitive, cu dificultăți tehnice ridicate doar în zonele de macazuri.
Situația Ucrainei este însă mult mai complicată. Diferența dintre ecartamentul rusesc de 1.520 mm și cel european este de numai 85 mm. Din acest motiv, nu se poate instala pur și simplu o a treia șină, ci ar fi nevoie de patru șine pe fiecare linie, ceea ce face proiectul costisitor și dificil din punct de vedere tehnic.
Prin urmare, soluția realistă pentru Ucraina este construirea de linii noi, exclusiv la ecartament european. Aceasta nu doar că va permite integrarea fizică și logistică în rețeaua feroviară a Uniunii Europene, dar va reprezenta și o declarație politică fermă privind direcția strategică a țării: desprinderea de moștenirea infrastructurală rusească și conectarea durabilă la piața europeană.
Un studiu publicat de Comisia Europeană și de Banca Europeană de Investiții (BEI) sugerează că ecartamentul european pe liniile spre Lviv și Chiṣinău ar trebui să fie implementat ca un prim pas pentru a îmbunătăți conexiunile dintre Polonia și Ucraina, precum și dintre România și Republica Moldova.
De la invazia Rusiei în Ucraina, conexiunile de transport terestru ale țării cu UE au devenit esențiale pentru importurile și exporturile ucrainene. Au fost create benzile de solidaritate UE-Ucraina pentru a consolida conexiunile transfrontaliere. Studiul publicat astăzi face parte din planul de acțiune al „culoarelor de solidaritate”.
Studiul a analizat barierele rămase, inclusiv diferența dintre ecartamentul feroviar utilizat în cea mai mare parte a UE și cel utilizat în Europa de Est. Mecanismul Conectarea Europei II a selectat recent nouă proiecte pentru finanțare care vor avea ca obiectiv îmbunătățirea punctelor de trecere. Comisia a propus, de asemenea, extinderea rețelei transeuropene de transport la Ucraina și Moldova.
Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: „Prin construirea primului ecartament feroviar al UE în Ucraina și Moldova, care leagă căile lor ferate de Polonia și România, le va aduce mai aproape de piața unică a UE. Prin acest studiu, pregătim terenul pentru soluții pe termen lung, sprijinind Ucraina în comerțul și reconstrucția sa postbelică. Asigurarea interoperabilității din Polonia prin Ucraina, Moldova și România va însemna, de asemenea, o experiență de călătorie mai ușoară și mai eficientă pentru cetățeni.”
„Extinderea ecartamentului standard al rețelei feroviare europene către Ucraina și Moldova va facilita circulația bunurilor și serviciilor, ajutând cele două țări să se integreze mai rapid pe piața UE și accelerând redresarea postbelică a Ucrainei. Dezvoltarea unor legături de transport moderne este o modalitate prin care putem stimula creșterea economică a regiunii și putem oferi un sprijin ferm Ucrainei și Moldovei pe drumul lor spre integrarea în UE” , a declarat Vicepreședintele BEI, Teresa Czerwińska, care este responsabilă pentru operațiunile băncii în Ucraina și Moldova.
Luând în considerare costurile probabile, cererea preconizată și considerentele legate de capacitatea liniei, studiul sugerează, ca un prim pas, stabilirea unei legături cu ecartament european între Cracovia/Katowice (Polonia) și Lviv (Ucraina), precum și între Iași (România) și Chișinău (Moldova). De asemenea, sunt sugerate și extinderi ulterioare. Studiul evaluează, de asemenea, modul în care noile linii cu ecartament standard din Ucraina și Moldova ar funcționa cu rețeaua din alte părți ale acestor țări, care va continua să utilizeze ecartamentul larg. Studiul a fost realizat de serviciul de consultanță tehnică al BEI, JASPERS, în strânsă cooperare cu toate țările implicate.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit