Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dacă expeditorii și transportatorii din mai multe ţări implementează deja scrisori de trăsură electronice, puţine ţări sunt gata să implementeze exclusiv eCMR.

Legislația poloneză prevede versiuni pe hârtie ale scrisorii de trăsură, astfel încât, în scopul serviciilor de control, CMR-urile sunt tipărite, creând un sistem hibrid. În alte țări, versiunile electronice sunt suficiente.

Organizația GS1, care se ocupă de standarde în domeniul documentației logistice, sprijină introducerea și popularizarea scrisorilor de trăsură electronice. Documentele digitale fac posibilă reducerea timpului de administrare de la 23 de minute la 9 minute. Comisia Europeană estimează că economiile realizate prin implementarea circulației documentelor digitale ar putea depăși 27 de miliarde de euro în 8 ani, estimează GS1.

Procesul de eliminare a hârtiilor este lent. Ponderea eCMR-urilor reprezintă doar câteva procente din toate scrisorile de trăsură emise în Europa. Sistemele de emitere a eCMR-urilor sunt oferite și de companii poloneze precum GreenTransit și Trans Assist.

Documentele electronice promit economii la nivel administrativ. În mai multe țări este încă necesară scrisoarea de trăsură pe suport de hârtie, dar șoferii susţin că în Germania eCMR este deja destul de folosită. Marii transportatori de acolo emit scrisori de trăsură electronice, iar autorităţile germane nu au nicio problemă cu o scrisoare de trăsură digitală.

CMR-urile electronice sunt, de asemenea, atractive pentru transportatori. Este vorba despre accelerarea plății serviciului și despre securitatea documentelor. Cele pe suport de hârtie sunt trimise la companie de către șoferi, așa că trebuie așteptate, ceea ce întârzie începerea facturării. S-a întâmplat ca un colet care conținea 20 de scrisori de trăsură să dispară, situaţie care creează multe probleme pentru transportatori.

Interesul tot mai mare pentru acest serviciu este recunoscut de companiile care oferă sisteme eCMR. O firmă poloneză de software susţine că a implementat eCMR la circa 20 de companii cu aproape 4.000 de utilizatori, adică șoferi și administratori. Companiile folosesc un sistem hibrid, tipăresc scrisoarea de trăsură pentru serviciile de control din Polonia, dar toată documentația este păstrată în format electronic. De asemenea, sunt în curs de desfășurare teste în alte țări. În Italia, 5 companii de transport au pilotat implementarea scrisorilor electronice în 2021. Companiile au testat eCMR-uri de la 3 furnizori: Acucuride din Italia, Pionir din Belgia și Transfollow din Olanda. Autocamioanele au efectuat mai mult de 100 de curse în care e-CMR a fost utilizat în formă hibridă, adică în paralel cu CMR-ul tradițional pe hârtie. Traseele folosite au fost către Belgia, Franța, Germania, Olanda, Portugalia, România, Spania și Elveția.

Pe 4 ianuarie, Germania a devenit a 31-a țară care a ratificat protocolul eCMR. În Uniunea Europeană, există încă câteva țări care nu recunosc oficial scrisorile de trăsură în format electronic, inclusiv Belgia. Și este puțin probabil ca Belgia să părăsească rapid partea din spate a pachetului de digitizare.

Cea mai mare țară de tranzit din Europa, Germania a fost ultimul mare blocaj în calea generalizării utilizării a eCMR în nordul Europei. Ratificarea de către Germania a protocolului eCMR, care deschide calea pentru utilizarea scrisorilor de trăsură electronice începând cu 5 aprilie 2022, este, prin urmare, un pas important. Trebuie amintit în acest sens că eCMR este una dintre pietrele de temelie ale digitalizării procedurilor administrative în transportul rutier și că contribuie atât la reducerea poverii administrative a companiilor, cât și la reducerea muntelui de hârtie folosit în companii.

Belgia este în prezent angajată într-un proiect pilot cu celelalte două țări Benelux, care permite folosirea eCMR numai pentru operațiunile de transport efectuate în transportul național sau la ieșirea dintr-una dintre celelalte două țări Benelux. Prin urmare, nu este posibil ca un transportator belgian să utilizeze eCMR în transportul internațional în afara Beneluxului. La întrebarea dacă Belgia ar putea semna protocolul eCMR pe termen scurt, ministrul federal al mobilității Georges Gilkinet răspunde: „Ușurează viața pentru toată lumea, în special prin digitalizarea anumitor formalități, este o chestiune de bun simț.

Acesta este motivul pentru care Benelux a lansat un proiect pilot în acest domeniu. Administrația mea supraveghează implementarea și funcționarea corespunzătoare a acestui proiect de pionierat la nivel european. Sper că vor exista toate garanțiile de securitate suficiente înainte de a lua în considerare eventuala semnare a acestui protocol. Și între timp, utilizarea platformei existente permite Belgiei să fie destul de eficientă în ceea ce privește controlul și să faciliteze sarcina șoferilor la nivel administrativ. De menționat în acest sens că proiectul-pilot derulat în Benelux nu a împiedicat Țările de Jos să fie prima țară care a ratificat protocolul în 2009. Luxemburg a făcut același lucru pe 26 decembrie 2017.

Proiectul pilot demarat de Benelux privind eCMR nu se va încheia până în 2024.