
După un an de teste practice intensive între Wolfsburg, Lehrte și Barcelona, proiectul pilot EcoDuo din Germania a fost finalizat cu succes, TÜV Rheinland confirmând reducerea presiunii asupra infrastructurii prin folosirea acestei combinații formate din două semiremorci standard cu trei axe legate printr-un dolly care nu virează și tractate de un singur camion. Ansamblul are lungime totală de 31,7 m, iar greutatea totală permisă variază în funcție de țară – 44 t în proiectul pilot din Germania, până la 72 t în Spania și până la 76 t în Scandinavia – și este distribuită pe 10 axe, ceea ce reduce sarcina asupra drumului.
Din 2018, conceptul EcoDuo a fost testat și dezvoltat în continuare în mai multe țări europene, iar în urma proiectelor pilot de succes din Finlanda, Suedia, Spania și Germania a primit mai multe distincții, printre care Green Truck Innovation Award 2019, European Transport Prize for Sustainability 2020 și premiul The Future of Logistics la IAA Transportation 2024. Și, deoarece conceptul este eficient, sigur și prietenos cu clima în faza de first și last mile a transportului combinat producătorii solicită includerea și în rețeaua de transport din Germania.
Proiectul a fost inițiat de Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) și realizat în colaborare cu Sesé, Kombiverkehr, Volkswagen Group Logistics, TÜV Rheinland și Schmitz Cargobull.
Andreas Schmitz, CEO Schmitz Cargobull AG, a explicat că, față de conceptele anterioare de camioane lungi, EcoDuo respectă toate standardele de siguranță și este ideal pentru transportul combinat, deoarece semiremorcile standard pot fi încărcate pe trenuri fără nicio complicație. Deci EcoDuo este disponibil fără investiții costisitoare și poate contribui imediat la reducerea emisiilor de CO2 din transportul rutier de mărfuri.
De aceea Schmitz Cargobull va continua să-l promoveze astfel încât să fie inclus în rețeaua pentru camioane lungi din Germania și în transportul transfrontalier în Europa și face apel la factorii de decizie politică să deschidă calea pentru aceasta, astfel încât să se creeze urgent condiții-cadru care să sprijine activ tranziția către transportul de marfă prietenos cu clima, fără povară suplimentară. „Doar în acest mod putem întări competitivitatea și puterea inovatoare a Europei ca locație de afaceri.”
TÜV Rheinland a oferit sprijin științific pentru proiectul pilot EcoDuo din Germania, iar rezultatele confirmă potențialul semnificativ de economii și eficiență. Comparativ cu utilizarea a două autotractoare, fiecare cu o semiremorcă standard, EcoDuo a redus consumul de motorină și amprenta de CO2 cu 27,6%. Transportul rutier de mărfuri poate fi făcut deci mai eficient prin reducerea semnificativă a numărului de curse efectuate pentru același volum de transport. Semiremorcile standard sunt complet compatibile cu calea ferată, permițând integrarea fără probleme în procesele logistice intermodale existente. Iar emisiile reduse de CO2 și greutatea mai mică pe axă contribuie activ la protecția climei și a drumurilor și podurilor.
La începutul lui septembrie, un grup format din companii germane și spaniole și condus de Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) a lansat un proiect pilot de un an ce presupune folosirea combinației de vehicule EcoDuo pentru a optimiza componenta rutieră din transportul intermodal. Astfel, după o experiență pozitivă în Spania și Scandinavia, conceptul de camion lung urmează să fie testat și în Germania, pentru a atinge mai multe obiective, inclusiv reducerea amprentei de carbon în lanțul logistic.
EcoDuo va face transport pe o rută fixă, între fabrica Volkswagen din Wolfsburg și MegaHub, situat la 70 km, în Lehrte, lângă Hanovra, rută care până acum era deservită exclusiv de camioane ce transportau containere între Wolfsburg și Spania. Acum, furnizorul global de logistică Sesé va apela la EcoDuo din fabrica VW până la terminalul din Lehrte, operat de două companii germane, Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße și Kombiverkehr, și de acolo semiremorcile vor fi transportate feroviar 1.700 km până în Spania, folosind rețeaua Kombiverkehr KG, pentru transport ecologic. Iar la stația din Barcelona semiremorcile vor fi conectate din nou la o combinație EcoDuo și transportate pe șosea de compania de logistică Sesé până la destinație. TÜV-Rheinland supraveghează proiectul pilot astfel încât să se garanteze respectarea reglementărilor privind circulația rutieră și aspectele academice.
Proiectul pilot desfășurat în condiții reale își propune să evalueze oportunitățile și riscurile combinației de vehicule EcoDuo și să calculeze economiile potențiale pe șosea și la terminale, iar rezultatele vor fi prezentate într-un raport.
Reamintim că EcoDuo este o combinație de vehicule de 31,70 m lungime totală, în care două semiremorci standard sunt tractate de un singur camion și conectate printr-un dolly și pot fi încărcate ușor în trenuri. Andreas Schmitz, CEO Schmitz Cargobull, explică faptul că, spre deosebire de conceptele anterioare de camioane lungi, semiremorcile existente pot fi utilizate în continuare fără investiții costisitoare și că, atunci când sunt folosite semiremorci moderne echipate cu cea mai recentă tehnologie de axe și frâne, EcoDuo respectă toate standardele de siguranță.
Față de o combinație tradițională de camion+semiremorcă având o greutate totală de 40 t, EcoDuo are ca avantaje consumul redus de combustibil, deci emisiile mai mici de carbon pe tona transportată, greutățile mai mici pe o singură axă, deci reducerea presiunii asupra drumurilor și podurilor, creșterea capacității de transport rutier și reducerea aglomerației în trafic datorită utilizării unui număr mai mic de vehicule cu o capacitate mai mare și reducerea numărului de șoferi de care este nevoie.
Vehiculul EcoDuo din proiectul pilot va fi expus la IAA Transportation la standul T81, în aer liber.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit