În Belgia au fost înmatriculare în primul semestru din 2025, conform Asociației Europene a Producătorilor Auto (ACEA), 74 de camioane electrice de peste 16 t, aproape cât în întregul 2024. Totuși, în opinia federației transportatorilor belgieni FEBETRA, încă este doar o picătură într-un ocean, adică 1,7% din numărul de camioane grele nou înmatriculate în această țară.
Situația este similară în toată Europa, unde vehiculele diesel continuă să domine categoric piața, ceea ce nemulțumește Comisia Europeană, care se gândește ca firmele cu peste 10 camioane să fie obligate să cumpere un anumit număr de utilitare grele și ușoare cu emisii zero.
Propunerea oficială ar urma să apară până la final de 2025, așa cum v-am informat și cu alte ocazii, iar FEBETRA nu este de acord cu această idee, deoarece, în opinia sa, această obligație este contraproductivă și, în loc să accelereze ecologizarea, va duce la amânarea investițiilor și la învechirea treptată a flotei actuale.
Asociația amintește, dacă mai era nevoie, cât de mici sunt marjele de profit în transport, acesta fiind un alt motiv serios pentru care camioanele electrice, de 2,5-3 ori mai scumpe decât cele diesel, sunt pur și simplu inaccesibile. Și chiar dacă o firmă ar avea puterea financiară de a face astfel de investiții, cum va folosi mașinile respective dacă beneficiarii serviciilor nu vor fi dispuși să plătească tarife mai mari pentru livrări fără emisii?
În ceea ce privește companiile care fac transport internațional, există prea multe restricții operaționale, deci folosirea camioanelor electrice este și mai improbabilă.
FEBETRA este de părere că o soluție mai bună decât să se impună cote de camioane electrice ar fi să se ofere stimulente inteligente care să încurajeze transportatorii să facă din proprie inițiativă astfel de investiții. „Aceasta este calea de a face progrese reale, o poziție pe care am exprimat-o și în timpul rundei de consultare a Comisiei Europene din vară și pe care o vom repeta în continuare tuturor organismelor implicate în dosar.“
… este de părere Philippe Degraef, directorul federației transportatorilor belgieni FEBETRA. Deci refacerea competitivității firmelor trebuie să fie una dintre provocările majore pentru viitoarele guverne federale și regionale, astfel încât să fie depășită spirala negativă în care s-au aflat transportatorii din această țară după extinderea Uniunii Europene în 2004, și mai ales în ultimii ani, când guvernul Vivaldi a făcut tot posibilul pentru a crește puterea de cumpărare, pe socoteala agenților economici, ceea ce a dus la dezavantaje pentru aceștia comparativ cu competitorii străini.
Și pentru deficitul de personal este nevoie de o soluție urgentă, amintește directorul FEBETRA, care consideră că executivul belgian ar trebui să apeleze la forță de muncă din afara UE, deși aceasta este o problemă sensibilă din punct de vedere politic. Altfel, pentru anumite meserii, ca aceea de șofer de camion, se va ajunge la un blocaj și transportatorii belgieni nu vor supraviețui fără migranți din țări cu excedent de forță de muncă.
În ceea ce privește ecologizarea întregii economii, este important ca politicienii să traseze un calendar fezabil din punct de vedere practic și mai ales accesibil.
În concluzie, având în vedere gravitatea acestor probleme, cei care vin la putere în Belgia după alegerile din iunie ar trebui să ia imediat măsuri pentru a readuce economia, finanțele, piața forței de muncă ș.a. pe drumul cel bun.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit