În calitate de emițător major de CO2, transportul maritim de mărfuri a înțeles că trebuie să se implice în tranziția energetică, ceea ce a început deja să facă. Dar obiectivele sale sunt dificil de atins în absența unei abordări sistemice, se arată într-o analiză recentă a Upply (Container shipping in 2023 (upply.com)). Companiile de transport maritim au profitat de profiturile pe care le-au obținut în 2021 și 2022 pentru a investi în ecologizarea flotelor, dar încă există multe incertitudini cu privire la sistemele alternative de propulsie. Amoniacul pare să se fi impus ca un combustibil alternativ, atâta timp cât industria rămâne dependentă de motoarele cu combustie.
De la 1 ianuarie 2024 va fi pus în funcțiune în industria navală sistemul Uniuni Europene de comercializare a certificatelor de emisii.
Iar pe 16 noiembrie Comisia Pentru Transport și Turism a Parlamentului European a votat în favoarea actualizării normelor UE privind prevenirea poluării de către nave în apele europene și impunerea de amenzi proprietarilor navelor contraveniente, ceea ce ar da asigurări că toate standardele internaționale privind prevenirea deversărilor ilegale de petrol, substanțe lichide nocive, ape uzate sau gunoi de pe nave, elaborate de Organizația Maritimă Internațională, devin parte a legislației UE și sunt mai ușor de aplicat.
Revizuirea Directivei privind poluarea de către nave face parte dintr-un pachet de măsuri de siguranță maritimă prezentat de Comisia Europeană în iunie 2023 cu scopul de a moderniza și consolida normele UE privind siguranța maritimă și prevenirea poluării.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN este de părere că e nevoie de un sistem de plată pentru toți cei ce folosesc autovehicule, dar că nu comunitatea de afaceri ar trebui să plătească pentru ecologizarea traficului de pasageri. Asta în contextul în care mai multe partide interesate de mobilitate și de mediu au publicat de curând un plan de reformare a taxelor pentru vanuri și microbuze din Olanda, care își propune ca din 2030 sumele fixe din prezent să fie înlocuite cu un sistem de plată în funcție de numărul de kilometri parcurși și să fie stimulată înnoirea flotelor. Pentru asta ar trebui revizuite impozitul actual pe autoturisme și pe vanuri și microbuze.
TLN pledează de mult pentru introducere unei taxe/km pentru toată lumea, iar pentru transportul de marfă în camioane există deja planuri legate de o taxă care să înlocuiască eurovinieta și o parte din taxa pe autovehicule. Dar, în opinia asociației, deși este bine că partidele politice se ocupă de întocmirea unui plan și pentru celelalte categorii de vehicule, ar avea mai mult sens să crească acciza pe motorina cu 0,01-0,03 cenți/l, deoarece astfel toată lumea ar plăti pentru folosirea, nu pentru deținerea unui autovehicul.
Această reformă și ecologizarea taxelor auto vor presupune costuri, mai ales pentru utilizatorii mașinilor cu motoare cu ardere internă, ceea ce este necesar pentru a stimula creșterea numărului de vehicule cu emisii zero aflate în exploatare. De aceea TLN sprijină inițiativa, dar are impresia că utilizatorii de vanuri vor fi cei care vor finanțare în mare măsură ecologizarea autoturismelor, ceea ce în opina reprezentaților asociației ar fi incorect.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit