Vrei să fii la curent cu ultimele noutăți? Abonează-te la newsletter.
Potrivit datelor eBook eCommerce Growth Strategies, cel mai mare raport de date și strategii de creștere pentru magazinele online din România, realizat de Limitless Agency, una dintre agențiile de marketing digital de pe piață, românii au făcut cumpărături online în valoare totală de aproape 7 miliarde de euro, în anul 2022, din care peste 50% au fost cheltuieli pe articole vestimentare și electronice.
Piața de eCommerce din România are aproximativ 100 de magazine online care generează peste 1.000 de comenzi pe zi. Conform datelor Limitless Agency, aceste magazine au avut în 2022 comenzi în valoare totală de 6,7 miliarde de euro, din care 55% au reprezentat valoarea comenzilor pentru haine, încălțăminte și electronice.
Cele mai populare categorii de produse au fost fashion, cu un total de 2,63 miliarde de euro cheltuiți (46%), urmate de electronice cu 1,1 miliarde de euro (19%), îngrijire personală și a casei cu 885 milioane de euro (15%). De asemenea, jucăriile, hobby-ul și bricolajul au generat 590 milioane de euro (10%) din cheltuieli. Alte categorii, cum ar fi mâncarea, mobilierul, muzica/filmele/jocurile și băuturile, au înregistrat procente mai mici de cheltuieli.
„Potențialul pieței de ecommerce din România este foarte mare. Deși tot mai mulți români cumpără online, statistic doar 45% dintre cei cu acces la Internet, care în România înseamnă 90% din populație, plasează o comandă online. Momentan, nici jumătate din întreaga populație nu face achiziții online, ceea ce ne plasează foarte departe de avansul înregistrat de țările nordice, unde 95% din populație comandă online. Dar piața este de așteptat să crească spectaculos și în România, urmând ca în 2025 peste 54% dintre români să comande online, numărul de magazine online să crească de până la trei ori în următorii ani, iar valoarea pieței să ajungă la 10 miliarde de euro.”,
a explicat Daniel Ene, CMO&Partner Limitless Agency, furnizor principal de servicii de marketing digital pe piața de ecommerce.
Foto: Limitless Agency
În România, aproape unu din cinci persoane comandă online constant, iar 50% fac comenzi online de cel puțin două ori în trei luni. Doar 12% dintre români comandă online de până la șase ori pe lună. Piața de eCommerce a generat un venit mediu per utilizator de aproximativ 467 de euro în 2022 și se estimează că va ajunge la peste 870 de euro până în 2027. Mulți români comandă și din afara țării, în special din China, de pe Aliexpress, magazinul online din grupul din care face parte Alibaba.
Studiul arată că 72% dintre români economisesc pentru a cumpăra un produs, iar 28% sacrifică alte cheltuieli pentru a-l achiziționa mai repede. Există preferințe diferite în privința cumpărăturilor, astfel 49% dintre români plătesc mai mult pentru un brand cunoscut, 51% aleg produse de brand propriu mai ieftine, 57% sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse eco-friendly, iar 43% preferă variantele non eco-friendly mai ieftine.
În Europa, numărul cumpărătorilor online a crescut de la 55% în 2012 la 75% în 2022, reprezentând o creștere de 20%. România se numără printre țările cu cele mai mari creșteri în acest domeniu (+41), alături de Estonia (+47%) și Cehia (+41%).
Comerțul electronic în Uniunea Europene a fost stimulat de cererea grupului de vârstă între 25-34 de ani, cu 87% dintre persoanele din această categorie cumpărând bunuri online în 2022.
În ceea ce privește Europa, comerțul electronic este influențat de nivelul de educație, cu peste 80% dintre consumatori având studii superioare și fiind angajați sau antreprenori. De asemenea, sunt menționate preferințele de cumpărare ale utilizatorilor, cu 42% dintre ei cumpărând haine și accesorii, 19% comandând mâncare de la restaurante sau fast-food și 17% achiziționând produse cosmetice, de înfrumusețare și wellness online.
Pentru a susține piața de eCommerce din România, a fost realizat un raport complex numit eBook eCommerce Growth Strategies, care oferă peste 90 de strategii testate și recomandări pentru creșterea vânzărilor online din partea a 24 experți în eCommerce, promovare online și comunicare de brand, tehnologii pentru eCommerce, design, livrare și legislație în domeniu. Raportul este destinat antreprenorilor care doresc să își extindă magazinul online, celor care investesc în marketing online și specialiștilor în marketing care gestionează magazine online.
Foto: MerchantPro
MerchantPro, platforma locală de soluții Saas pentru e-Commerce, a realizat un studiu efectuat pe datele înregistrate de magazinele online active atât în prima jumătate a anului 2022, cât și în 2023, care arată o creștere a vânzărilor de 8.5% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Cu toate acestea, creșterea numărului de comenzi plasate de către clienți rămâne moderată, în creștere cu doar 6%.
Conform datelor analizate de MerchantPro, segmentul de piață cel mai dinamic este Home&Deco, înregistrând o creștere de peste 30% în numărul comenzilor plasate. În schimb, segmentul Fashion a generat o scădere ușoară de -5% în numărul de tranzacții.
Evoluția indicatorilor de eCommerce la nivel general pentru magazinele active pe platforma MerchantPro rămâne temperată. Valoarea medie a comenzii a avut o creștere discretă de la 50 euro în primele 6 luni ale anului trecut la 51 euro pentru semestrul 1 din 2023.
Trendul ascendent din 2022 a fost întrerupt temporar de conflictul din Ucraina, dar a fost reluat în vară și s-a menținut până la începutul anului 2023. În ianuarie 2023, au fost aproximativ 15% mai multe comenzi decât în aceeași lună a anului precedent. Cu toate acestea, pe fondul presiunii inflaționiste și a posibilei recesiuni globale, creșterea a încetinit, ajungând chiar să stagneze în aprilie 2023 comparativ cu aprilie 2022. Luna mai 2023 a înregistrat cele mai multe comenzi, atât numeric, cât și din punct de vedere al valorii tranzacțiilor.
Volumul total al vânzărilor online la nivel de platformă, al celor aproape 2.000 de magazine care folosesc MerchantPro, inclusiv cele activate în a doua jumătate a anului trecut, a urcat cu 22%.
În ceea ce privește domeniile de interes ale cumpărătorilor români, se observă o preferință crescută pentru produsele de Home&Deco, pe măsură ce oamenii își petrec mai mult timp acasă pentru a lucra de la distanță sau pentru a se bucura de momente de relaxare în confortul locuințelor proprii. Segmentul Home&Deco a înregistrat cea mai mare creștere în numărul de comenzi (+33%), cu o valoare medie a comenzii de 100 de euro.
„Digitalizarea obiceiurilor de consum este tot mai evidentă și pe segmente care erau asociate comerțului tradițional. Home&Deco este cel mai bun exemplu. În ultimii ani, tranzacțiile online din această categorie au crescut constant. Din 2-3 clickuri, consumatorii pot explora diferite branduri, opțiuni de amenajare, pot compara prețuri, citi recenzii, fără a fi nevoie să se deplaseze fizic prin magazine. Practic, ecommerce-ul a făcut ca achiziția de produse pentru casă și decorațiuni să fie un proces ușor, accesibil, practic și rapid. Și în acest context, diferența notabilă o face experiența consumatorului pe site – soluțiile optimizate în funcție de nevoile consumatorului, de la viteza de încărcare, mod de prezentare la produselor, până la opțiuni de plată și retur.”,
a precizat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Articolele sportive au avut o creștere stabilă a comenzilor (+6%), în timp ce pe segmentul IT&C s-au plasat mai multe comenzi cu 32% față de primele 6 luni ale anului precedent. Segmentul Fashion s-a remarcat cu ușoară scădere a numărului de comenzi de -5%, însă valoarea medie a comenzii a crescut ușor de la 32 de euro la 34 de euro.
„Comercianții din online trebuie să se adapteze la un comportament de achiziție mai precaut și o competiție ridicată. Bătălia pe atenția și bugetul clienților este intensă și, cred eu, o cursă de anduranță. Antreprenorii care își construiesc business-urile pentru un maraton au de câștigat. Cei mai abili se orientează către îmbunătățirea experienței vizitatorilor site-ului- a devenit mai importantă ca oricând. Efectul unui site bine optimizat, cu viteză mare de încărcare este imediat în rata de conversie și vânzări, indiferent de domeniu, iar pe termen lung este evident în retenție și loializare. Investițiile importante merg în automatizări, inclusiv pentru integrarea și adopția soluțiilor de inteligență artificială, precum și creșterea performanței magazinelor din perspectiva vizitatorilor, la nivel de storefront.”,
a adăugat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Aceste tendințe pozitive au atras noi magazine online către platforma MerchantPro, contribuind la o creștere de 22% a volumului total al vânzărilor online în ultimele 12 luni. Astfel, platforma a reușit să atragă atât magazine noi, cât și magazine mature care anterior foloseau alte soluții de e-commerce.
„Consolidarea pieței are un efect pozitiv la nivel de activitate a platformei, pentru că am atras magazine online noi, cu volume importante de vânzări”,
a explicat Arthur Rădulescu.
Acest website foloseste cookie-uri
Folosim cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta pe website tinand minte preferintele tale de navigare. Apasand pe butonul accept iti dai acordul pentru folosirea tuturor cookie-urilor.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browser-ul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).