Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sectorul de eCommerce a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, cu 30% mai mult decât în 2019 când valoarea comerțului online a fost estimată la aproximativ 4,3 miliarde de euro, potrivit Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO). Creșterea a fost cu circa 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, fiind impulsionată de restricțiile cauzate de pandemia Covid-19, care au dus la un ritm accelerat al cumpărăturilor online, precum și la creșterea procentului plăților online prin card.

Cu excepția verticalelor afectate de efectele pandemiei precum Horeca sau Travel, sectorul de e-commerce din România a cunoscut o creștere accelerată în 2020, cu 30% mai mult decât în 2019, procentul de creștere fiind semnificativ mai mare decât în 2019 vs. 2018, când acesta s-a situat la aproximativ 20-22%. Pornind de la cifra de 5,6 miliarde de euro ca bilanț al comerțului online românesc în 2020, dacă facem o medie înseamnă că românii au cheltuit pentru cumpărături prin internet peste 15 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut, în creștere de la aprox. 12 milioane de euro – media zilnică înregistrată în 2019“, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

Valoarea de 5,6 miliarde de euro face referire la toate tranzacțiile generate din România atât către comercianții autohtoni, precum și către magazinele online din afara granițelor țării și reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet, fără servicii, plata facturilor la utilități, conținutul digital sau biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente.

Pentru sectorul comerțului electronic, anul 2020 a fost unul ce a marcat o evoluție spectaculoasă, fiind atinse ținte planificate uneori chiar peste 2-3 ani. Un număr foarte mare de români și-a învins în 2020 teama de a comanda online și a descoperit cât de simplu, comod și sigur e, în timp ce alții, familiarizați deja cu cumpărăturile pe internet, și-au extins categoriile de produse pe care le comandă. Odată câștigați, acești clienți vor rămâne fideli acestei modalități de a-și face cumpărăturile. Aceste premise creează o oportunitate semnificativă pentru retailerii locali de a profita de toate avantajele pieței digitale locale sau internaționale, accesând platforme marketplace și maximizându-și business-ul online”, spune Florinel Chiș, Director Executiv ARMO.

Potrivit estimărilor principalilor jucători, comerțul online va continua să crească și în 2021, cel mai probabil urmând să depășească pragul de 6,5 miliarde de euro la finalul acestui an.

Valoarea medie a tranzacțiilor online a crescut ușor în 2020 comparativ cu 2019 în cazul achizițiilor făcute de pe Desktop și s-a păstrat la o valoare similară în cazul celor efectuate de pe telefonul mobil, potrivit statisticilor 2Performant, citate de GPeC. În medie, în 2020 românii au cheltuit 297,4 lei (echivalentul a 61,5 euro) pentru cumpărăturile făcute de pe Desktop, comparativ cu 273 lei (echivalentul a 57,5 euro) în 2019. În cazul tranzacțiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea coșului mediu a fost de 210,4 lei (echivalentul a 43,5 euro) în 2020 comparativ cu 208 lei (echivalentul a 43,9 euro) în 2019.

Anul 2020 a adus o creștere ușoară a procentului de cumpărături făcute de pe telefoanele mobile, acesta atingând valoarea de 65,6%, în timp ce achizițiile făcute de pe Desktop au scăzut la 34,4%.

În privința plății cu cardul, volumul total procesat de PayU aproape s-a dublat, iar numărul tranzacțiilor procesate a crescut cu 61%, ajungând la 72 de tranzacții pe minut. Valoarea medie a unei tranzacții a crescut cu 22%, ajungând la valoarea de 46 EUR. De asemenea, procesatorul NETOPIA Payments a înregistrat o creștere de 60% a volumului procesat în 2020 comparativ cu 2019.

România traversează o etapă accelerată de digitalizare, cu efecte directe asupra retailului tradițional care va migra tot mai mult către comerțul online. Comerțul online își va continua evoluția și va înregistra o creștere de cel puțin 15% în 2021, oferind o perspectivă optimistă pentru magazinele locale, arată o analiză VTEX.

„În acest moment sunt maximum 100 de magazine online pe piața locală care primesc peste 1.000 de comenzi pe zi, dar în următorii 3 ani numărul acestora se va tripla pe fondul a cinci tendințe de transformare digitală, care vor defini comerțul online local,” a declarat Cristi Movilă, Growth Leader Eastern Europe VTEX.

1.            Retailerii și mall-urile se vor orienta către modele de business online și omnichannel

Mall-urile se vor orienta către strategii și modele de business omnichannel pentru a susține comerțul afectat de pandemie și a asigura supraviețuirea sectorului.

Dacă înainte de pandemie mulți retaileri privilegiau propriile canale de vânzare, pentru un control mai bun al experienței clientului și al brandului, acum marketplace-urile devin o soluție foarte bună pentru retailerii medii și mici. Pe de altă parte, vom asista și la emergența unor marketplace-uri noi, susținute de marile magazine, care trec în etapa superioară de dezvoltare și doresc să le ofere clienților acces la o gamă bogată de produse. 

În acest sens, Veranda Shop Online își propune „atragerea a minimum 70 de chiriași pe platformă, care nu sunt prezenți în mall-ul fizic, din zona antreprenorială și a produselor de nișă, non mass-market. Designerii și producătorii români au fost unele dintre categoriile cele mai afectate de pandemie. Produsele mai scumpe, cu plus valoare, sau chiar de nișă, vândute preponderent offline în showroom-uri și contexte puternic marcate de experiența trăită, senzorială, au putut cu greu face față unei digitalizări forțate pentru care nu au existat resursele potrivite, atât ca tehnologie cât și ca know-how,” a declarat Andreea Onofrei, Project Manager Veranda Shop Online.

2.            Creșterea plății cu cardul și mobile shopping

Datele PayU indică o creștere a adopției plății cu cardul: introducerea măsurilor suplimentare de securitate conform directivei PSD2, alături de alte soluții precum opțiunea de retur a banilor „instant money back” în 30 de minute de la momentul confirmării returului sau opțiunea de plată în siguranță cu un singur click au crescut încrederea în această metodă sigură de plată.

Elena Gheorghe, Country Manager PayU Romania: „Rata de penetrare a plății online a crescut cu 50% atingând 36% în 2020, cu un maxim raportat de unii comercianți de peste 50%. Pentru anul 2021 estimăm o pondere de 39%.”

3.            Experiență mai bună online datorită digitalizării

Pentru a le oferi clienților o experiență mai bună online, dar și pentru a suplini interacțiunea fizică cu produsul, business-urile vor investi în integrarea unor soluții de management al operațiunilor dotate cu AI, care permită optimizarea costurilor și a eforturilor logistice. De asemenea, tehnologiile AI permit și creșterea calității serviciilor oferite și contribuie la dezvoltarea unei experiențe de cumpărături îmbunătățite.

„Atunci când am aplicat modele de AI, am sesizat creșteri ale vânzărilor, deoarece clienții au ajuns mai ușor la produse care l-au convins, generând o majorare a ratei de conversie de produse recomandate: pentru produse din gama Fashion am sesizat creșteri și de 250% sau o conversie generală de peste 2% pentru produsele cosmetice,” a declarat Alexandru Lăpușan, CEO și co-fondator Zitec.

4.            Social commerce: interacțiune mediată de rețelele sociale

Rețelele sociale sunt accesate de un număr în creștere de utilizatori, astfel că acestea capătă un rol tot mai important în strategia de vânzare. De asemenea, potrivit Veranda Shop Online, live shopping-ul se va dezvolta și în România, fiind o pârghie care mixează interacțiunea online cu cea offline. Această metodă de shopping va fi mai valoroasă în special  pentru produsele care sunt extrem de nișate.

5.            Home & deco, pharma și fashion – categoriile vedetă în 2021

Pentru a-și spori vânzările și pentru a le oferi clienților acces la produse din categorii diverse, comercianții se vor asocia în platforme de comerț colaborativ, iar astfel vor putea acoperi o gamă mai mare de nevoi și servicii. 2021 va aduce creșteri organice în categorii precum home & deco (stimulat și de menținerea regimului de lucru și învățat la distanță), pharma și fashion.