Veniturile DHL au crescut cu 3% în 2024 față de 2023, până la 84,186 de miliarde de euro, dar profitul net a scăzut cu 9,3%, până la 3,332 de miliarde de euro. Scăderea profitului s-a simțit pe scară largă, în toate diviziile grupului, dar în special în expedițiile de mărfuri, puternic afectate de condițiile de pe piață, așa cum reiese dintr-o analiză a Transport Intelligence (Ti).
DHL Freight Forwarding a avut venituri cu 1,8% mai mari decât în 2023, dar EBIT a scăzut cu 24,5%. DHL a subliniat că veniturile au crescut datorită tarifelor mai mari de transport, atât aerian, cât și maritim. Dar piața se schimbă atât în transportul maritim, cât și, într-o măsură mai mică, în transportul aerian, așa că este greu de anticipat cum va merge DHL Forwarding în 2025.
Pentru DHL Express veniturile au crescut cu 1,2%, dar EBIT au scăzut cu 4,5%, cauza probabilă fiind dinamica în schimbare a pieței Express, în special în ceea ce privește activitatea de e-retail – deși performanța DHL Express s-a îmbunătățit în al patrulea trimestru al anului.
Divizia eCommerce a suferit și ea din cauza dinamicii pieței, în sensul că veniturile au crescut cu 10,2%, deoarece cererea a rămas robustă, dar EBIT a scăzut cu 3,1%, până la 281 de milioane de euro. DHL spune că e-commerce-ul este un motor major de creștere pentru companie, volumele B2C crescând cu 21% în al patrulea trimestru din 2024, dar se pare că grupul are probleme în a se poziționa eficient pentru a obține profituri.
Divizia Supply Chain pare să fie pe o traiectorie diferită, în sensul că veniturile au crescut cu 4,3% față de 2023, iar EBIT a crescut cu 11,1%, până la 1,068 de miliarde de euro, dar pentru analiștii Ti nu este clar ce a dus la un rezultat atât de bun, deși DHL vorbește de noi contracte câștigate și de clienți din domeniul sănătății.
Afacerea Post & Parcel din Germania a înregistrat din nou o creștere a livrărilor de colete și o scădere a livrărilor de corespondență, ceea ce a dus la un EBIT cu 5,6% mai mare față de 2023. În 2025 se așteaptă ca piața să fie în continuare la un nivel scăzut, ca unele dintre problemele cu care se confruntă DHL să nu fie pe termen scurt și ca diviziile de transport express, comerț electronic și expediere de mărfuri să continue să se confrunte cu scăderi de profit, din cauza dinamicii în schimbare a pieței.
Sursă foto: DHL
În contextul diversificării serviciilor și produselor disponibile în ecommerce, numărul românilor care aleg varianta cumpărăturilor online a crescut constant de la an la an. Conform celui mai recent raport INS, 72,9% dintre români au ales produsele din online în 2024, în creștere cu peste 7% față de anul precedent. Motivele pentru ecommerce țin de faptul că online găsesc mai ușor oferte competitive, au acces la o gamă variată de produse, soluții de plată flexibile pentru toate nevoile, dar și recomandări personalizate de cumpărături, datorită tehnologiilor AI.
„Într-o lume cu provocări din ce în ce mai complexe, oamenii caută să își simplifice viața cât mai mult, pentru a se putea concentra asupra lucrurilor care contează pentru fiecare dintre ei. Cumpărăturile obișnuite pot ajunge să consume destul de mult efort, iar ecommerce este soluția la îndemână care își va continua tendința de creștere anul acesta. Noi monitorizăm continuu datele și am observat că adopția cumpărăturilor online e în strânsă legătură cu implementarea soluțiilor care le oferă oamenilor o experiență de shopping mai simplă, personalizată și eficientă. Cu ajutorul tehnologiilor AI îmbunătățim constant această experiență pentru clienții noștri, în fiecare etapă a ei, fie că vorbim de zona de căutare, navigare, recomandări sau soluții flexibile de plată și livrare.”,
a declarat Irina Pencea, General Manager eMAG România, Ungaria și Bulgaria.
În 2025, experiența de shopping online a devenit mai simplă și mai eficientă datorită noilor tehnologii avansate, serviciilor flexibile și ofertelor personalizate. În acest context, eMAG a monitorizat cinci tendințe cu impact semnificativ în shopping-ul online din acest an:
După ce s-au convins că ecommerce-ul economisește timp și bani, clienții și-au mutat din ce în ce mai mult cumpărăturile obișnuite în cumpărături online și apreciază platformele în care pot adăuga produse din categorii diferite la aceeași comandă, fie că este vorba de produse de uz personal pentru întreaga familie sau pentru categorii specializate, cum ar fi puericultură, dermato sau cele pentru animale de companie. Această tendință este în continuă creștere, tot astfel numărul clienților care achiziționează produse din cel puțin 6 categorii diferite de pe eMAG este cu 21% mai mare la începutul acestui an față de aceeași perioadă a anului trecut.
Cu peste 28 de milioane de oferte disponibile din gama eMAG și peste 56.000 de selleri activi în Marketplace, clienții vor continua să își diversifice coșul de cumpărături datorită noilor tehnologii care îi ajută să găsească și să selecteze mai rapid produsele de care au nevoie. În acest scop, clienții eMAG au la dispoziție 12 shop-in-shops cu cele mai mari game de produse specializate din piață, precum Baby Shop, Dermato Shop, Pet Shop, Garden Shop și multe altele, unde pot găsi ușor și rapid produse și recomandări pentru nevoile lor specifice.
Pe măsură ce gama disponibilă devine mai vastă, oamenii trebuie să găsească rapid produsele pe care le doresc. Folosind tehnologii de inteligență artificială, eMAG recomandă produse relevante, personalizate pentru fiecare utilizator. Atunci când un client vizitează un articol, AI sugerează automat produse similare, oferindu-i opțiuni adaptate preferințelor sale. În prima lună a acestui an, AI a generat peste 1,2 milioane de recomandări, ajutând consumatorii să găsească mai ușor cele mai bune oferte pentru ei. La finalul anului trecut, eMAG a lansat și eMAG SNAP, un instrument de căutare vizual dezvoltat 100% în România, care permite căutarea unui produs folosind o imagine în loc de cuvinte. În prima lună de la lansarea SNAP, 20% dintre produsele comandate prin intermediul acestei funcții au fost produse cumpărate în premieră de pe eMAG.
Pe măsură ce inflația reduce constant veniturile disponibile ale oamenilor, soluțiile care oferă plăți flexibile devin din ce în ce mai populare în rândul clienților, deoarece îi ajută să își gestioneze mai eficient bugetul lunar. Trei milioane de clienți eMAG pot beneficia în prezent de serviciul My Wallet – cu 1 milion mai mulți decât în aceeași perioadă a anului trecut – și pot opta pentru soluții de amânare a plății cu 30 de zile, 4 sau 6 rate fără dobândă sau până la 36 de rate fixe direct din platformă.
Oamenii cumpără mai mult și mai des atunci când beneficiază de avantaje precum livrare gratuită, oferte exclusive și perioade extinse de returnare. Această tendință este reflectată în statisticile de la nivelul anului trecut pentru Genius, consumatorul mediu plasând 78 de comenzi în cele patru aplicații în care este oferit serviciul – eMAG, Fashion Days, Freshful și Tazz. Acest număr este de peste 10 ori mai mare decât cel al clienților fără abonament. Astfel, utilizatorii Genius economisesc în medie peste 1.000 de lei și câștigă aproape o săptămână întreagă din timpul pe care altfel l-ar petrece în magazine sau în drum spre centrele comerciale. În 2024, numărul utilizatorilor eMAG Genius din România a crescut cu 60%. Peste un milion de clienți au ales Genius, care este deja disponibil în peste 900 de localități, iar trendul ascendent va continua și în 2025.
Românii cumpără mai mult, dar sunt, de asemenea, din ce în ce mai atenți la prețuri și caută cele mai bune oferte, fie la produsele de zi cu zi, fie la achiziții mai mari. De aceea, din ce în ce mai mulți oameni apelează la cumpărăturile online, realizând rolul comerțului electronic în democratizarea cumpărăturilor, oferind tuturor, oriunde, acces la aceeași gamă variată și prețuri competitive. Această tendință este reflectată și în datele celui mai recent raport al INS, care arată că numărul persoanelor care au făcut cumpărături online anul trecut a fost cu 2,5% mai mare în zonele rurale decât în orașe.
Pentru a determina rapid cele mai bune prețuri, clienții eMAG pot utiliza eticheta „Super Preț”, un instrument care utilizează tehnologia AI pentru a semnala cel mai bun moment pentru a cumpăra. Datorită acestuia, clienții știu când este cel mai bun moment pentru a cumpăra produsele pe care le doresc și deja mai mult de o treime din vânzările de pe eMAG sunt generate de produse cu această etichetă. În perioada următoare, soluțiile care utilizează tehnologia pentru a organiza oferta și a simplifica procesul de navigare vor continua să influențeze experiența de cumpărături online.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit