Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„Compasul competitivității pentru UE” prezintă noua abordare legislativă a Comisiei Europene pentru a consolida economia Europei și pentru a garanta că industriile sale rămân competitive și productive la nivel global prin relansarea inovării.

O reglementare mai eficientă prin simplificare și coordonare

Industria europeană a anvelopelor pledează de mult timp pentru reducerea normelor și reglementărilor birocratice care descurajează investițiile. Accentul pus de Compas pe simplificarea reglementărilor este deosebit de încurajator, cu angajamente de reducere a obligațiilor de raportare cu 25% pentru întreprinderile mari și cu 35% pentru IMM-uri.

Propunerile de a introduce verificări ale competitivității pentru noua legislație și de a asista mai bine întreprinderile în punerea în aplicare a regulamentelor UE sunt pași în direcția cea bună, însă aplicarea corectă este, de asemenea, esențială.

Cu toate acestea, inițiativele anterioare privind o mai bună legiferare nu au redus sarcina de reglementare pentru industria anvelopelor și nici nu au condus neapărat la o mai bună elaborare a politicilor.

Inovare, decarbonizare și securitate: Piloni cheie pentru competitivitate

Industria anvelopelor a investit masiv în stimularea circularității sale. Legea privind economia circulară și, eventual, Legea privind materialele avansate ar putea contribui la crearea unui cadru legislativ favorabil pentru modelele de afaceri circulare, răspunzând cererilor de lungă durată ale industriei – și ale reciclatorilor.

Aplicarea strategiei privind inteligența artificială va sprijini inovarea industrială. Cu toate acestea, accesul la datele de la bordul vehiculelor trebuie să fie asigurat prin reglementări sectoriale specifice, pentru a oferi certitudine juridică industriei anvelopelor și pieței postvânzare în vederea creșterii numărului de soluții centrate pe consumator în cadrul tranziției digitale.

Costurile ridicate ale energiei reprezintă o provocare pentru producătorii europeni să concureze cu pneurile produse în afara UE. Acordul pentru o industrie curată și Planul de acțiune pentru o energie accesibilă vor fi teste esențiale ale ambițiilor Comisiei în materie de competitivitate.

Revizuirea Directivei privind achizițiile publice pentru a introduce o preferință europeană trebuie să recunoască industria anvelopelor ca fiind un sector critic.

Industria anvelopelor depinde în cele din urmă de țările terțe pentru aprovizionarea cu cauciuc natural. Accentul reînnoit pe materiile prime esențiale ar trebui să includă o strategie dedicată cauciucului, asigurând recunoașterea pe termen lung a cauciucului natural ca fiind esențial pentru reziliența industriei europene.

Mobilitatea ca motor al competitivității

Criza din sectorul automobilelor este mult mai profundă și mai amplă decât obiectivul actual al primei reuniuni de dialog strategic și decât obiectivul planificat privind combustibilii în viitorul Plan de investiții pentru transport durabil. Este necesară o viziune holistică asupra provocărilor pe termen lung ale întregii industrii.

Sectorul pneurilor joacă un rol-cheie în performanța vehiculelor și în mobilitatea curată și ar putea beneficia de pe urma armonizării reglementărilor. Acest rol și aceste nevoi trebuie să fie reflectate în etapele următoare ale dialogului și luate în considerare în planul de acțiune industrial al UE propus pentru industria automobilelor.

Prin prioritizarea simplificării, inovării și durabilității, Compasul competitiv are potențialul de a aborda multe dintre provocările cu care se confruntă întreprinderile și de a consolida baza industrială a Europei.

Cu toate acestea, adevăratul impact al acestor inițiative va depinde de implementarea lor specifică și de măsura în care Comisia va asculta și va colabora cu părțile interesate din industrie.

Raportul anual privind piața unică și competitivitatea este un instrument binevenit de responsabilizare, însă perspectivele sectoriale specifice și colaborarea cu industria vor fi esențiale pentru un impact semnificativ.

Incetinirea cresterii economice a Europei este tot mai vizibila, potrivit celor mai recente date publicate in raportul Transport Market Monitor, care arata o disponibilitate a capacitatii de transport rutier in crestere cu 15% pentru octombrie, fata de septembrie. Daca ne raportam la 2018, spun expertii de la TIM Consulting si Transporeon, cei care editeaza acest indicator al pietei de transport la nivel european, capacitatea in octombrie a fost la acelasi +15%, in timp ce cererea de transport (pretul) a scazut foarte putin, cu doar 1,5%.
 
In general, evolutia preturilor si a capacitatilor pietei de transport in primele doua luni de toamna – septembrie si octombrie 2019 – a urmat tendinta anului precedent, precizeaza sursa citata. „Fluctuatiile sezoniere obisnuite au fost mai slabe in acest an. In plus, cresterea capacitatii de transport se datoreaza, in special, camioanelor din industria chimica si auto, care au efectuat curse in gol, precum si celor din sectoarele otelului si metalului“, a declarat Oliver Kahrs, directorul general TIM Consulting, una dintre diviziile Transporeon. Pe cursele spot, cresterea flotei disponibile oferite zilnic de catre companiile de transport care activeaza in domeniul industriei chimice a fost deosebit de puternica, aproape 40% in octombrie. Asta deoarece, potrivit asociatiei patronale germane (BAVC), industriile chimica si farmaceutica sunt in recesiune inca din toamna anului trecut. 
Per total, vinovat de acest procent ridicat de parc auto disponibil se pare ca ar fi declinul comertului la nivel mondial si dificultatile din unele industrii considerate cheie in transport, cum ar fi industria auto. „O industrie in care cresterea capacitatii de transport disponibile in octombrie a fost, de asemenea, de 15%“, a mai spus Oliver Kahrs. Nu in ultimul rand, in sectorul otelului si metalelor, flota totala disponibila pe piata a fost de aproximativ zece la suta. 
Conform aceluiasi raport, capacitatea de transport a crescut in trimestrul al treilea cu 1,4% fata de al doilea al aceluiasi an, in timp ce, daca ne raportam la aceeasi perioada a anului trecut, cresterea este mult mai mare, de 27,2%. In aceleasi timp, cererea de transport, adica pretul, a scazut in trimestrul al treilea din 2019 fata de al doilea cu 2,7% si cu 6,4% fata de trimestrul al treilea din 2018. 
Daca aruncam o privire la graficul publicat in Transport Market Monitor observam cum flota disponibila la nivel european a crescut constant din decembrie 2017 cu doua varfuri de crestere – februarie 2018 (+139,20%) si februarie 2019 (+158,61%), mentinandu-se, cu mici fluctuatii, cam la acelasi nivel. Cresteri importante s-au mai inregistrat si in primele trei luni din acest an, cu 30% fata de ultimele trei luni din 2018, concomitent cu o crestere a cererii, adica volumul de marfa de transport, de 2,4%. Din nefericire, balanta dintre cerere si oferta s-a schimbat destul de puternic, pe piata fiind disponibile mai multe camioane fata de numarul de marfuri de transportat. Comparativ, 2018 a aratat foarte bine din punct de vedere al volumului de marfa transport, care a fost peste flota totala de pe piata de transport. Exceptie au facut trei luni, februarie, martie si noiembrie, atunci cand capacitatea de transport a fost mai mare in raport cu cererea. Expertii de la TIM Consulting spun ca aceasta crestere expansiva a capacitatii de transport reprezinta un indicator clar in privinta unei economii a Europei aflate intr-un proces de incetinire.