Un grup de 10 reprezentanți ai furnizorilor independenți de servicii auto a solicitat președintelui von der Leyen și Colegiului comisarilor să elaboreze urgent o legislație sectorială specifică privind accesul la datele despre vehicule. Împreună, aceștia reprezintă 80% din economia europeană a sectorului auto și includ furnizorii și distribuitorii de piese auto de pe continent, atelierele și furnizorii de tehnologie ai acestora, companiile de servicii de mobilitate, industria asigurărilor și consumatorii.
„Membrii FIA caută în permanență să dezvolte servicii pentru consumatori în domeniul mobilității și nu numai. Dar eforturile noastre sunt îngreunate de datele de calitate scăzută, rare și costisitoare puse la dispoziție de producătorii de vehicule. Accesul echitabil la datele vehiculelor este esențial pentru a debloca întregul potențial al serviciilor inovatoare, benefice pentru consumatori și pentru toți actorii de pe piața secundară. Este nevoie de condiții de concurență echitabile pentru a favoriza inovarea pentru toți jucătorii și nu doar pentru câțiva” – Karsten Schulze, președintele ADAC Technical Services.
Majoritatea vehiculelor moderne sunt conectate și oferă un potențial imens pentru o mobilitate mai sigură, mai inteligentă și mai accesibilă pentru consumatorii și întreprinderile europene.
„Folosirea inteligenței anonime a vehiculelor și a datelor legate de pneuri oferă o oportunitate extraordinară de a crea soluții creative care vor modela viitorul mobilității” – Raghunath Banerjee, vicepreședinte al departamentului de soluții de date la Bridgestone Mobility Solutions.
Cu toate acestea, controlul cvasi-monopolist al producătorilor asupra datelor vehiculelor împiedică dezvoltarea serviciilor pe care le-ar putea oferi furnizorii independenți de servicii. Acest lucru limitează inovarea și concurența în materie de servicii, restrângând posibilitățile de alegere ale consumatorilor și întreprinderilor, determinând creșterea prețurilor și erodând poziția competitivă a Europei la nivel mondial.
„În prezent, nu există condiții de concurență echitabile în ceea ce privește accesul la datele vehiculelor, ceea ce înăbușă concurența și inovarea. Comisia Europeană trebuie să înceteze să mai tragă de timp și să prezinte urgent un regulament UE. Aceasta va permite asigurătorilor să ofere produse și servicii mai bune pentru a sprijini tranziția climatică și pentru a îmbunătăți siguranța rutieră. De asemenea, îi va ajuta să înțeleagă și să gestioneze riscurile legate de formele noi și viitoare de mobilitate, cum ar fi conducerea autonomă. Deschiderea accesului la date va împiedica câteva companii mari să controleze datele și va crea, în schimb, o piață competitivă care să ofere rezultate pentru europeni.” – Yann Arnaud, director al departamentului Răspunsuri la nevoile clienților și inovare la MACIF, asigurătorul francez, care vorbește în numele sectorului european al asigurărilor.
Grupul subliniază că planul promis de mult timp de Comisia Europeană privind o legislație sectorială referitoare la accesul la datele, funcțiile și resursele de la bordul vehiculelor este mai necesar ca niciodată. Legea privind datele nu abordează nici structura cvasi-monopolistă a pieței, nici cerințele tehnice din industria auto pentru a face din accesul echitabil la date o realitate.
„Investițiile în servicii bazate pe datele generate la bordul vehiculelor necesită un mediu de afaceri stabil și previzibil. Pentru a crea un astfel de mediu este nevoie de un regulament specific sectorului.” – Benjamin Krieger, secretar general al CLEPA.
Acțiunea este urgentă din cauza prăpastiei de reglementare din iulie, când vor intra în vigoare noile legi privind securitatea cibernetică, ceea ce ar putea duce la închiderea progresivă a singurului mijloc independent de acces de la distanță la datele vehiculelor (prin intermediul portului de diagnosticare la bord).
UE trebuie să instituie de urgență un acces egal la datele generate de vehicule pentru toți actorii de pe piață, prin elaborarea unei legislații sectoriale care să protejeze alegerea consumatorilor și să încurajeze concurența reală și investițiile în transformarea digitală și în întreprinderile bazate pe date. Fiecare zi de întârziere sufocă inovarea europeană, crearea de locuri de muncă și mobilitatea mai sigură, mai inteligentă, mai durabilă și mai accesibilă pe care o merită cetățenii și întreprinderile europene.
“Asigurarea accesului complet și în timp real la date este esențială pentru ca societățile de flote să poată oferi clienților lor o mobilitate inteligentă, durabilă și la prețuri accesibile. Nu mai este timp de pierdut, deoarece industria auto se mișcă într-un ritm foarte alert, iar furnizorii independenți de servicii riscă să își piardă poziția competitivă. Astfel, îi solicităm președintelui von der Leyen să prezinte urgent propunerea legislativă privind accesul la datele din vehicule.” – Tim Albertsen, director executiv al grupului Ayvens (fostul ALD Automotive I LeasePlan).
Piața auto își revine încet după efectele crizei Covid-19, dar producătorii de vehicule se luptă încă cu lanțurile de aprovizionare nereglementate. Lipsa semiconductoarelor și creșterea bruscă a prețurilor la combustibil au dus la o inflație ridicată care încă nu s-a încheiat din creștere. În noul an, industria auto se va confrunta în continuare cu o serie largă de provocări, inclusiv eliminarea completă a emisiilor de CO2 vizată pentru 2035.
În 2021, numărul vehiculelor electrice vândute s-a dublat până la aproape 10%. Stabilirea unei rețele dense de infrastructură de încărcare și asigurarea accesului la materiile prime necesare sunt esențiale pentru atingerea cu succes a obiectivelor europene în materie de climă, atrage atenția reprezentanții casei de expediții Asstra. În ultimii 15 ani, emisiile de CO2 din producția de mașini s-au înjumătățit, în timp ce consumul de energie a scăzut cu un sfert.
În general, jucătorii din industria auto s-au angajat să ofere un transport sigur și inteligent. UE își consolidează poziția de lider în siguranța rutieră, iar numărul deceselor a scăzut cu peste 17% pe an. În plus, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) depune toate eforturile pentru a realiza Vision Zero – un obiectiv de reducere a numărului de victime ale accidentelor rutiere la aproape zero până în 2050 – și în consecință, solicitând ca mașinile să fie echipate cu sisteme avansate de asistență a șoferului.
Datele 2020 colectate de ACEA arată că 27 de țări UE (excluzând Regatul Unit) au înregistrat cu 1,2% mai multe vehicule decât în 2019. La sfârșitul anului 2020, țările UE, țările din zona de liber schimb EFTA și alte regiuni au înregistrat o creștere a numărul de autoturisme cu 1,6%, camionete cu 2,9% și camioane cu 2,1%. În schimb, înmatriculările de autobuze au scăzut cu 1,3%. Numărul total de mașini înmatriculate în regiune este de 405,3 milioane.
În 2019, cea mai mare flotă de camioane a fost în SUA, cu 58,4 milioane. Au fost înmatriculate 39,3 milioane de camioane în UE, 25,7 milioane în China, 14,3 milioane în Japonia și 10,4 milioane în Mexic. Grecia are cea mai veche flotă de camioane (vârsta medie 21,4 ani), iar Austria are cea mai tânără (vârsta medie 7 ani).
Din păcate, vârsta medie a autoturismelor (12 ani), a camioanelor (14 ani), a microbuzelor (12 ani) și a autobuzelor (13 ani) pe drumurile europene este în creștere. Prin urmare, costul noilor vehicule electrice trebuie să fie la îndemâna cetățenilor europeni. Din cauza întreruperilor lanțului de aprovizionare, producția de automobile a scăzut cu 8% în 2021, ceea ce a dus la o scădere a vânzărilor de mașini.
În ciuda crizei semiconductoarelor, a accesului la piese de schimb și a prețurilor ridicate la energie, PIB-ul UE a crescut cu 5,3% în 2021 și 3,6% în 2022. Și, în ciuda faptului că invazia rusă asupra Ucrainei a dus la creșterea inflației, Comisia Europeană prevede o creștere suplimentară a 2,8% în 2023.
Industria auto este fundamentul economiei europene. În 2021, în Europa și Asia Centrală funcționau 301 fabrici pentru asamblarea finală și producția de motoare. În 2017, în 17 țări UE existau 226 de fabrici operaționale, dintre care 134 produceau autoturisme.
În Europa, există 41 de fabrici pentru producția de vehicule comerciale de pasageri, 52 de fabrici pentru producția de camioane și 66 de fabrici pentru producția de autobuze. De asemenea, există 72 de fabrici pentru producția de motoare și 18 pentru baterii.
Potrivit ACEA, camioanele de până la 3,5 tone provin în principal din fabrici din Spania, Franța și Germania. Germania este lider în producția de camioane cu o greutate brută de peste 16 tone, iar Olanda și Franța închid topul cu primele trei.
Vehiculele electrice au fost în top de vârf în sectorul auto în ultimii 30 de ani. Miniștrii mediului din UE au aprobat interzicerea vânzărilor și înmatriculărilor de mașini cu motoare cu ardere internă care va intra în vigoare în 2035. Aceasta înseamnă că numai mașinile alimentate cu baterii sau pe hidrogen vor putea fi înmatriculate. Vehiculele echipate cu motoare cu ardere internă și tehnologie hibridă pot fi utilizate până la sfârșitul duratei de viață. Politicienii UE prevăd că numărul stațiilor de încărcare disponibile publicului va crește de 15 ori până în 2030.
În 2022, primele 3 rute intra-europene cele mai populare includ Republica Cehă-Germania, Germania-Franța și Germania-Polonia, cu piese de schimb și accesorii pentru mașini, vehicule pentru transportul de pasageri și anvelope care reprezintă cel mai mare volum de transport.„În ceea ce privește transportul diferitelor tipuri de mărfuri ale industriei auto în Europa, anul trecut livrările s-au efectuat cel mai des pe teritoriul Germaniei, din România către Bulgaria și din Germania către Cehia, pe care rută cifra de afaceri a AsstrA a crescut cu 135% comparativ cu 2021. Industria auto se dezvoltă dinamic, mai ales în contextul mobilității electrice.Din cauza abandonării treptate a mașinilor cu motoare cu ardere internă, furnizorii de logistică vor fi cu siguranță obligați să asigure transportul în siguranță al bateriilor care sunt clasificate drept mărfuri periculoase,” rezumă Dorota Kaczorowska-Lada, Global Key Account Manager la AsstrA Automobile & Mobility Industry Logistics.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit