Piata de comert online din Romania are nevoie, de cativa ani, de specialisti care sa se ocupe de livrarea produselor grele, un domeniu unde pierderile producatorilor sunt in continuare importante. Pierderi care pornesc in primul rand de la posibilitatea clientului de a plati cash la livrare orice suma. Astfel s-a ajuns la situatia in care marfuri grele si valoroase ajung inapoi in depozit deteriorate de la multiple manipulari, sunt reimpachetate si vandute la un pret mai mic. Nu putini sunt clientii care isi comanda aceleasi produse din mai multe magazine online si le primesc pe cele care sosesc primele, restul fiind refuzate. Din acest motiv, unii retaileri de mobila au dat posibilitatea clientului de a-si alege ziua si chiar intervalul orar la care sa le soseasca produsele. Clientii pot astfel alege sa le soseasca mobila dupa ce au terminat de zgravit, de exemplu, sau la ora la care sunt acasa pentru a primi produsele.
Pentru a indeplini aceste cerinte ale clientului, sunt retaileri care au decis sa isi caute parteneri in randul companiilor consacrate de logistica si le predau marfa imediat dupa efectuarea comenzii, indiferent de data aleasa de client pentru livrare, ceea ce a reprezentat o provocare pentru partenerii alesi, care au fost nevoiti sa isi ocupe depozitul cu respectiva marfa.
De asemenea, pentru a putea duce produsele la usa clientului, partenerii logistici au
subcontractat masini cu cate doi oameni pe fiecare masina de livrare, iar pe viitor se gandesc sa ofere si servicii de montare, asa cum fac si colegii lor din statele vestice.
O alta provocare pentru partenerul logistic este respectarea datei si a orei de livrare, mai ales ca trebuie sa se gandeasca de doua ori la o eventuala eficientizare a transportului cu o alta cursa. De exemplu, acesta nu va putea pune inaintea unei astfel de livrari o descarcare la un retailer unde are toate sansele sa se intarzie descarcarea masinii.
Cum lucreaza cu subcontractori, o provocare pentru companiile de logistica a reprezentat-o plata cash la livrare, unde subcontractorii incaseaza cash, seara trebuie sa se predea banii la banca, iar ulterior in sistemul companiei de logistica sa se identifice care sunt produsele pentru care s-au incasat banii.
Dar principala problema a comertului online de la noi este, se pare, plata cash la livrare, care nu responsabilizeaza clientul atunci cand lanseaza o comanda. Pentru a rezolva cumva aceasta problema sunt deja retaileri care s-au gandit sa puna o limita de pret pana la care clientii sa poata comanda online cu plata cash. Iar ce depaseste suma respectiva sa se poata achita doar cu cardul, astfel incat, daca se razgandesc, isi vor primi banii inapoi abia peste circa 60 de zile. Decizia va duce, probabil, la o reducere a vanzarilor acestor retaileri, care se asteapta, in schimb, sa li se reduca la fel si pierderile.
Protestul transportatorilor membri ai Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), care a avut loc pe 20 martie in piata Victoriei din Bucuresti, a fost incununat de succes, motiv pentru care s-a si incheiat mai devreme decat era planificat. Obiectivele carausilor au fost clare. Ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a fost in asentimentul protestatarilor, acceptand modificarea in regim de urgenta a legii taximetriei, in sensul eliminarii sintagmei „in mod repetat“, astfel incat Politia Romana sa ii poata sanctiona prompt pe cei prinsi ca efectueaza transport ilegal de persoane. De altfel, conducerea Politiei si-a manifestat de nenumarate ori disponibilitatea in acest sens, astfel ca odata cu modificarea efectiva a actului normativ asteptam un adevarat asalt asupra „piratilor“ din transporturi.
Prelungirea programului interjudetean pe o perioada de patru ani e un alt deziderat mai vechi al operatorilor. Si aici ministrul Cuc a promis ca va da ordonanta de urgenta in acest sens. La data inchiderii editiei, sedinta de Guvern in care urma sa se rezolve problema prelungirii programului interjudetean nu avusese inca loc. Chiar din ziua protestului insa, carausii au primit o dovada de buna-credinta din partea MT, pe site-ul Autoritatii Rutiere Romane (ARR) fiind anuntata suspendarea executarii ordinului nr. 1824/2018. Acest lucru era un pas normal in contextul deciziei Curtii de Apel Oradea de suspendare a ordinului pana la pronuntarea instantei de fond, dar a picat foarte bine in contextul negocierilor dintre conducerea FORT si MT. Nu in ultimul rand, tot in puterea ministerului sta si trecerea sub tutela ARR a serviciului rent-a-car.
Chiar daca MT s-a aratat de acord cu prelungirea programului de transport interjudetean pentru patru ani, carausii trebuie sa ramana cu un ochi spre Bruxelles, unde Parlamentul European dezbate modificarea regulamentului 1073, in sensul liberalizarii pietelor nationale de transport calatori. In functie de cum se va finaliza actul normativ si de termenele care se vor da pentru transpunerea noilor prevederi in legislatiile nationale, apele s-ar putea deranja mai repede de 2023. Chiar si asa, ragazul dat de prelungirea la interjudetean este binevenit, mai ales ca o atribuire pe ordinul 1824 nu ar fi creat decat haos. Un lucru este clar: sub lupa UE, vechimea pe traseu este un criteriu care nu mai poate sta in picioare la nicio licitatie. Se pot gasi insa si alte criterii care sa asigure o departajare corecta intre transportatori.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit