Toata lumea cumpara, singura diferenta este data de felul in care o face, respectiv shopping ul traditional, in magazine si cel online. Iar de cativa ani buni, aceasta a doua metoda este varful de lance pentru cresterea retail-ului romanesc, mai cu seama ca apetitul romanilor pentru cumparaturi este devoalat, cu precadere, catre finalul anului, atunci cand piata este dominata de doua evenimente majore: Black Friday si Craciunul! Spre exemplu, cele mai recente date oferite chiar pentru editia de anul acesta a BF arata un plus de 30% in privinta volumelor comandate online in ziua „cu cele mai mari reduceri din an!“, ceea ce ne califica, pentru al doilea an consecutiv, la cea mai mare crestere la nivelul UE, dupa ce in 2017 procentul a fost de 40% peste cel din 2016. Si, pentru a face fata acestui numar impresionant de comenzi, din ce in ce mai multi jucatori investesc in cresterea calitatii serviciilor oferite, de la personalizarea ofertelor si pana la livrare. Toate acestea sunt impachetate sub umbrela logisticii, care se deschide tot mai mult catre automatizare, ca urmare a dificultatii de a gasi forta de munca. Automatizarea, cu toate ca este mai scumpa pe termen scurt, aduce eficientizare in procese, iar asta inseamna volume mai mari. Imbucurator este ca incepem sa vedem marii retaileri autohtoni, asa cum este eMAG, spre exemplu, (despre al carui recent construit depozit propriu veti putea afla mai multe in paginile acestui numar), care isi pun la punct procesele de supply chain prin investitii consistente in benzi de sortare si solutii de picking automatizate. Pentru ca previzionau aceste cresteri, logisticienii au mers in 2018 pe investitii tot in tehnologie, alaturi de optimizarea partii de software, insa forta de munca ramane cea mai spinoasa problema. Daca pe parcursul anului se mai gasesc solutii, mai bine zis poti sa mai incropesti ceva, la finalul anului, odata cu venirea sarbatorilor, lipsa personalului te scoate din joc.
Nu in ultimul rand, extinderea accelerata a retailului a determinat un boom al spatiilor de depozitare, care anul acesta au crescut cu 10%, in linie aproximativ egala cu dezvoltarea e-commerce-ului, care in ultimii ani a urcat cu o medie de 15%, dupa cum arata o analiza recenta facuta de un dezvoltator de spatii logistice. Mai simplu spus, comertul online este si motorul de crestere pentru sectorul de logistica. Si aici revenim tot la investitii, pentru ca acest tip de comert vine cu o anumita specificitate, legata de spatiu si de felul in care marfa este organizata pe rafturi pentru a fi cat mai rapid scoasa din depozit. Nu mai vorbim de logistica inversata, unde exista un numar de retururi. Cel putin pentru anul acesta sursele noastre spun ca procentul e mult mai mare, deoarece curierii au procesat intr-un timp foarte scurt un numar mult mai mare de comenzi, iar aceasta rapiditate a facut ca foarte multe produse sa ajunga avariate la clienti. De aici este evident ca se intorc in depozit, unde au nevoie de un spatiu dedicat.
Nu mai este o surpriza pentru nimeni ca retail-ul online va continua sa creasca, unele statistici ofera un procent de doua cifre din totalul vanzarilor in urmatorii trei ani, iar sectorul logisticii va fi impactat in mod direct de aceste cresteri. Si cine vrea sa ramana competitiv pe o piata in continua dezvoltare nu o poate face decat prin investitii, indiferent de marimea afacerii.
Europa se apropie de finalul unei decade de boom economic si, chiar daca octombrie-decembrie este o perioada foarte aglomerata pentru transport, in contextul livrarilor pentru Craciun, nu ar fi rau sa va faceti timp, inainte de final de an, pentru o analiza a contractelor pe 2019.
In ultimii ani toti indicatorii au mers in sus, fortati cumva de cererea crescuta pentru transport. S-au comandat mai multe camioane, mai ales in vestul Europei, iar pretul autovehiculelor a mai crescut. S-au cautat mai multi soferi si dintr-odata parca nu au mai fost de gasit, astfel incat s-a instalat o criza de soferi de proportii peste tot in Europa.
S-a consumat mai multa motorina si implicit pretul acesteia a crescut.
Peste toate aceste cresteri s-au adaugat taxele mai mari de drum, ca urmare a nevoilor de a investi mai mult in infrastructura, in asigurari, in sisteme IT – fara de care e greu sa mai gestionezi fluxurile de comenzi – si in oameni.
Dupa zece ani de crestere, economia europeana incepe sa dea primele semne de stagnare, ca sa nu zicem de usoara scadere. Euforia cresterii insa pare sa tina cel putin pana la finalul anului. Presati de soferii tot mai exigenti si mai greu de multumit, firmele de transport cresc tarifele, cu atat mai mult cu cat se stie ca ultimele luni ale anului preturile de transport sunt mai sus decat de obicei, desi capacitatea de transport disponibila in toata Europa e mai mare.
Prinsi intre gasirea de soferi si onorarea cat mai multor comenzi, firmele de transport evita, de regula, sa-si faca planurile pentru anul care vine, care nu se stie cum va fi. Chiar daca pentru comenzile spot in ultimii doi ani s-a castigat extrem de bine, totusi un contract consistent pe un an-doi aduce multa liniste pentru investitorii din transporturi, astfel ca nu e de neglijat gasirea permanenta de parteneri „potenti”, cu un portofoliu mare de clienti si care pot asigura contracte pe tot anul, chiar daca la un pret mai mic.
Sigur, e un moment in care transportatorilor inca le da mana sa puna conditii. Si e bine sa nu lase la pret doar de dragul de a castiga un contract. Trebuie verificate cu atentie toate costurile si luate in considerare cresterile salariale anuntate de Guvern, o posibila crestere a diurnelor si a taxelor in diferite state. Ideal este sa nu se plaseze toate ouale intr-un cos si sa se dezvolte mai multe segmente de activitate, sa se lucreze cu mai multi clienti, chiar daca e mai greu de gestionat mai multe conturi decat sa se colaboreze cu un singur partener. Cheia succesului este, bineinteles, cum se combina comenzile de la acesti clienti, astfel incat camionul sa fie mai tot timpul plin si sa se opreasca putin.
O oportunitate de dezvoltare se intrevede in stabilirea de companii pe pietele cele mai importante din Europa si mai ales Germania. Este momentul ca firmele mari din estul Europei care au ajuns la un nivel de dezvoltare important, cu sute sau chiar mii de camioane, sa faca pasul inspre extinderea teritoriala in vestul Europei. Si asta pentru ca, pentru a-si asigura dezvoltarea la nivel european, au nevoie de acces la pietele nationale de distributie si mai ales la cea germana. La conferinta Tranzit din primavara prezentam exemplul Raben Group, o firma cu capital olandez care si-a inceput dezvoltarea in Polonia si apoi s-a extins in toata Germania pentru a-si asigura in primul rand centre de consolidare pentru piata germana, dar si pentru cea trans-europeana.
Acum a venit randul Girteka sa faca pasul de a se stabili fiscal in Germania, pentru a putea lucra in transportul FTL si LTL de pe piata nationala, fara teama ca va mai fi vanat de autoritatile din aceasta tara pentru transporturile in regim de cabotaj sau chiar cursele internationale.
In loc sa asteptam sa vina criza sau sa se stabileasca noul pachet de mobilitate, mai bine ne luam inima in dinti si ne stabilim „dincolo”, cu atentie sporita insa la operatiunile intre firma mama din Romania si filiala din strainatate.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit