Pentru a aproviziona orașele eficient, inteligent și sustenabil, este important ca numărul transporturilor să fie cât mai mic posibil. Iar pentru asta cumpărătorii joacă un rol esențial, așa cum subliniază un raport recent al Universității de Științe Aplicate din Amsterdam.
Raportul „Foaie de parcurs pentru utilizarea achizițiilor ca instrument pentru o logistică urbană durabilă“ urmărește să le ofere cumpărătorilor mari instrumente practice pentru a folosi achizițiile publice în scopul accelerării logisticii urbane cu emisii zero.
Deși raportul este destinat în special cumpărătorilor și destinatarilor de bunuri, el poate fi valoros și pentru furnizorii de servicii logistice, măcar și pentru că îi ajută să se pună în pielea clientului sau destinatarului. Instituțiile mari, ca guvernele, universitățile sau spitalele, au uneori zeci de cumpărători sau diverse divizii de achiziții, împărțite pe grupe de produse, deci cumpărarea și livrarea pot fi uneori ineficiente.
Și, dacă în aceste instituții mari lipsește câteodată imaginea de ansamblu și nu este nevoie nici de eficiență, pentru transportatori sunt lucruri care contează în fiecare zi. Deci lor chiar li se recomandă folosirea acestui instrument, pentru cunoștințele și experiența pe care le oferă. De exemplu, dacă un operator de transport vine la un client de mai multe ori pe săptămână, cu sarcini diferite, poate uneori s-ar face asta mai bine combinând mărfurile în mai puține livrări. Și atunci transportatorul nu trebuie să aștepte să îl abordeze clientul și să îi ceară o schimbare de strategie, ci poate avea el inițiativa. Pe piața de logistică există numeroase informații, iar folosirea lor sporește eficiența și scade și emisiile. Deci transportatori sunt încurajați să-și contacteze expeditorii și clienții și să discute să vadă dacă pot face livrările mai inteligente și mai eficiente.
Vehiculul laborator al Renault Trucks, Optifuel Lab 3, destinat transportului pe distanțe lungi, a înregistrat o reducere cu 12,5% a consumului de combustibil prin comparație cu un camion standard, datorită optimizării aerodinamicii ansamblului, lanțului cinematic, anvelopelor, integrării suportului predictiv în conducere și funcțiilor de management al energiei. Acest vehicul îi permite constructorului să pregătească soluțiile tehnice pentru produsele viitoare, în special pentru a îndeplini cerințele privind emisiile de CO2 ale vehiculelor grele. Și, deși nu este destinat comercializării în această formă, cele mai eficiente tehnologii ale sale pot fi încorporate în camioanele de serie.
Inițiat în 2017, proiectul Falcon de camion flexibil și aerodinamic pentru CONsum redus – condus de Renault Trucks și de un consorțiu de parteneri printre care Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, BeNomad, Styl’Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, École Centrale de Lyon (LMFA) și IFSTTAR și finanțat de Banca Franceză de Investiții Publice – și-a propus să scadă cu 13% consumul unui ansamblu autotractor+semiremorcă din categoria grea.
După 18 luni de dezvoltare, 6 luni de teste pe piste cu circuit închis și pe drumuri publice și 15.500 km – realizați repetitiv pe un traseu din care 68 km au oferit condiții similare celor din transportul regional, iar 136 km, condiții de autostradă – dar și simulări care au permis analiza și corelarea măsurătorilor, Renault Trucks și-a confirmat presupunerile, obținând o reducere de 12,5% a consumului de combustibil comparativ cu un autotractor din seria T cu semiremorcă standard, ceea ce înseamnă o economie de 3,75 l de motorină și 9,8 kg CO2 la 100 km. Comparația a fost realizată cu un ansamblu testat în paralel, Renault Trucks T 480, cu semiremorcă acoperită Fruehauf, al cărui camion a avut caracteristici similare ale geometriei și lanțului cinematic. Tehnologiile dezvoltate în cadrul proiectului au fost evaluate întâi independent, apoi ca ansamblu.
Lanțurile cinematice ale Optifuel Lab 3 și ale vehiculelor de referință au fost rulate în prealabil, pentru a asigura faptul că ambele camioane sunt reprezentative.
Câștigul în ceea ce privește frecarea cu aerul a fost evaluat utilizând procedura oficială din regulamentele vizând CO2. Cuplul la nivelul roților a fost măsurat la două viteze constante: redusă (circa 15 km/h) și ridicată (circa 90 km/h), conform secvenței de testare definite de Comisia Europeană. Procedura a fost utilizată pentru a evalua contribuția aerodinamicii autotractorului singur și apoi a întregii combinații Optifuel Lab 3. Beneficiile legate de coeficientul de frecare au fost apoi convertite în câștiguri în ceea ce privește consumul de combustibil prin simularea unui ciclu de utilizare reprezentativ definit în proiect, înainte de a fi confirmate de testele pe drumurile publice.
Îmbunătățirea rezistenței la rulare a anvelopelor dezvoltate pentru Optifuel Lab 3 a fost măsurată de Michelin în conformitate cu standardul ISO 28580. Anvelopa este comprimată sub o încărcătură care corespunde la 85% din indicele de încărcare, pe un banc de rulare cu un diametru echivalent de 2 m și într-o încăpere cu o temperatură menținută la 25 OC. Forța de frecare generată de anvelopă este măsurată la o viteză de 80 km/h după trei ore sub regim termic stabilizat.
Lubrifianții cu vâscozitate redusă pentru motor, cutie de viteze și axe, dezvoltați împreună cu Total, au redus consumul de combustibil la nivelul lanțului cinematic, aspect măsurat pe bancurile de testare a motoarelor și a componentelor, unde a fost confirmat și faptul că noile generații de lubrifianți nu cauzează uzură prematură a pieselor, în special datorită activării în strat subțire (Thin Layer Activation – TLA).
Iar sistemul Rankine de recuperare a căldurii aduce economii de combustibil evaluate pe un banc pentru componente, în cooperare cu Universitatea din Liège, prin compararea a două arhitecturi diferite (evacuare și recuperare în circuitul de răcire) și a mai multor tipuri de fluide de răcire.
Suportul predictiv în timpul conducerii și funcțiile de management al energiei au fost evaluate în condiții reale de operare în cadrul unui ciclu reprezentativ de utilizare.
Noile strategii optimizate ale sistemului de cruise control utilizând datele de navigație BeNomad, strategia de control inteligent al alternatorului și noile actuatoare ale sistemului de răcire au fost testate și comparate cu strategiile și actuatoarele utilizate pe vehiculele din producția de serie.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit