Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Eficientizarea continua era pana de curand moto-ul majoritatii companiilor de logistica. Iar clientii au cerut inca de la inceputul contractelor ca o parte din aceasta eficientizare sa se vada si in buzunarul lor pe masura ce colaborarea se maturizeaza. Anul trecut, insa, am avut surpriza sa vedem companii de logistica importante, la care cresterea costurilor si lipsa de personal de pe piata au anulat aproape orice eficientizare anterioara. Unele au ajuns sa aiba scaderi considerabile ale profitului in 2017, dupa ce au crescut constant in anii trecuti, iar altele au ajuns chiar sa inregistreze pierderi, pe care le resimt puternic si anul acesta. Asa ca, pentru a se redresa, in unele cazuri a fost nevoie de masuri extreme. FM Logistic, de exemplu, a adus la conducerea companiei din Romania un manager din Rusia, care vine cu o experienta de 15 ani in cadrul companiei si care are in vedere o serie de masuri care sa ajute compania nu numai sa se redreseze, dar si sa creasca puternic.
 

Prima masura pe care au luat-o firmele de logistica a fost aceea de a rediscuta contractele cu clientii pentru a vedea in ce masura preturile actuale pot fi pastrate. Iar daca acestia si-au putut modifica activitatea astfel incat firma de logistica sa se poata eficientiza mai bine, sa nu mai aiba, de exemplu, varfurile de sezon de la final de luna care sa le creeze costuri suplimentare cu personalul, iar volumele sa fie echilibrate pe durata lunii, sau sa isi eficientizeze incarcarile, preturile nu au suferit modificari prea mari. Cu mentiunea ca acestea vor trebui de acum inainte indexate anual in functie de evolutia costurilor de pe piata. Contractele au fost imbogatite, unde a fost posibil, cu clauze care tin cont nu numai de evolutia pretului la combustibil, ci si de cea a salariului minim pe economie, dar si a cursului valutar.
Tot pentru eficientizarea incarcarilor, sunt companii care au trecut la utilizarea de remorci dublu etajate sau la transport combinat, la dezvoltarea de semiremorci specifice impreuna cu producatorii, cu scopul de a transporta mai mult, mai sigur si mai economic.
In paralel cu aceste masuri, companiile au inceput sa se uite si mai atent in propriile curti si sa inceapa un proces puternic de regandire a proceselor. Asa ca au inceput sa investeasca in sisteme IT care sa le poata genera rapoarte in timp real sau in solutii pentru scanarea documentelor la livrare, pentru managementul paletilor, pentru o raportare mai buna a datelor din TMS, sau sa isi motiveze oamenii pentru a veni cu solutii de imbunatatire a activitatii lor.
Pentru a nu permite accesul tertilor la informatii despre companie, multi prefera sa isi dezvolte sistemele IT de control (TMS, WMS) prin forte proprii, echipele interne ocupandu-se, in unele cazuri, si de dezvoltarea de interfete cu sistemele clientilor, care pot avea, de asemenea, informatii in timp real despre marfa lor.
Despre mai multe inovatii pentru eficientizarea proceselor de logistica si transport se va discuta si cu ocazia Galei Premiilor Tranzit, ce va avea loc pe 2 noiembrie la Cluj-Napoca.