Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 21 august 2024 va intra în vigoare în Uniunea Europeană Regulamentul 2020/1056 privind transportul electronic de mărfuri (eFTI), emis de Parlamentul European și Consiliul UE pe 15 iulie 2020 și conceput pentru a digitaliza transportul de mărfuri și logistica astfel încât să scadă costurile administrative și să fie îmbunătățită capacitatea autorităților de a asigura respectarea legii și de a crește eficiența și durabilitatea transportului. Obiective care se doresc atinse prin furnizarea/partajarea, prin mijloace electronice, între operatori și autoritățile relevante, de informații privind transportul rutier, feroviar, aerian și pe căi navigabile interioare de mărfuri în UE.
Platforma care urmează să fie lansată pe 21 august 2024 le va permite transportatorilor să emită o scrisoare de trăsură electronică și toate autoritățile publice din UE vor fi obligate să ia în considerare informațiile transmise electronic, de exemplu un CMR electronic transmis prin intermediul platformelor eFTI certificate.
Digitalizarea se aplică la documentele referitoare la contractele de transport și la mărfuri (CMR, CIM/SMGS, AWB, declarații vamale), la mijloacele de transport (certificat de înmatriculare, asigurări) și la șoferi (permis de conducere, card, certificate și licențe).
Scrisorile de trăsură electronice trebuie întocmite în format structurat, care poate fi citit automat prin intermediul platformelor bazate pe ICT, (mesaje EDI, XML, API) și include locul și data emiterii, numele și adresa expeditorului, numele și adresa transportatorului, locul și data acceptării mărfurilor pentru transport și locul prevăzut pentru descărcare, numele și adresa destinatarului, denumirea tipului de mărfuri și metoda de ambalare utilizate în mod obișnuit, iar în cazul mărfurilor periculoase, denumirea lor general recunoscută, numărul articolelor, caracteristicile și numerele de identificare ale acestora, greutatea brută sau cantitatea, costurile legate de transport, instrucțiunile necesare pentru procedurile vamale și alte proceduri și o declarație conform căreia transportul este supus dispozițiilor Convenției.
Operatorii nu sunt obligați să pună informațiile la dispoziția unei autorități competente pe cale electronică, dar dacă aleg să o facă trebuie să utilizeze datele prelucrate pe o platformă eFTI certificată și, dacă este cazul, de către un furnizor de servicii eFTI certificat, să pună la dispoziție datele într-un format care poate fi citit automat printr-o conexiune autentificată și securizată la sursa de date a unei platforme eFTI și, atunci când datele sunt solicitate pentru inspecție, să comunice autorităților o legătură unică de identificare cu datele respective și să prezinte datele într-un format lizibil pentru om, dacă autoritatea competentă solicită acest lucru, la fața locului, pe dispozitivul operatorului.
Autoritățile competente trebuie să accepte informațiile puse la dispoziție electronic de către operatori, să poată accesa și prelucra electronic datele eFTI puse la dispoziție și să furnizeze validare oficială (ștampile sau certificate) în format electronic, în cazul în care o astfel de validare este necesară.
Autoritățile relevante, furnizorii de servicii eFTI și operatorii trebuie să păstreze confidențialitatea informațiilor comerciale și să se asigure că acestea sunt accesate și prelucrate numai atunci când sunt autorizate.
Iar furnizorii de servicii eFTI trebuie să se asigure că datele sunt prelucrate numai de utilizatori autorizați și că sunt stocate și accesibile în conformitate cu legislația UE și națională, că autoritățile competente au acces imediat la informații, fără taxe sau comisioane, și că datele sunt securizate corespunzător, inclusiv împotriva prelucrării neautorizate sau ilegale și împotriva pierderii, distrugerii sau deteriorării accidentale.
Protocolul adițional la Convenția referitoare la contractul de transport internațional rutier de mărfuri (CMR) care se referă la scrisorile de trăsură electronice a fost adoptat în Belarus, Belgia, Bulgaria, Danemarca, Cehia, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Iran, Letonia, Lituania, Luxemburg, Țările de Jos, Norvegia, Oman, Moldova, Portugalia, Polonia, Rusia, România, Slovacia, Slovenia, Spania, Elveția, Turcia, Tadjikistan, Ucraina, Regatul Unit, Irlanda și Uzbekistan.

Chiar dacă reglementările poloneze impun încă folosirea documentelor privitoare la marfă pe hârtie, scrisoarea de trăsură electronică va deveni obișnuință în 2024, când va apărea platforma e-CMR (e-FTI – Electronic Freight Transport Information). Regulamentul e-FTI se va aplica începând cu 21 august 2024 în toate țările UE, astfel că autoritățile poloneze discută modul de aplicare a platformei digital, urmând să se ia o decizie până la finalul verii. Informațiile electronice privind transportul rutier (de exemplu, sub forma unui document e-CMR) urmează să funcționeze pe platforme e-FTI certificate, care trebuie să garanteze securitatea stocării și disponibilității datelor. Furnizorii de soluții informatice pentru generarea de e-CMR, pentru a deveni platforme certificate și în sensul regulamentului UE e-FTI, vor trebui să se supună unui proces de certificare, care va fi realizat de un organism care este un așa-numit “organism de evaluare a conformității” cu acest regulament.

Prin intermediul platformei e-FTI, părțile interesate vor trimite datele necesare pentru transport către sistem. În toate etapele parcursului încărcăturii, reprezentanții individuali ai lanțului de aprovizionare vor avea acces la date și vor putea să le actualizeze, dacă este necesar. Platformele e-FTI sunt concepute să fie interoperabile, în special pentru transferul de informații de reglementare între întreprinderi și administrația publică (B2A).

În principiu informațiile electronice privind transportul rutier vor fi create pentru nevoile autorităților de control din UE, dar vor fi utilizate și în relațiile dintre actorii de pe piață. Scrisorile de trăsură electronice permit urmărirea și monitorizarea transporturilor în timp real, reducând costurile și riscul de inexactitate a documentelor.

Din punctul de vedere al transportatorilor, introducerea e-CMR-urilor poate contribui la eliminarea penalităților contractuale pentru nerespectarea termenului de livrare a documentelor de expediere. Astfel de documente vor fi, prin concepție, cel puțin mai lizibile și mai puțin susceptibile de deteriorare, pierdere sau falsificare. De asemenea, acestea ar trebui să contribuie la optimizarea circulației tuturor documentelor de transport, consideră reprezentanții transportatorilor. 

Testele sunt deja în curs de desfășurare

Interesul industriei pentru scrisorile de trăsură electronice este în creștere. Furnizorii de servicii IT admit că  se confruntă cu o creștere semnificativă a numărului de solicitări și întrebări despre posibilitatea implementării eCMR. În Polonia, primele care încep testele și implementările pentru transporturile interne sunt companiile de producție și lanțurile de magazine, după care se aliniayă partenerii și furnizorii acestora.

Începerea testelor înainte de intrarea în vigoare a legislației care va permite eliminarea documentației pe suport de hârtie din proces este crucială pentru aceste companii, datorită oportunității de a testa soluția mai devreme și de a crește treptat gradul de conștientizare în rândul angajaților și partenerilor.

Marile companii încep să testeze noile platforme eCMR cu transporturi între propriile sucursale, dar operatorii de transport sunt gata să folosească eCMR și în transportul internațional. Dacă polonezii sunt aproape gata de lansarea eCMR, în România autoritățile nu au luat încă în discuție o legislație care să reglementeze eCMR, deși și producătorii și expeditorii locali susțin acest proiect.