Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Polonezii se pregătesc pentru implementarea e-CMR din 2024

Chiar dacă reglementările poloneze impun încă folosirea documentelor privitoare la marfă pe hârtie, scrisoarea de trăsură electronică va deveni obișnuință în 2024, când va apărea platforma e-CMR (e-FTI – Electronic Freight Transport Information). Regulamentul e-FTI se va aplica începând cu 21 august 2024 în toate țările UE, astfel că autoritățile poloneze discută modul de aplicare a platformei digital, urmând să se ia o decizie până la finalul verii. Informațiile electronice privind transportul rutier (de exemplu, sub forma unui document e-CMR) urmează să funcționeze pe platforme e-FTI certificate, care trebuie să garanteze securitatea stocării și disponibilității datelor. Furnizorii de soluții informatice pentru generarea de e-CMR, pentru a deveni platforme certificate și în sensul regulamentului UE e-FTI, vor trebui să se supună unui proces de certificare, care va fi realizat de un organism care este un așa-numit “organism de evaluare a conformității” cu acest regulament.

Prin intermediul platformei e-FTI, părțile interesate vor trimite datele necesare pentru transport către sistem. În toate etapele parcursului încărcăturii, reprezentanții individuali ai lanțului de aprovizionare vor avea acces la date și vor putea să le actualizeze, dacă este necesar. Platformele e-FTI sunt concepute să fie interoperabile, în special pentru transferul de informații de reglementare între întreprinderi și administrația publică (B2A).

În principiu informațiile electronice privind transportul rutier vor fi create pentru nevoile autorităților de control din UE, dar vor fi utilizate și în relațiile dintre actorii de pe piață. Scrisorile de trăsură electronice permit urmărirea și monitorizarea transporturilor în timp real, reducând costurile și riscul de inexactitate a documentelor.

Din punctul de vedere al transportatorilor, introducerea e-CMR-urilor poate contribui la eliminarea penalităților contractuale pentru nerespectarea termenului de livrare a documentelor de expediere. Astfel de documente vor fi, prin concepție, cel puțin mai lizibile și mai puțin susceptibile de deteriorare, pierdere sau falsificare. De asemenea, acestea ar trebui să contribuie la optimizarea circulației tuturor documentelor de transport, consideră reprezentanții transportatorilor. 

Testele sunt deja în curs de desfășurare

Interesul industriei pentru scrisorile de trăsură electronice este în creștere. Furnizorii de servicii IT admit că  se confruntă cu o creștere semnificativă a numărului de solicitări și întrebări despre posibilitatea implementării eCMR. În Polonia, primele care încep testele și implementările pentru transporturile interne sunt companiile de producție și lanțurile de magazine, după care se aliniayă partenerii și furnizorii acestora.

Începerea testelor înainte de intrarea în vigoare a legislației care va permite eliminarea documentației pe suport de hârtie din proces este crucială pentru aceste companii, datorită oportunității de a testa soluția mai devreme și de a crește treptat gradul de conștientizare în rândul angajaților și partenerilor.

Marile companii încep să testeze noile platforme eCMR cu transporturi între propriile sucursale, dar operatorii de transport sunt gata să folosească eCMR și în transportul internațional. Dacă polonezii sunt aproape gata de lansarea eCMR, în România autoritățile nu au luat încă în discuție o legislație care să reglementeze eCMR, deși și producătorii și expeditorii locali susțin acest proiect.

Articole similare

Ad