Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În Spania există 43 de asociații ale expeditorilor, transportatorilor, logisticienilor, companiilor care se ocupă de tehnologii, porturilor, consultanților ș.a., printre care și FENADISMER, care colaborează, cu sprijinul Ministerului de Transport, pentru a promova folosirea documentelor electronice, cu scopul de a face ca transportul de mărfuri să fie mai eficient, sigur și sustenabil.

Dar există diferite motive pentru care companiile trebuie să amâne trecerea la documente digitale, printre cele mai importante numărându-se faptul că administratorii lor nu se grăbesc, faptul că unii actori din lanțul logistic continuă să solicite documente tipărite sau că există dubii în legătură cu metodologia controalelor rutiere. Grupul celor 43 lucrează însă la aceste aspecte și explică faptul că și la nivelul UE se schimbă lucrurile și se definesc actele delegate și actele de punere în aplicare ce permit intrarea în vigoare a Regulamentului eFTI în august 2024, cu scopul de a facilita și încuraja transmiterea de informații, prin mijloace electronice, între operatorii economici și autoritățile competente.

În plus, tot mai multe țări aderă la protocolul e-CMR, după recenta aderare a Germaniei numărul lor ajungând la 30: Belarus, Bulgaria, Cehia, Danemarca, Elveția, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Iran, Letonia, Lituania, Luxemburg, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Oman, Polonia, Portugalia, Republica Moldova, România, Rusia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Tadjikistan, Turcia, Ucraina și Uzbekistan.

Regulamentul privind documentele de transport în format electronic (eFTI) a fost aprobat recent de UE și va intra în vigoare din 2024, începând cu luna august. Noul regulament stabilește cadrul legal prin care operatorii vor împărtăși informații în format electronic cu autoritățile, urmând ca economiile totale pentru companii să ajungă la circa 27 de miliarde de euro.

La momentul actual, în Europa se folosesc numeroase soluții IT pentru schimbul de informații în transportul de marfă. De cele mai multe ori apare o incompatibilitate între aceste soluții, ceea ce face ca șoferul să prefere documentele pe hârtie, un proces anevoios și costisitor. În acest context, Regulamentul (eFTI) va standardiza documentele de transport în format electronic și va încuraja operatorii de transport treacă la soluții digitale. Totodată, eFTI va facilita și controalele, reducând timpii de așteptare în timpul inspecțiilor.

Acest Regulament este punctul de plecare pentru un grad și mai mare de digitalizare în transport, așa cum este acțiunea de ratificare de către toate statele UE a convenției eCMR“, a declarat Raluca Marian, șefa delegației permanente a IRU la UE. „Utilizarea eCMR față de alternativa clasică pe hârtie a demonstrat deja că este de șapte ori mai ieftină”, a mai spus aceasta.

Comisia Europeană estimează că utilizarea documentelor de transport în format digital va scuti operatorii de transport de plata a 27 de miliarde de euro în următorii 20 de ani. Având în vedere impactul pandemiei Covid-19 asupra transportatorilor de mărfuri din Europa, estimat la 64 de miliarde de euro în 2020, economiile făcute reprezintă un element de relaxare financiară.

Regulamentul eFTI va crește eficiența tuturor tipurilor de transport, reducând costurile pentru operatori, simplificând aplicarea și eliminând barierele lingvistice. Acest lucru va îmbunătăți considerabil eficiența transportului pe piața unică a UE ”, a mai adaugat Raluca Marian.

Foto: addsecure.com