Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Implementarea foii de parcurs elaborate la nivelul Uniunii Europene pentru reducerea emisiilor de CO2 cu 90% în 2040 comparativ cu 2019 se confruntă cu dificultăți serioase în Spania, așa cum reiese din analiza Upply referitoare la piața spaniolă de transport terestru din 2024 (Spain: 2024 review of land freight transport). 

Primul impediment este dat de predominanța politică pe care Ministerul Tranziției Ecologice o are în această țară față de cel al Transporturilor, al cărui obiectiv este acela de electrificare. Transportului rutier din Spania recunoaște nevoia de decarbonizare, dar solicită o abordare pragmatică, bazată pe recunoașterea principiului neutralității tehnologice, stabilirea unor termene rezonabile și implementarea de ajutoare pentru ecologizarea flotelor. Având în vedere starea actuală a tehnologiei, utilizarea bateriilor electrice nu este o soluție viabilă pentru transportul internațional, cred spaniolii. În plus, în această țară, costul vehiculelor electrice și numărul insuficient de stații de încărcare complet funcționale cu o putere egală sau mai mare de 150 kW reprezintă obstacole majore, astfel că în 2023 98,7% din flota de camioane (600.000 de unități) funcționau pe motorină și 0,1% erau electrice, conform datelor ACEA. Iar în 2024 au mai fost înmatriculate 372 de vehicule electrice (1,2% din total), deci cele diesel au continuat să domine categoric, cu 95,7% din total.               

Planul de sprijin de 400 milioane de euro pentru transformarea verde a flotelor de transport rutier de mărfuri și de pasageri din Spania a fost lansat în noiembrie 2021 și este finanțat din fonduri europene din programul post-Covid NextGenerationEU. Acesta cuprindea o serie de inițiative (casarea vehiculelor, achiziția de utilitare cu emisii reduse, amplasarea de stații de încărcare etc.) și a expirat la sfârșitul lui aprilie 2024, dar a adus rezultate modeste: în ceea ce privește achiziția de vehicule curate, a beneficiat în principal transportul de pasageri, pentru care au fost cumpărate 1.120 de unități, față de 492 pentru transport de marfă. În iunie 2024 statul a decis să acorde din fonduri proprii o mică extensie de 50 de milioane de euro, iar Ministerul Transporturilor a promis crearea unui nou mecanism, care nu a fost încă implementat.

Scăderi semnificative în vânzări, dar semne de progres în electrificarea flotei comerciale

Debutul anului 2025 a fost unul dificil pentru industria vehiculelor comerciale din Uniunea Europeană, care continuă să resimtă presiunile economice și instabilitatea cererii. Conform datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), înmatriculările de camioane și vehicule utilitare au scăzut considerabil în primul trimestru, cu pierderi notabile pe piețele-cheie.

Segmentul vehiculelor comerciale ușoare, cu o greutate de până la 3,5 tone – esențial pentru transportul urban și serviciile de curierat – a înregistrat o scădere de 12,2% față de aceeași perioadă a anului trecut. Italia a fost printre cele mai afectate, cu un declin de peste 15%, urmată de Franța și Germania, unde vânzările au scăzut cu aproximativ 11%. Excepția a fost Spania, care a înregistrat o creștere de peste 12%, un semnal pozitiv într-un tablou general negativ.

În ceea ce privește vehiculele comerciale medii și grele, scăderile au fost și mai severe. Înmatriculările de camioane mari au scăzut cu 16,6%, în timp ce cele pentru vehiculele medii au fost mai mici cu 12,5%. Germania și Franța, două dintre cele mai importante piețe de transport din Europa, au raportat prăbușiri semnificative de 25,4%, respectiv 17,6%. Italia și Spania au resimțit și ele reculul, dar într-o măsură mai moderată, cu scăderi între 9% și 13%.

Cu toate acestea, în contextul general negativ, un semn de schimbare începe să prindă contur. Înmatriculările de vehicule comerciale electrice sunt în creștere. În cazul furgonetelor electrice, s-a înregistrat o creștere de peste 32%, cota de piață ajungând la 8,7%, față de 5,7% în primul trimestru din 2024. În segmentul camioanelor electrice, deși volumul total rămâne redus, evoluția este remarcabilă: o creștere de peste 50%, ducând cota de piață la 3,5%.

Chiar dacă vânzările totale au scăzut, interesul pentru soluții de mobilitate sustenabilă pare să crească. Factorii economici, dar și presiunile legislative pentru reducerea emisiilor, încep să influențeze deciziile operatorilor din transporturi. Tot mai multe companii investesc în flote verzi, iar producătorii accelerează lansarea de modele electrice și hibride.

Cu o cerere încă fragilă, dar cu tendințe clare către electrificare, industria transporturilor se pregătește pentru o tranziție profundă. Următoarele trimestre vor fi esențiale pentru a înțelege dacă această schimbare de direcție se poate transforma într-o redresare sustenabilă.