Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Arctic, liderul pieței de electrocasnice din România, a primit statutul de Sustainability Lighthouse, drept recunoaștere a performanțelor sale în domeniu. Fabrica de mașini de spălat rufe Arctic din Ulmi a fost desemnată de Forumul Economic Mondial (WEF) printre cele mai sustenabile unități de producție Industry 4.0 din lume.

Fabrica din Ulmi participă la World Economic Forum Global Lighthouse Network din 2019, o platformă ce adună unitățile de producție care au adoptat cu succes tehnologiile Industry 4.0. Începând cu anul trecut a fost inclusă în rețea și fabrica Arçelik din Eskişehir, Turcia.

Forumul Economic Mondial a introdus în 2021 o nouă categorie, Sustainability Lighthouse, care scoate în evidență producătorii ce aplică inovații Industry 4.0, nu doar pentru a stimula productivitatea, cât și pentru a proteja mediul. Pe 13 octombrie, Arctic s-a calificat printre primele zece unități de producție desemnate ca Sustainability Lighthouse, dintr-un total în Global Lighthouse Network de peste 100.

„Suntem mândri să fim recunoscuți ca deschizători de drum în domeniul sustenabilității de către Forumul Economic Mondial. Avem obiective ambițioase de mediu și credem că inovația este esențială pentru realizarea lor. Ne propunem să atingem net zero în toate operațiunile până în 2050 prin investiții în energie regenerabilă, precum și prin eficiență energetică atât în producție, cât și la nivelul produselor. Fabrica noastră din Ulmi reprezintă un model pentru întregul ecosistem Arçelik. Ne-am propus să construim o unitate Industry 4.0 care să reflecte angajamentul nostru de a contribui la un viitor mai bun, desemnarea ca Sustainability Lighthouse venind ca urmare a investițiilor făcute în tehnologii de ultimă oră și metode de producție sustenabilă. Sunt mândru de toți colegii mei care au muncit și muncesc cu entuziasm la acest proiect,”

a declarat Hakan Bulgurlu, Chief Executive Officer Arçelik.

„Suntem onorați să ne aflăm pe lista celor mai sustenabile unități de producție Industry 4.0 din lume. Fabrica Arctic din Ulmi, cea mai importantă investiție Arçelik din România, a fost recunoscută din nou pentru inovație și pentru performanțele impresionante în materie de producție ecologică. Suntem mândri să fim un exemplu și să demonstrăm că sustenabilitatea și competitivitatea nu sunt doar compatibile, ci și interconectate. Nu în ultimul rând, această distincție plasează România pe harta mondială a sustenabilității și constituie încă o confirmare a potențialului său de lider regional”,

a precizat Murat Büyükerk, Chief Executive Officer Arctic.

Fabrica Arctic din Ulmi a fost inaugurată la sfârșitul anului 2019, deține o capacitate de producție de 2,2 milioane de unități pe an, odată cu finalizarea din martie 2022 a celei de-a doua linii. Astfel, investițiile totale au depășit 160 de milioane de euro. De asemenea, printre performanțele sale se pot enumera:

• certificarea LEED Platinum pe care o deține unitatea de producție, fiind prima și singura din România

• electricitate verde folosită 100% și sistemele de energie regenerabilă pentru încălzire și răcire, cu panouri solare fotovoltaice pe acoperiș (930 kWp), precum și energia solară concentrată (700 kWth)

• modelul „digital twin” al fabricii ce ajustează automat iluminatul și optimizează sistemele de răcire și încălzire

• sistemul de iluminat cu un consum de 62,9% mai puțină energie electrică decât un sistem neautomatizat, iar pentru obținerea de apă caldă menajeră scade cu 34,5% nevoia de a recurge la cazane alimentate cu gaz natural

• apa utilizată în procesul de producție, reciclată și refolosită în proporție de 68%, datorită unei stații de epurare de ultimă generație care tratează întreaga cantitate de apă folosită în fabrică

• consumul de energie per produs care a scăzut cu 17% în medie pe an, cu 25% cel de apă, iar cu 22% emisiile de gaze cu efect de seră Domeniul 1 și 2, în linie cu obiectivele de mediu ale grupului Arçelik

• emisiile de CO2 reduse cu 684 de tone în faza de producție.

Unul din proiectele prezentate pentru premiile Arilog a fost cel al lui Wim Bosman, dezvoltat anul trecut pentru
clientul Samsung, care a cautat in Romania un centru de distributie atat pentru tara noastra, cat si pentru Bulgaria. Samsung a devenit cel mai important client Wim Bosman, generand 30% din cifra sa de afaceri din Romania.

 
Dupa ce la mijlocul anului trecut Samsung a incheiat colaborarea cu Genco Trade si a venit cu reprezentanta proprie in tara noastra, a decis ca are nevoie sa isi extinda reteaua de distributie de aici.

Era vorba de un volum de electrocasnice ce vine in proportie de 80% din Asia in containere si restul din Polonia, pentru care era nevoie de un centru de distributie pentru Romania si Bulgaria.
Dupa ce a studiat atent piata romaneasca de logistica, Samsung a decis sa lucreze cu Wim Bosman, care beneficia de un depozit la Ploiesti de 10.000 m2 si o retea de distributie pusa la punct deja pentru Selgros. In plus, s-a facut o analiza a locatiei celor mai importanti clienti Samsung, iar Ploiesti, unde compania de logistica are depozitul, a fost considerata drept una din cele mai eficiente din punct de vedere al transportului.
Nevoile de depozitare au fost estimate la 4.500 m3, care se potriveau cu modulul de depozitare de 5.000 m2 al companiei de logistica. In plus, era nevoie de o depozitare pe podea a marfii, deoarece nu erau produse care sa se depoziteze pe rafturi din cauza inaltimii variabile. Nu in ultimul rand, Samsung avea nevoie de un depozit foarte sigur, dar si de servicii cu valoare adaugata. Pe partea de securitate, cerintele Samsung au fost de asigurare a pazei permanente a perimetrului Centrului de Distributie, sistem de camere de monitorizare interioare si exterioare de tip CCTV, cu trei luni de memorare, proceduri de control in depozit si la poarta al fiecarei masini. 

Aceeasi experienta si in Olanda
Un alt avantaj major in preluarea contractului a fost faptul ca Wim Bosman beneficia deja de experienta cu Samsung in Olanda si a reusit sa le ofere implementarea unui sistem IT intr-un timp foarte scurt. „Atat oameni din IT, cat si din logistica, cu experienta in white goods, au venit in Romania la inceputul proiectului si au oferit know-how. S-au cumparat echipamentele propice acestei afaceri, ca de exemplu stivuitoare cu clamp. In plus, s-au oferit instruiri pentru implementarea tuturor procedurilor (prin dezvoltarea unui SOP), Samsung fiind o companie bine pusa la punct si cu cerinte majore in ceea ce priveste comunicarea KPI-urilor si monitorizarea afacerii.“

Mai putine linii de shipping
Pentru Samsung Romania, Wim Bosman se ocupa de tot managementul containerelor ajunse in portul Constanta din Asia. Astfel, compania efectueaza toate formalitatile vamale, are reprezentare la liniile de shipping si se ocupa inclusiv de defumigarea containerelor, operatiune care se face de obicei la containerele ce contin electrocasnice si care, in mod obisnuit, produc gaze.
Odata aduse la Constanta, containerele se descarca, se incarca pe camioane si pleaca spre Ploiesti, operatiune supervizata de Wim Bosman. Cum in curtea acestuia se afla si vama Ploiesti, s-a decis sa nu se faca vama completa la Constanta, pentru a scurta timpul de operare de aici, ci doar tranzitul catre Ploiesti. Dupa vama, se face defumigarea, proces prin care sunt scoase gazele din container cu ajutorul unei pompe care scurteaza timpul acestei operatiuni, astfel incat oamenii sa poata intra sa il descarce.
La inceput, Samsung lucra cu maximum doua linii de shipping, astfel ca toate containerele soseau in acelasi timp. „Ne trezeam cu circa 20 de containere venite in acelasi timp, pe care trebuia sa le vamuim, sa le descarcam etc. Dupa discutiile avute cu Samsung s-a decis colaborarea cu mai multe linii de shipping.“ Astfel, s-a redus timpul de cand containerele au ajuns in Constanta pana cand acestea erau descarcate, de la sapte la patru zile. Iar timpul de la care se marfa este descarcata pana ajunge vizibila in stocul Samsung este de sase ore.

Reverse logistics
Lui Wim Bosman i s-a mai solicitat si serviciul de retur al produselor electrocasnice si electronice. „Serviciul de reverse logistics il oferim pentru toate produsele Samsung si facem colectarea acestora atat din Romania, cat si din Bulgaria, la cerinta clientilor finali si prin aprobarea Samsung“, a explicat Daniel Tanase, directorul de operatiuni Wim Bosman. Prin acest serviciu se aduc din piata inclusiv telefoane mobile, pentru care clientul a cerut crearea in cadrul depozitului a unei zone cu acces limitat, unde poate ajunge numai un reprezentant Samsung, si care este permanent monitorizata video. Aici sunt depozitate telefoanele mobile, considerate bunuri de valoare pana sunt triate.

KPI-uri monitorizate atent
In cateva luni de la semnarea contractului depozitul Wim Bosman era deja aproape plin cu produsele Samsung si a inceput masurarea celor mai importanti parametri. Unul din acestia este „G/R date“ (goods receipt), care reprezinta intervalul de timp de la venirea containerelor la Constanta pana cand marfa ajunge in stocurile Samsung. „Sistemele noastre sunt legate printr-un EDI si orice miscare pe care o facem in stoc se transmite si la Samsung in timp real.“
Un alt KPI important este „G/I“ (goods issued), care este timpul de la care Samsung lanseaza o comanda pana cand cei de la Wim Bosman o au deja pregatita pentru a fi incarcata, care este de 24 de ore. Informatia este transmisa in SAP-ul clientului in timp real prin scanarea facuta la picking.
Cel de-al treilea KPI urmarit este livrarea la timp, respectiv timpul de la care marfa a fost incarcata pana cand aceasta ajunge la client. Timpul agreat este intre 24 si 48 de ore, in functie de distanta de livrare. Daca cerinta Samsung a fost de livrare „just in time“, Wim Bosman a ajuns la „just on time“, cu precizarea exacta a zilei si orei de livrare. Pentru o distributie cat mai buna, compania a trebuit sa creasca flota proprie.
Wim Bosman detine si o echipa de specialisti, care urmareste comenzile de la introducerea in sistem pana la livrare. In plus, ofera serviciul de preadvise pentru clientii Samsung, prin care acestia sunt anuntati cata marfa trebuie sa le vina, data si ora livrarii, pentru a-si putea face o planificare.

Afaceri de 300 de milioane
Anul acesta, grupul Wim Bosman a estimat o cifra de afaceri de 300 de milioane de euro, cu mai mult de 800 de angajati in toata Europa si o flota de 1.500 de camioane. In Romania, cifra de afaceri a fost de 7.300.000 de euro, iar estimarile pentru anul acesta sunt de 10 milioane de euro. De aici, 35% vin din activitatile de logistica si 65% din transport sau alte servicii. Samsung este clientul cu cea mai mare contributie la cifra de afaceri a companiei din Romania, alaturi de Selgros, P&G, Schlumberger sau Baker Hughes.