Ad
Ad
Ad
Ad

Așa cum știți deja, pe 1 ianuarie 2026, în România ar urma să intre în vigoare o nouă taxă de drum pentru camioane, TollRO, a cărei valoare va depinde de distanța parcursă și de nivelul de emisii generate, pe principiul „poluatorul plătește“, astfel încât să contribuie la un transport sustenabil și la finanțarea autostrăzilor.

Iar furnizorul de servicii de logistică și transport de nișă Eltra Logis vede în această schimbare și provocări, dar și avantaje.

Compania amintește că noua taxă de drum face parte din obiectivele asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), angajament european strategic, cu implicații directe asupra mediului, infrastructurii și economiei naționale. „Sistemele de taxare pentru camioane au fost implementate cu succes de câțiva ani în Europa. Austria și Germania au introdus acest sistem în 2005, urmate de Ungaria în 2013, cu actualizări semnificative în 2024. Tendința se extinde acum la nivel european, Danemarca anunțându-și aderarea anul trecut, cu implementare planificată pentru 2025, urmată în 2026 de Olanda și România. Principalul avantaj al acestor sisteme constă în stimularea adoptării camioanelor electrice sau cu emisii reduse, prin aplicarea unor tarife preferențiale pentru vehiculele mai puțin poluante“, a amintit Mihai Teodorescu, Managing Director Eltra Logis.

Potrivit simulărilor prezentate de autorități, impactul financiar asupra transportatorilor va fi considerabil: costul anual al taxei pentru un camion care circulă 100.000 km/an pe autostradă ar putea crește de la 1.210 la peste 7.000 de euro, deci o majorare de peste 500%. Iar pentru autoturisme se prevede o creștere a valorii rovinietei de la 28 la aproximativ 50 de euro.

Eltra Logis consideră că tranziția către un sistem de taxare mai modern, ecologic și diferențiat este o măsură binevenită, cu potențialul de a stimula modernizarea parcului auto și reducerea emisiilor de CO2 în transporturi. În cazul în care acest sistem va fi corelat cu politici publice de sprijin – subvenții pentru achiziția de camioane electrice sau mai puțin poluante și scutiri de taxe pentru vehiculele ecologice – el poate deveni un catalizator pentru înnoirea parcului auto, un pas esențial pentru alinierea României la standardele europene.

În prezent multe camioane utilizate în transportul intern sunt retrase de pe rutele internaționale, deci în general vechi și cu nivel ridicat de emisii, dar o politică fiscală inteligentă poate schimba această realitate.

Implementarea sistemului TollRO este estimată să genereze o creștere a costurilor de transport cuprinsă între 5 și 10%, cu potențial impact asupra întregului lanț de aprovizionare și, implicit, asupra prețurilor finale pentru consumatori. De aceea, deși intrarea României în spațiul Schengen oferă un avantaj competitiv, noile taxe ar putea determina o parte dintre operatorii de transport din Turcia, Bulgaria sau Grecia să aleagă rute alternative prin Serbia sau alte țări vecine.

„Eltra Logis își asumă angajamentul de a participa activ la dialogul cu autoritățile și ceilalți actori din industrie pentru a asigura o implementare echilibrată și eficientă a TollRO, fără a afecta competitivitatea transportatorilor români. Considerăm esențială o perioadă de tranziție clar definită și previzibilă, însoțită de măsuri de sprijin pentru operatorii de transport, acordând o atenție specială întreprinderilor mici și mijlocii“, a adăugat Mihai Teodorescu.

Eltra Logis dispune de o flotă modernă și o rețea extinsă de subcontractori și va continua să investească în digitalizare, eficientizarea operațiunilor și parteneriate strategice axate pe inovație și performanță, contribuind activ la modernizarea sectorului în contextul noilor reglementări privind taxarea rutieră.

Unul dintre principalii jucători de pe piața de logistică, transport și depozitare de nișă, Eltra Logis investește 800.000 de euro în dezvoltarea propriei soluții software, Rapido. Astfel, compania a dezvoltat pentru piața din România o soluție scalabilă, dedicată în special organizațiilor de e-commerce, menită să îmbunătățească eficiența operațională și experiența clienților, precum și să reducă costurile.

Eltra Logis intenționează să externalizeze și să ofere către alți clienți și parteneri software-ul Rapido, punând bazele unei noi linii de business.  

„Prin lansarea Rapido, ne propunem să ne consolidăm poziția pe piața logistică și să oferim un avantaj competitiv partenerilor noștri, prin automatizarea și digitalizarea proceselor critice pentru lanțul de aprovizionare. Platforma Rapido este un sistem integrat, conceput pentru a optimiza și gestiona operațiunile logistice și de depozitare. Aceasta include module avansate pentru urmărirea GPS în timp real a vehiculelor, optimizarea rutelor, precum și monitorizarea condițiilor de transport, cum ar fi temperatura din remorci, un aspect esențial pentru mărfurile sensibile la variații de temperatură. De asemenea, Rapido oferă transportatorilor, expeditorilor și clienților acces la un inventar detaliat, generarea de indicatori de performanță (KPI) și un control eficient asupra stocurilor și comenzilor.”, a precizat Elena Jianu, fondator Eltra Logis.

Sistemul software complex, Rapido integrează funcționalități esențiale pentru gestionarea eficientă a depozitelor și a transporturilor. Acesta include CRM (Customer Relationship Management) pentru gestionarea relațiilor cu clienții, un ERP (Enterprise Resource Planning) pentru gestionarea resurselor companiei, un TMS (Transport Management System) pentru optimizarea transportului și un WMS (Warehouse Management System) pentru gestionarea depozitelor.

Atât WMS-ul, cât și TMS-ul joacă un rol esențial în optimizarea proceselor logistice. WMS-ul gestionează stocurile și comenzile în timp real, iar TMS-ul organizează transporturile, optimizând rutele și reducând costurile. Prin integrarea acestor sisteme, fiecare lot de marfă procesat în WMS este automat preluat de TMS, facilitând monitorizarea și organizarea transporturilor.

Cu ajutorul Rapido, Eltra Logis plănuiește să atragă și să sprijine clienți din sectorul e-commerce, inclusiv companii mici și medii. Platforma Rapido poate procesa rapid comenzile, minimizând erorile și reducând timpii de livrare, fără a face investiții masive în propria infrastructură logistică.

„Prin Rapido, ne adresăm nevoilor specifice ale companiilor de e-commerce, ajutându-le să își crească eficiența operațională și să își extindă afacerile într-un mod scalabil și sustenabil. Automatizarea proceselor le permite să se concentreze pe dezvoltarea afacerii, în timp ce softul Rapido se ocupă de partea logistică și optimizarea lanțului de aprovizionare.”, a completat Elena Jianu.