Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fondul de Inovare al Uniunii Europene a selectat proiectul CCS al Holcim România — Carbon Hub CPT01 — pentru finanțare, marcând o etapă importantă în decarbonizarea sectorului construcțiilor din Europa de Est. Inițiativa va capta dioxidul de carbon din producția de ciment și var de la Câmpulung, stocându-l permanent în subteran pentru a reduce semnificativ emisiile.

Ca parte a unui mare consorțiu industrial, această inițiativă devine primul proiect onshore CCS complet integrat din regiune, captând simultan emisiile de CO₂ din producția de ciment și var, plasând astfel România în avangarda inovației climatice. 

Un partener cheie în acest proiect este Carmeuse, a cărui expertiză în soluții pe bază de var și calcar joacă un rol crucial în stabilirea unui lanț valoric solid pentru CCS.

Proiectul Carbon Hub CPT01 a fost conceput încă de la început ca un parteneriat public-privat, în timp ce Holcim România își exprimă recunoștința pentru sprijinul constant al autorităților române. Cu toate acestea, transformarea ambiției în acțiuni concrete necesită adoptarea rapidă a legislației secundare care reglementează transportul și stocarea CO₂, alături de implementarea unor proceduri eficiente de autorizare – deoarece fiecare întârziere reprezintă timp prețios pierdut într-o tranziție climatică, care necesită o atenție urgentă.

Un astfel de sprijin va accelera implementarea strategiei de creștere NextGen Growth a Holcim, care cuprinde cel mai divers portofoliu de proiecte de captare a carbonului aflate în execuție în UE. Aceste proiecte se bazează pe tehnologii mature, parteneriate solide și un lanț valoric integrat.

„Suntem onorați că Fondul de Inovare al UE sprijină proiectul nostru CCS din România — o premieră pentru regiunea Europei de Est. În calitate de lider în soluții de construcții sustenabile, misiunea noastră este să decarbonizăm industria construcțiilor. Această finanțare reprezintă un semn de încredere în tehnologiile de ultimă generație și face proiectul nostru de captare a carbonului mai viabil și mai scalabil. În același timp, este esențial să continuăm să avem sprijinul autorităților române și europene pentru a transforma acest proiect în realitate. Mulțumim Uniunii Europene, companiei Carmeuse și tuturor partenerilor noștri pentru încrederea și colaborarea care fac posibil acest pas istoric.”, a precizat Bogdan Dobre, CEO Holcim România.

„Suntem mândri să fim parteneri ai Holcim România în această inițiativă revoluționară de captare și stocare a carbonului. Proiectele CCS necesită o colaborare solidă între industrii, iar această inițiativă demonstrează cum parteneriatele pot transforma decarbonizarea în realitate. Împreună construim soluțiile de mâine — pentru clienții noștri, pentru comunități și pentru planetă.”, a adăugat Ionel Ungureanu, Area Production Manager, Carmeuse Central & Eastern Europe.

Schema cuprinde întregul lanț de captare a carbonului – de la captarea dioxidului de carbon în timpul producției de ciment și var până la transportul său în condiții de siguranță și stocarea geologică în România. Bazată pe tehnologia validată și expertiza globală a Grupului Holcim, inițiativa este în concordanță cu obiectivul companiei de a furniza ciment cu emisii zero până în 2032. Odată cu aprobarea planului, consorțiul va avansa etapele de proiectare și autorizare, cu scopul de a începe construcția înainte de finalul deceniului și de a realiza prima captare și stocare de CO₂ până în 2032.

Privind în perspectivă, alinierea dintre industrie, factorii de decizie și societate va fi esențială. Numai printr-o colaborare autentică România și Europa pot realiza această viziune – o realitate în care dezvoltarea sustenabilă și obiectivele climatice se completează reciproc.

Comisia Europeană are în vedere propunerea unei legi europene care ar obliga operatorii de transport rutier de marfă sau clienții acestora (expeditorii sau casele de expediții) să achiziționeze, să opereze sau să utilizeze o proporție fixă de vehicule cu emisii zero, și anume camioane electrice sau pe bază de hidrogen.

Pe măsură ce Comisia Europeană avansează cu inițiativa sa „Flote corporative curate”, din 10 octombrie 2025, CLECAT (European Association for Forwarding, Transport, Logistics and Customs Services), IRU (International Road Transport Union), ESC (European Shippers’ Council) și GCCA (Global Cold Chain Alliance) au semnat o scrisoare comună adresată președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în care solicită Comisiei să nu impună obiective privind vehiculele cu emisii zero (ZEV) pentru flotele rutiere de marfă corporative.

Chiar și într-un mediu de piață dificil, membrii acestor organizații continuă să investească substanțial în vehicule și tehnologii cu emisii zero, oriunde este posibil. Potrivit sursei CLECAT, dovezile arată clar acest angajament în acțiune. În prima jumătate a lui 2025, numărul total de înmatriculări de vehicule grele în UE a scăzut cu 11%, însă vânzările de vehicule grele cu emisii zero au crescut cu 40%.

Deși sectorul logisticii și transporturilor susține pe deplin obiectivele climatice pe termen lung ale UE, semnatarii scrisorii avertizează că impunerea de obiective ZEV pentru flotele corporative ar putea perturba tranziția verde a Europei, dacă nu sunt încă îndeplinite condițiile favorabile necesare.

Prin urmare, scrisoarea solicită Comisiei să acorde prioritate creării unui cadru de sprijin – care să includă stimulente financiare și fiscale, dezvoltarea unei infrastructuri adecvate și neutralitate tehnologică – în loc să impună obiective care ar putea împiedica activitățile operaționale și investițiile în această etapă.

Această poziție comună este considerată esențială, întrucât cele mai mari companii europene din domeniul logisticii, transporturilor și energiei – printre care Pepsico, Nestlé, IKEA și EDF – și-au exprimat recent sprijinul pentru obiectivele obligatorii privind flota, creând impresia eronată că astfel de măsuri reprezintă poziția mai largă a industriei logistice. Prin urmare, reafirmarea publică a apelului comun al sectorului pentru politici realiste este importantă pentru a se asigura că tranziția rămâne atât ecologică, cât și viabilă din punct de vedere economic.

La 23 octombrie 2025, Secretariatul CLECAT a organizat o întâlnire cu cabinetul președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în urma scrisorii menționate.

Din păcate, în ciuda argumentelor aduse, pare din ce în ce mai probabil că, în cadrul viitoarei inițiative, Comisia va propune un mandat bazat pe cerere pentru inițiativele viitoare. Deși CLECAT susține pe deplin ambițiile climatice ale UE, organizația consideră că stabilirea unor obiective ZEV obligatorii, fără condițiile financiare, de infrastructură și operaționale necesare, ar impune sarcini nerealiste operatorilor de transport și ar crea distorsiuni grave ale pieței.

IRU a lansat săptămâna aceasta o petiție intitulată „Da ecologizării, nu mandatelor” pentru a consolida acest mesaj și a demonstra opoziția unitară a sectorului transportului rutier de marfă față de cotele ZEV impuse – indiferent dacă acestea sunt impuse statelor membre, transportatorilor sau operatorilor.

Petiția subliniază că decarbonizarea ar trebui să depindă de pregătirea pentru piață și de soluții practice, nu de mandate care nu țin cont de nevoile diverse ale sectorului.

CLECAT anunță că pagina petiției sprijinită de partenerii de afaceri este disponibilă în majoritatea limbilor UE pentru a facilita informarea. Petiția va fi încheiată pe 24 noiembrie, iar CE va publica propunerea oficială la începutul lui decembrie 2025. Persoanele interesate sunt invitate să sprijine petiția și să o distribuie partenerilor de afaceri.