Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un nou raport al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) relevă un decalaj alarmant între disponibilitatea actuală a punctelor de încărcare publice pentru vehiculele electrice în UE și ceea ce va fi necesar în realitate pentru a îndeplini obiectivele de reducere a emisiilor de CO2.

Vânzările de automobile electrice din UE au crescut de trei ori mai repede decât instalarea de puncte de încărcare între 2017 și 2023, arată raportul ACEA. Privind în perspectivă, UE are nevoie de un număr de opt ori mai mare de puncte de încărcare anual până în 2030, potrivit estimărilor din industrie.

„Avem nevoie de adoptarea în masă a mașinilor electrice pe piața de masă în toate țările UE pentru a atinge obiectivele ambițioase de reducere a emisiilor de CO2 ale Europei. Acest lucru nu se va întâmpla fără o disponibilitate generalizată a infrastructurii publice de încărcare în întreaga regiune”, a declarat directorul general al ACEA, Sigrid de Vries.

„Suntem foarte îngrijorați de faptul că implementarea infrastructurii nu a ținut pasul cu vânzările de mașini electrice cu baterii în ultimii ani. Mai mult, acest „decalaj de infrastructură” riscă să se adâncească în viitor – într-o măsură mult mai mare decât estimează Comisia Europeană.”

Anul trecut au fost instalate puțin peste 150.000 de puncte de încărcare publice în întreaga UE (în medie, mai puțin de 3.000 pe săptămână), ajungându-se la un total de peste 630.000.

Potrivit Comisiei Europene, până în 2030 ar trebui să fie instalate 3,5 milioane de puncte de încărcare. Atingerea acestui obiectiv ar însemna instalarea a aproximativ 410.000 de puncte de încărcare publice pe an (sau aproape 8.000 pe săptămână) – de aproape trei ori mai mult decât ultima rată anuală de instalare.

Cu toate acestea, ACEA estimează că vor fi necesare 8,8 milioane de puncte de încărcare până în 2030. Atingerea acestui obiectiv ar necesita instalarea a 1,2 milioane de încărcătoare pe an (sau peste 22.000 pe săptămână) – de opt ori mai mult decât ultima rată anuală de instalare. „Accesul facil la puncte de încărcare publice nu este un «nice to have», ci o condiție esențială pentru decarbonizarea transportului rutier, pe lângă sprijinul pieței și un cadru de producție competitiv în Europa. Investițiile în infrastructura de încărcare publică trebuie să fie accelerate de urgență dacă vrem să reducem decalajul de infrastructură și să atingem obiectivele climatice”, a avertizat de Vries.

În viitor, în UE se vor aplica reglementări mai stricte privind emisiile de CO₂ pentru autobuze și camioane. Luni, statele membre ale UE au finalizat o lege care va reduce și mai mult emisiile de dioxid de carbon în transportul rutier și va introduce noi obiective pentru 2030, 2035 și 2040, după cum au anunțat țările. Înăsprirea normelor UE existente va contribui la creșterea proporției de vehicule grele de transport de mărfuri ecologice pe drumurile din UE

Confirmarea miniștrilor a fost ultimul vot necesar pentru aceste regulamente. Emisiile de CO₂ provenite de la autocarele și camioanele noi vor fi reduse cu 45% până în 2030, cu 65% până în 2035 și cu 90% până în 2040 – comparativ cu 2019. De asemenea, se preconizează că noile autobuze urbane vor fi complet lipsite de emisii până în 2035. Până în 2030, acestea ar trebui să își reducă emisiile cu 90% față de 2019.

Neutralitate climatică până în 2050

Potrivit Consiliului de Miniștri, vehiculele grele sunt în prezent responsabile pentru mai mult de 25% din emisiile de gaze cu efect de seră generate de transportul rutier în UE. Normele actualizate contribuie la obiectivul UE de a reduce emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, și de a atinge neutralitatea climatică până în 2050. În urma adoptării de către țările UE, noile regulamente trebuie acum publicate în Jurnalul Oficial al UE înainte de a intra în vigoare.