Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Târgul internațional de referință pentru industria transporturilor, Solutrans — desfășurat între 18 și 22 noiembrie la Lyon Eurexpo — a pus accent pe provocările tranziției energetice, digitalizării și inovației. MAN oferă soluții relevante și eficiente în toate aceste domenii, lucru demonstrat prin gama sa extinsă de vehicule cu emisii zero și emisii reduse. Producătorul urmărește o strategie clară de decarbonizare, propunând soluții care contribuie deja la reducerea amprentei de carbon a transportului rutier de marfă. Acestea includ camioanele electrice MAN eTruck, aflate deja în operare în toată Europa, vehicule alimentate cu biocombustibili și îmbunătățiri continue ale eficienței energetice a motoarelor cu combustie internă, favorizând economii de carburant și emisii mai scăzute.

La standul său, producătorul a expus tractoarele și șasiurile electrice MAN eTGX și eTGS, concepute pentru o gamă largă de aplicații — de la transport pe distanțe lungi la construcții. Vizitatorii au putut vedea câteva dintre vehiculele reprezentative MAN, precum un MAN eTGS 28.449 6×2-4 BL CH EB echipat cu basculantă Meiller Trigenius și macara Palfinger, un MAN eTGS 28.449 6×2-4 BL CH EB cu sistem de cârlig Dalby, și un MAN eTGX 20.544 4×2 BL SA EB pentru semiremorcă.

Gama de camioane electrice și premiera mondială a modelului MAN eTGL cu box frigorific

Gama MAN de camioane electrice se adaptează tuturor nevoilor clienților, oferind peste un milion de configurații posibile. Cu trei, patru, cinci, șase sau șapte module de baterii poziționate modular, șasiurile MAN eTGX și eTGS între 18 și 33 de tone permit o flexibilitate excepțională. Sunt ideale, de exemplu, pentru varietatea largă de carosări din industria construcțiilor, oferind spațiu flexibil pentru montaj pe șasiu și o gamă largă de prize de putere electrice și mecanice.

Camioanele pot fi configurate extensiv datorită celor nouă ampatamente disponibile, șase variante de cabină, mai multe niveluri de putere (333, 449 sau 544 CP), axe tractate direcționale sau nedirecționale și suspensii variabile. De asemenea, este disponibil un al șaptelea pachet de baterii pentru modelele 6×2, montat prin MAN Individual.

Pentru distribuția urbană, MAN a prezentat în premieră mondială camionul frigorific MAN eTGL. Cu o sarcină utilă de până la 6,6 tone, modelul este bazat pe versiunea de 12 tone din gama diesel și folosește aceleași componente tehnice ca eTGS și eTGX. Bateriile, dezvoltate special pentru vehicule comerciale și produse în uzina din Nürnberg, sunt integrate în interiorul ampatamentului și oferă o capacitate utilizabilă de 160 kWh — echivalentul a 310 km autonomie pentru o boxă standard și 260 km pentru o boxă frigorifică.

Modelul impresionează prin manevrabilitate datorită ampatamentului scurt. Încărcarea durează în jur de 30 de minute, prin CCS cu până la 250 kW — perfect pentru pauza legală a șoferului. Vizitatorii au putut testa și un MAN eTGL pe pista exterioară a târgului.

Hidrogen pentru aplicații grele

Un alt vehicul zero emisii prezentat la Solutrans a fost MAN hTGX, camionul alimentat cu hidrogen distins cu Truck Innovation Award 2025 de juriul ITOY. Modelul a avut premiera sa în Franța. MAN hTGX oferă o alternativă la camioanele electrice cu baterii în regiunile în care infrastructura de încărcare este insuficientă sau în piețele unde hidrogenul este deja disponibil.

Totuși, adoptarea sa în Franța depinde de scăderea costului hidrogenului verde. Modelul va fi disponibil în configurații 6×2 și 6×4, cu sarcină utilă ridicată și o autonomie de până la 600 km. Motorul cu hidrogen MAN H4576, un șase cilindri de 16,8 litri bazat pe platforma D38, oferă 520 CP și 2.500 Nm între 900–1.300 rpm. Injecția directă de hidrogen asigură o reacție promptă.

Cu o presiune de 700 bari și o capacitate totală a rezervoarelor de 56 kg, camionul poate fi alimentat în mai puțin de 15 minute. Emisiile de sub 1 g CO₂/kWh permit clasificarea oficială ca vehicul „zero emisii” conform noilor reglementări europene.

Motoare cu combustie: biocombustibili…

Pe lângă electromobilitate și hidrogen, producătorul mizează și pe soluții de tranziție precum biocombustibilii B100 și HVO100 pentru aplicațiile greu de electrificat. MAN oferă deja posibilitatea utilizării HVO100 pe toate vehiculele sale diesel, inclusiv cele din gama MAN TGE, și compatibilitate B100/B100 Exclusive pe majoritatea motoarelor cu combustie internă. Biocombustibilii reprezintă aproximativ 20% din vânzările producătorului, confirmând rolul său de pionier.

Date AAA – Piața franceză (1 ianuarie–30 septembrie 2025)

Biogaz: 2%
HVO: 3%
B100 compatibil: 5,5%
B100 exclusiv: 5,7%

MAN Truck & Bus France

HVO: 2%
B100 compatibil: 9,2%
B100 exclusiv: 9,6%

La Solutrans, MAN a anunțat că noul motor D30 — disponibil pe tractoarele MAN PowerLion TGX și TGS de 480 și 520 CP — poate fi utilizat acum în mod B100 Exclusive, datorită noului senzor MAN GreenLion. Pentru restul motoarelor, producătorul oferă senzorul MAN GreenBox, care permite operarea în mod „B100 Locked”, garantând utilizarea exclusivă a carburantului B100 prin analiză spectrometrică.

GreenBox poate fi instalat pe vehicule ușoare și grele echipate cu motor D08 (MAN TGM/TGL – 190, 220, 250, 290 CP) și motor D26 EVO (MAN TGX/TGS – 440, 480, 520 CP).

…și eficiență energetică optimizată

Pentru clienții care nu au făcut încă tranziția către electric sau biocombustibili, MAN oferă tehnologie diesel de ultimă generație. Noul sistem de propulsie MAN D30 PowerLion promite până la 5% economie de combustibil față de modelele anterioare, datorită unei eficiențe maxime de peste 50%, injecției Common Rail XPI de 1.800 bari cu injectoare în 10 orificii și unui sistem optimizat de turboalimentare.

Motorul cu SCR dublu este combinat cu transmisia nouă MAN TipMatic 14 și cu cea mai recentă generație de punți hipoide MAN. Opțional, sistemul poate fi echipat cu frână de motor CRB de până la 355 kW, iar un retarder de 47 cu până la 4.700 Nm, contribuie suplimentar la reducerea consumului.

Serviciul Same Day cu emisii zero debutează în centrul orașului și se extinde către zone dificile pentru vehiculele convenționale

Amazon a lansat în Milano, pe 29 iulie, primul serviciu european de livrare în aceeași zi folosind exclusiv vehicule de micromobilitate – mai precis, scutere electrice de marfă. Inițiativa marchează o etapă importantă în strategia de reducere a emisiilor și de adaptare a logisticii urbane la specificul centrelor istorice europene.

Toate livrările efectuate în zona C – perimetrul cu acces controlat din centrul orașului – vor fi realizate de acum înainte exclusiv cu vehicule electrice pe două roți. Decizia este susținută de infrastructura logistică dezvoltată încă din 2022, când Amazon a inaugurat un hub urban dedicat micromobilității.

Proiectul nu se limitează la Zona C. Amazon extinde serviciul și către alte zone ale orașului cu acces dificil pentru vehiculele tradiționale. Printre acestea se află Navigli, cunoscut pentru străduțele înguste, mixul dens de locuințe și activități comerciale, dar și Corso Buenos Aires, o arteră comercială majoră, unde restricțiile de circulație și lipsa locurilor de parcare complică livrările cu furgonete.

Flota folosită include atât scutere electrice de marfă, cât și biciclete cargo. Aceste vehicule permit un acces rapid și eficient chiar și în cele mai aglomerate sau restricționate zone urbane. În plus, sunt complet electrice, contribuind la obiectivele de reducere a poluării și a zgomotului în mediul urban.

Pentru operarea acestui nou model logistic, Amazon colaborează cu companii italiene specializate în livrări urbane. Toți curierii, inclusiv cei care utilizează vehicule electrice, sunt angajați în baza Contractului colectiv național de muncă pentru transport și logistică, la nivelul G1, asigurându-se astfel un cadru legal și salarial conform reglementărilor din sector. Amazon testează un model logistic scalabil, adaptabil la cerințele de mobilitate durabilă din marile orașe europene. Dacă proiectul din Milano va da rezultatele scontate, compania intenționează să îl extindă rapid și în alte centre urbane din Europa.