În contextul summit-ului de la Glasgow pe tema sustenabilității, asociația olandeză de transport și logistică TLN subliniază importanța de a gândi și de a colabora în această direcție și la scară mică, nu doar la nivel global. De exemplu, între client și transportator. Reprezentanții asociației au stat de vorbă pe tema transportului electric cu mai mulți antreprenori olandezi care iau deja măsuri pentru scăderea emisiilor de CO2, unul dintre ei fiind Sibbele Oegema, proprietarul Oegema Transport.
Din decembrie 2020, compania folosește un camion electric și este mulțumită de el, deoarece în acest interval nu a fost niciodată în service pentru reparații, dovedind că are mai puține piese predispuse la defecțiuni decât un camion diesel.
Oegema folosește acest camion pentru un client care contribuie și el la costurile cu achiziția și exploatarea, deoarece un astfel de șasiu presupune o investiție uriașă, deci este nevoie și de subvenția de la stat, care să acopere un sfert din preț, și de client, care să acopere un alt sfert.
Oegema ar fi putut avea în uz încă cinci camioane electrice, dar clientul încă nu a decis ce strategie legată de sustenabilitate preferă.
Managerul firmei olandeze regretă că beneficiarii transportului se feresc de costurile în plus ale vehiculelor electrice și declară că, dacă zonele cu emisii zero se vor aplica, acest preț mai mare va deveni oricum realitate. Pe de altă parte, prețul camioanelor va scădea când producția de serie va începe cu adevărat. Deja se observă o scădere de 20% între primele serii și cotațiile primite acum pentru cele cinci camioane pe care mai dorește firma să le achiziționeze. Iar diferența de costuri de exploatare dintre un camion electric și unul diesel se va reduce și prin aplicarea de taxe pe emisiile de CO2.
Managerul Oegema se mai arată îngrijorat de un aspect care crește emisiile poluante: numărul mare de camioane care circulă cu mai puțin de 70% din sarcina lor utilă, mai ales din cauza timpilor de livrare care trebuie să fie cât mai scurți. Expeditorii așteaptă uneori marfa șase săptămâni sau trei luni și, când aceasta ajunge, vor să o livreze în ziua următoare. Or, ar fi nevoie să se renunțe la un astfel de mod de lucru, care duce și la aglomerație în trafic din cauza numeroaselor camioane încărcare doar pe jumătate.
În ceea ce privește viitorul transporturilor, managerul olandez crede că prețurile vor ajunge la un nivel care îi vor face pe expeditori și pe clienți să gândească diferit livrările, pentru a fi mai sustenabile, mai ales că Olanda se confruntă și cu creșterea nivelului mării. Dar clienții, mai ales cei mari, au deja sustenabilitatea pe agenda lor și singura întrebare este care e strategia cea mai bună pentru a ajunge acolo. Iar la aceasta se poate răspunde prin dialog cu transportatorii.
Așa cum v-am informat anterior, Flandra avea în plan să crească greutatea totală maximă a combinațiilor de camioane cu semiremorcă până la 48/50 t. Între timp proiectul a fost amendat din câteva puncte de vedere și a ajuns la Consiliul de Stat pentru aprobare, iar dacă totul merge conform planului noile greutăți se vor aplica de la începutul lui 2022.
Printre cele mai importante modificări pe care le aduce legea se numără faptul că, pentru a fi permisă o greutate mai mare decât cea de acum de 44 t, camionul trebuie să aibă trei axe și, împreună cu o remorcă/semiremorcă tot cu trei axe, se poate obține o greutate totală maximă de 48 t. Iar cu 50 t pot circula combinațiile care au propulsie alternativă, au emisii zero, au retarder sau au remorca ranforsată, pentru a fi folosită la intermodal. Toate aceste versiuni au din start o greutate proprie mai mare, de aceea li se permite un plus de 2 t peste cele 48 t. În cazul propulsiilor alternative sau al vehiculelor cu emisii zero, greutatea în plus va fi determinată la momentul autorizării și va fi trecută în documentele oficiale. Iar pentru trailere cu retarder sau ranforsate se aplică o creștere de cel mult 500 km și producătorul/furnizorul vehiculelor trebuie să depună, la momentul aprobării sau ulterior, o cerere pentru această greutate suplimentară.
Pentru a putea circula cu 48/50 t mai este nevoie ca toate axele camionului și remorcii să fie echipate cu suspensie pneumatică sau echivalentă, ca distanța dintre centrul a două axe aflate una după alta să fie de cel puțin 1,3 m în același vehicul sau în aceeași combinație și ca suma maselor sub axele semiremorcii să nu depășească 25 t când vehiculul este încărcat, ca masa combinației încărcate să nu depășească 13.500 + 2.700 x distanța dintre punctul central al primei axe și punctul central al axei spate. În plus, trebuie să nu se folosească trailere cu bară centrală, camionul și semiremorca să fie echipate cu senzori de greutate care să permită citirea greutății pe axă și totale, camionul să fie echipat cu ACC pentru a garanta păstrarea distanței corecte față de mașinile din față, de cel puțin 15 m, camioanele fără emisii să nu fie mai vechi de cinci ani, iar semiremorcile fără emisii să nu fie mai vechi de opt ani.
De la 1 ianuarie 2031 vor fi permise combinații de 48/50 t numai pentru vehiculele cu emisii zero sau cu propulsie alternativă înmatriculate între 31 decembrie 2025 și 31 decembrie 2030.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit