Așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, două companii din această țară, Millenaar & Van Schaik Transport și Jan Bakker Transport, au investit în 20 de camioane cu emisii zero, iar în septembrie le va fi livrat primul vehicul cu hidrogen din acest lot, urmând ca restul să ajungă la final de 2021 și în 2022.
Camioanele, care sunt de 4-5 ori mai scumpe decât cele diesel, deci nu pot fi cumpărate fără subvenții sau discount-uri, vor fi folosite în diverse proiecte de construcții de drumuri și vor avea o autonome de circa 520 km.
Ambele firme de transport se străduiesc de mai mulți ani să scadă emisiile de CO2 din activitatea lor și colaborarea pentru acest proiect este un pas important spre realizarea planurilor lor legate de sustenabilitate. Mai ales că în domeniul infrastructurii cererea de transport cu emisii zero din Olanda este în creștere, deci investiția în inovație este necesară pentru a respecta cerințele clienților.
Reprezentanții celor două companii implicate în proiect recunosc că deocamdată o astfel de investiție nu este pentru oricine, dar în cele din urmă toți vor trebui să se preocupe de sustenabilitate, iar pentru asta este nevoie de sprijin financiar, inclusiv din partea guvernului. În plus, mai este nevoie și de extinderea rețelei de alimentare, atât cu electricitate, cât și cu hidrogen. Cele două firme, de exemplu, au deocamdată rezervoare de hidrogen, dar aceasta nu poate fi decât o soluție de moment.
TLN își sprijină membrii care vor să treacă la soluții de transport mai prietenoase cu mediul și, într-o scrisoare transmisă pe 25 mai unor politicieni, a arătat din nou că transportul și logistica sunt pregătite să contribuie la revenirea și sustenabilitatea economiei, dar că, pentru asta, antreprenori au nevoie de siguranță și predictibilitate. Asociația pledează în continuare pentru introducerea, din 2024, a unei taxe pentru camioane, cu o garanție că sumele strânse la buget se vot întoarce în acest sector, deoarece sunt indispensabile pentru sustenabilitatea lui. Concret, TLN vrea garanția că firmele vor avea acces la fonduri care să le permită să investească, printre altele, în camioane cu emisii zero, și subliniază că este nevoie de investiții substanțiale și făcute la timp în infrastructura de încărcare pentru a atinge țintele de emisii stabilite pentru 2025 în logistica urbană.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN a organizat un webinar în care participanții au căutat să răspundă la întrebarea: ce trebuie făcut pentru a se oferi până în 2025 suficientă putere pentru a încărca mii de camioane cu emisii zero? Deoarece, conform Acordului Climatic, din 2025 vor fi zone cu emisii zero în 30-40 de orașe olandeze, deci este mult de muncă nu numai pentru a asigura disponibilitatea vehiculelor electrice, ci și în termeni de capacitate a rețelei electrice.
Pentru utilitarele electrice situația este diferită de cea a autoturismelor, deoarece există circa 4.000 de site-uri industriale/logistice unde au loc numeroase încărcări/descărcări de marfă, iar acolo nevoia de energie este foarte mare, deci ele trebuie identificate cât de repede Apoi intervin furnizorii de energie care pun la dispoziție capacitatea necesară, cu ajutorul transformatoarelor din parcurile industriale, și pentru o rețea de capacitate adecvată este nevoie de 2-5 ani. Cu cât știu mai repede furnizorii de electricitate ce capacitate de încărcare vrea fiecare parc, cu atât mai bine se pot ocupa de fiecare locație.
Acest demers nu poate fi făcut decât în colaborare cu municipalitățile, antreprenorii și alte părți interesate. Inclusiv TLN este foarte implicată în realizarea unei rețele de bază de puncte logistice de alimentare și caută să determine, împreună cu membrii săi, unde au loc încărcări, cu câte camioane și mai ales cu câte în același timp, la ce voltaj și dacă asta se întâmplă ziua sau noaptea. Totul începe, deci, cu înțelegerea nevoii viitoare de alimentare a firmelor de transport. După care se pot rezolva potențialele probleme legate de blocaje/capacitate insuficientă.
Participanții la webinar iau în calcul faptul că poate nu vor rezolva totul până în 2025, dar au deja exemplul unor autobuze electrice care demonstrează că se pot face multe lucruri în această direcție dacă se discută în timp util cu fiecare parte interesată.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit