Raportul „Net Zero Readiness Report 2023” al KPMG subliniază că guvernele și industria se confruntă cu bariere semnificative în realizarea unor schimbări transformatoare către zero emisii nete. Aceste bariere includ datoria publică globală, tensiunile interne, opoziția față de decarbonizare și necesitatea asigurării aprovizionării cu energie.
Progresul în direcția zero emisii nete este împiedicat de reacția negativă privind costul decarbonizării și conflictele legate de impactul intern al acestui proces. Raportul evidențiază diferențele în progresul către zero emisii nete între țări și sectoare, subliniind impactul asupra vieții sălbatice locale, a biodiversității și a comunităților în unele regiuni.
În ciuda impulsului progresiv și a unor succese specifice, cum ar fi intensificarea producției de energie cu emisii reduse de dioxid de carbon de către unii dintre cei mai mari emițători din lume, printre care SUA, China, Brazilia, Canada și UE, progresul este limitat de o reacție negativă cu privire la costul decarbonizării, precum și de conflicte legate de impactul intern al acesteia.
În urma discuțiilor cu experți naționali, în domeniul schimbărilor climatice din 24 de piețe și din 6 sectoare economice, raportul evidențiază cele care sunt în frunte în ceea ce privește progresul către un nivel zero de emisii nete și cele în care acesta se realizează mai lent.
Pe anumite piețe și în anumite sectoare, impactul proiectelor cu emisii reduse de dioxid de carbon asupra vieții sălbatice, a biodiversității și a comunităților locale declanșează o creștere a conflictelor „verde pe verde”, provocând conflicte între proiectele de energie regenerabilă și mediul local.
La nivelul fiecărei țări în parte, progresul încetinește datorită opoziției față de măsurile percepute ca având un cost semnificativ pentru mijloacele de trai ale oamenilor. În economiile cu creștere rapidă, cererea de energie determină investiții atât în energie cu emisii reduse, cât și în combustibili fosili, făcând puțin probabil ca anumite țări, precum India să atingă net zero până în 2070, în timp ce în China, se preconizează că va crește consumul de cărbune până în 2025.
Progresele în sectoarele vehiculelor electrice sunt variate, însă schimbările în industria aviației internaționale și transportului maritim sunt mai lente, depinzând de producția crescută de carburanți durabili pentru aviație (SAF) și de stimulente guvernamentale.
„Guvernele, întreprinderile și societățile ar trebui să continue să ia măsuri pentru a aborda schimbările climatice. Este de așteptat să apară și mai multe diviziuni între comunitățile locale și interesele globale, dar, dacă dorim să facem cu adevărat pași semnificativi spre zero emisii nete, în ritmul necesar, asigurând în același timp o aprovizionare stabilă cu energie, este nevoie de o concentrare mult mai mare. Acest lucru include domenii, precum mediul politic, inovarea tehnică și educarea societății cu privire la schimbările transformaționale care sunt necesare în comportamentele noastre de consum și de investiții.”,
a declarat Mike Hayes, director global pentru schimbări climatice și decarbonizare, KPMG International.
Scania CV AB („Scania”), liderul global în soluții de transport, alături de sennder Technologies GmbH („sennder”), un expeditor de marfă rutier digital lider în Europa, au înființat un nou joint venture numită JUNA, cu sediul la Berlin, pentru a promova adoptarea pe scară largă a camioanelor electrice și pentru a accelera tranziția către o industrie de logistică durabilă, în conformitate cu obiectivele Pactului Verde al Uniunii Europene de a atinge neutralitatea climatică până în 2050.
Inițiativa a fost lansată cu succes în Germania și se concentrează pe soluțiile electrice în logistica rutieră din toată Europa, care sunt mai costisitoare decât cele convenționale. JUNA introduce un model inovator de plată pay-per-use pentru camioanele electrice, eliminând obstacolele financiare și oferind predictibilitate comercială transportatorilor prin accesul la camioane electrice și la volume de transport garantate.
De asemenea, colaborarea combină expertiza Scania în vehicule electrice premium și expertiza sennder cu servicii personalizate bazate pe tehnologie, care conectează transportatorii cu expeditorii. Prin analiza datelor, JUNA optimizează strategiile de electrificare și simulează rutele pentru adecvarea camioanelor electrice. În 2024, JUNA va pune la dispoziție până la 100 de camioane electrice în Germania, iar până în 2030, obiectivul este să implementeze 5.000 de astfel de vehicule, contribuind semnificativ la reducerea emisiilor de carbon și la tranziția către transport cu emisii reduse.
Recent, a fost lansat cu succes un program pilot cu un prim transportator care conduce un camion electric JUNA pe energie regenerabilă de până la zece ori pe săptămână pentru un expeditor FMCG și un alt client din regiunea Stuttgart din Baden-Württemberg, Germania. Având potențialul de a obține o reducere anuală de 93 de tone de emisii de CO₂e numai cu un prim camion, domeniul de aplicare al programului va fi extins pentru a cuprinde rutele pe distanțe mai lungi până în 2024. Operațiunea se bazează pe infrastructura publică de încărcare existentă din Germania, cu costuri per kilometru comparabile cu cheltuielile actuale cu motorina.
„Acesta este un moment important pentru industria noastră și suntem încântați să ne asociem cu Scania pentru a crea un joint-venture care va impulsiona adoptarea pe scară largă a e-truck-urilor. Având în vedere că e-truck-urile costă de două-trei ori mai mult decât camioanele diesel și că 70% din toate camioanele din Europa sunt deținute de mici transportatori cu mai puțin de 10 camioane, combinația dintre oferta de plată la utilizare a JUNA și utilizarea capacității de către expeditor va elimina efectiv barierele în calea adoptării e-truck-urilor.”,
a declarat David Nothacker, CEO sennder.
„JUNA este rezultatul unei colaborări între două companii cu expertiză complementară în domeniul vehiculelor electrice și al logisticii digitale, care va accelera tranziția către transporturi grele electrificate. Scania explorează noi soluții pentru a găsi modalități de a crea valoare pentru clienții noștri, acum și în viitor, și suntem mândri să vedem cum acest proiect cu sennder prinde viață. Considerăm că va juca un rol important în impulsionarea trecerii la un sistem de transport durabil.”,
a precizat Gustaf Sundell, vicepreședinte executiv și șef al departamentului Ventures and New Business la Scania.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit