Potrivit expertului, Dagmara Barwa, Deputy Customs Product Director la Rohlig SUUS Logistics, CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) este un instrument al Uniunii Europene care previne dezechilibru legat de emisiile de CO₂ al UE a cărui importanță pentru comerțul mondial va continua să crească în următorii ani. De ce? Pentru că introduce taxe suplimentare anumitor bunuri din afara UE, calculată pe baza emisiilor de CO₂ generate la producerea acestora. Obiectivul CBAM este de a reduce relocarea producției cu intensitate energetică ridicată în afara UE către țări cu politici climatice mai puțin stricte. Mecanismul acoperă mărfurile provenite din sectoare cu amprentă de carbon ridicată, în principal oțelul, fierul și aluminiul, care domină structura importurilor în cadrul CBAM. În plus, reglementarea include și cimentul, îngrășămintele, energia electrică și hidrogenul. Se aplică importurilor din țări terțe care nu fac parte din sistemul UE de comercializare a cotelor de emisii (EU ETS). Totodată, se aplică scutiri pentru produsele originare din Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția, țări integrate în piața carbonului din UE.
Datorită obligațiilor de raportare, impactului asupra prețurilor și riscurilor potențiale pentru lanțul de aprovizionare, CBAM reprezintă o provocare pentru multe companii, în special pentru importatori și entități industriale. De aceea, este esențial să colaborați cu experți care nu numai că înțeleg funcționarea CBAM, dar sunt și capabili să transpună cerințele sale complexe în acțiuni clare și valoare comercială tangibilă.
În prezent, CBAM se află într-o fază de tranziție care va dura până la finalul lui 2025. În această perioadă, importatorii nu sunt încă nevoiți să plătească taxele legate de CBAM, dar au obligativitatea să prezinte rapoarte trimestriale privind emisiile de CO₂ legate de mărfurile importate. Aceste rapoarte trebuie să se bazeze pe datele reale privind emisiile furnizate de producători. Cu toate acestea, dacă furnizorul nu este în măsură să dezvăluie aceste date, importatorul trebuie să prezinte un raport bazat pe „valori implicite” (date nule). În practică, această abordare poate duce la o supraestimare a emisiilor declarate și, prin urmare, la costuri mai mari odată ce CBAM va fi aplicat în totalitate.
De asemenea, importatorii au obligația să documenteze încercările lor de a obține date reale privind emisiile. Lipsa unor astfel de dovezi, cum ar fi corespondența cu furnizorii, poate duce la audituri suplimentare din partea Comisiei Europene. Documentele care confirmă contactele cu furnizorii trebuie arhivate corespunzător și atașate la fiecare raport trimis.
Începând cu 2026, CBAM va intra în faza operațională. Pe lângă obligațiile de raportare, importatorii vor fi obligați să achiziționeze certificate CBAM speciale, a căror cantitate va depinde de emisiile asociate mărfurilor importate. Companiile care încep încă de pe acum să implementeze proceduri conforme cu CBAM, cum ar fi colectarea datelor privind emisiile de la furnizori, standardizarea proceselor de raportare și arhivarea documentelor, vor fi mai bine pregătite pentru obligațiile reglementare viitoare. Acest lucru va reduce în mod direct riscurile operaționale și financiare.
Nerespectarea acestei obligații poate duce nu numai la sancțiuni financiare, ci și la pierderea statutului de declarant autorizat CBAM, ceea ce înseamnă, în practică, pierderea dreptului de a importa în UE mărfuri reglementate de CBAM.
În ultimele luni, Comisia Europeană a anunțat modificări în cadrul pachetului legislativ Omnibus, menite să simplifice anumite obligații administrative și de declarare în cadrul CBAM. Aceste propuneri au ca scop reducerea sarcinii, în special pentru micii importatori, îmbunătățind în același timp transparența și previzibilitatea sistemului.
Una dintre principalele modificări constă în ridicarea pragului de declarare la 50 de tone de mărfuri importate pe an. Acest lucru înseamnă că mulți importatori mici vor fi scutiți de obligația de declarare trimestrială, ceea ce va reduce considerabil numărul entităților supuse obligațiilor CBAM. În plus, vor fi simplificate și procedurile de autorizare a importatorilor, metodele de calcul al emisiilor și standardele de raportare a datelor.
Începând din 2027, importatorii vor putea declara costurile legate de emisii deja plătite în țări terțe utilizând valorile medii naționale publicate. Obiectivul este de a reduce riscul dublei impuneri a carbonului, atât în țara de producție, cât și la frontiera UE. Această modificare este deosebit de importantă pentru întreprinderile care lucrează cu furnizori cu sediul în țări care au instituit deja propriul sistem de tarifare a carbonului.
Pachetul Omnibus anunță, de asemenea, următoarele etape: CBAM va fi extins treptat la alte sectoare și produse. Prin urmare, mai multe întreprinderi, inclusiv cele care nu fac parte din sectoarele reglementate în prezent, ar trebui să înceapă să evalueze impactul pe care CBAM l-ar putea avea asupra activităților lor în viitorul apropiat.
Rohlig SUUS Logistics înțelege amploarea provocării și în acest sens oferă sprijin complet companiilor care trebuie să se conformeze CBAM. Experții companiei urmăresc activ actualizările legislative și interpretările juridice, ajută clienții să își pregătească rapoartele, să colecteze datele necesare și să gestioneze comunicarea cu furnizorii. De asemenea, furnizează instrumente practice, cum ar fi modele de date privind emisiile și formulare de corespondență, pentru a simplifica procesul de raportare. Mai mult, ajută clienții în cazuri excepționale, spre exemplu atunci când rapoartele sunt întârziate sau când acuratețea datelor este pusă la îndoială.
CBAM nu este doar o nouă reglementare de mediu, ci reprezintă o schimbare de paradigmă în comerțul mondial. Pentru unele companii, poate deveni un obstacol, însă pentru cele care se pregătesc din timp și se adaptează strategic, CBAM poate deveni un avantaj competitiv. Pachetul Omnibus oferă companiilor un pic mai multă flexibilitate, dar nu le scutește de responsabilități. De aceea, este mai important ca niciodată să aveți un partener care înțelege complexitatea acestui mecanism și care îl poate transforma într-un avantaj comercial.
Expert: Elżbieta Smoleń, Inginer de Soluții pentru Lanțul de Aprovizionare Rohlig SUUS Logistics
Implementarea soluțiilor de reducere a emisiilor de CO2 devine un element cheie în strategiile de dezvoltare ale multor companii. Din ce în ce mai multe organizații analizează amprenta de carbon a lanțurilor lor de aprovizionare și caută oportunități de reducere a acesteia. Inițiativele verzi nu reprezintă doar un răspuns la provocările climatice, ci și o modalitate de a construi avantaje competitive. Clienții și partenerii de afaceri se așteaptă la acțiuni aliniate principiilor ESG, în timp ce companiile care le implementează vor beneficia de avantajele reale: scoruri mai mari pe platformele de licitație și de rating (de ex. EcoVadis, Supplier Assurance), acces la finanțare concesională (împrumuturi, granturi, subvenții), costuri de operare mai mici și un interes mai mare din partea investitorilor și clienților.
Analiza pieței confirmă, de asemenea, necesitatea decarbonizării lanțurilor de aprovizionare. Potrivit Institutului de Tehnologie Massachusetts, logistica de transport și depozitare reprezintă 11% din emisiile globale de CO2, motiv pentru care întreprinderile se concentrează din ce în ce mai mult pe acest domeniu. Analiza McKinsey arată că până la 70% dintre companii sunt dispuse să plătească mai mult pentru soluții logistice mai sustenabile. Cu toate acestea, devine esențial pentru companii ca inițiativele verzi nu numai să reducă emisiile, ci și să sporească eficiența operațională. De aceea, este atât de important să se pună în aplicare soluții adaptate nevoilor specifice ale companiei. La Rohlig SUUS Logistics, realizăm astfel de proiecte prin intermediul Supply Chain Solutions Service, unde analizăm procesul logistic al clienților noștri și recomandăm acțiuni specifice în conformitate cu obiectivele de mediu și de afaceri.
Primul pas în reducerea amprentei de carbon în transport este optimizarea operațiunilor, ceea ce poate duce la rezultate rapide și măsurabile. O astfel de soluție este de a determina locația optimă a centrului logistic, luând în considerare facilitățile de producție ale clientului, piața de achiziții și baza de clienți. Acest lucru are ca rezultat rute mai scurte și mai puține transbordări. La fel de important este reducerea kilometrajului neîncărcat și maximizarea capacității de încărcare prin consolidarea încărcăturii de la diferiți clienți și asigurarea încărcăturilor de retur.
Calea ferată este cel mai ecologic mod de transport, iar soluțiile pe intermodal pot utiliza în mod eficient transportul feroviar. Cum se face? De-a lungul lanțului de aprovizionare folosim o singură unitate de încărcare, container — sau trailer intermodal. Acest lucru permite o tranziție fără probleme între modurile de transport fără reîncărcare, ceea ce duce la creșterea eficienței operaționale și a siguranței. De aceea, transportul intermodal este cea mai bună soluție pentru transportul către și dinspre porturile maritime, precum și pentru transportul internațional. Cea mai lungă secțiune terestră a folosit căile ferate și camioanele pentru first și last mile. Acest lucru ne permite să realizăm rapid reduceri de emisii fără a suporta costuri ridicate. Vedem un interes puternic în această opțiune de expediere de la clienții noștri. Este important de subliniat faptul că operațiunile eficiente pe intermodal necesită o infrastructură adecvată — legături feroviare și terminale de transbordare. Experiența SUUS arată că cele mai eficiente rute internaționale includ Italia, unde emisiile de CO2 pot fi reduse cu mai mult de 77%, și Benelux — până la 82%.
Datorită soluțiilor pe intermodal, emisiile noastre de CO2 au fost reduse cu 66% în 2024, comparativ cu transportul exclusiv pe rutier. Emisiile evitate corespund cantității de CO2 absorbită de aproximativ 193.067 de copaci pe an.
Electrificarea transporturilor oferă un mare potențial de reducere a CO₂. Companiile de curierat sunt deja avansate în acest domeniu, datorită coletelor relativ mici și ușoare pe care le gestionează și a rutelor scurte și, în cea mai mare parte, urbane pe care le operează.
Folosim vehicule electrice pentru livrări de paleți în ultima fază ca parte a soluției noastre SUUS EXPERT. Pe lângă reducerea emisiilor, vehiculele electrice pot permite o planificare mai flexibilă a rutelor (cum ar fi livrări în oraș pe timp de noapte, accesul la zonele cu emisii scăzute) și ne pot conduce spre o logistică urbană mai curată, mai silențioasă și mai durabilă.
Utilizarea camioanelor electrice în transportul greu rămâne o provocare. În prezent, soluția se confruntă cu o serie de limitări, inclusiv lipsa infrastructurii de încărcare, autonomia scurtă de conducere și costurile ridicate ale investițiilor în vehicule. Este esențială o colaborare strânsă și pe termen lung între actorii din lanțul de aprovizionare, având în vedere că aceste costuri, infrastructura și barierele tehnice rămân ridicate. De aceea, la SUUS colaborăm cu clienții noștri pentru a ne concentra pe utilizarea eficientă a camioanelor electrice în conexiuni scurte de transfer, spre exemplu între depozite și fabrici sau în proiecte dedicate. Cheia este să se potrivească gama de vehicule cu lungimea traseului și să se asigure un volum stabil, repetabil.
Electrificarea nu este singura cale, HVO 100 este una dintre cele mai eficiente și utilizate soluții pentru reducerea emisiilor generate de transportul rutier în multe țări europene. Acesta este un tip de motorină regenerabil de a doua generație fabricat prin hidrotratarea uleiurilor vegetale și grăsimilor animale care pot înlocui complet motorina convențională în majoritatea camioanelor moderne. Acesta poate reduce emisiile cu cel puțin 80% în comparație cu diesel-ul B0. Cu toate acestea, Polonia se confruntă în continuare cu provocări determinate de infrastructura limitată de realimentare. Acesta este motivul pentru care SUUS oferă două moduri de cooperare: pe lângă utilizarea efectivă a HVO 100 în operațiuni, oferim o atribuire oficială confirmată de certificat a reducerilor de emisii.
La SUUS, ne specializăm în acțiuni tangibile în domeniul decarbonizării logisticii și transportului — pentru a asigura reducerea emisiilor clienților noștri și eficiența afacerii. Aceasta, în opinia noastră, este ceea ce înseamnă adevărata credibilitate climatică. Este, de asemenea, un pilon-cheie al strategiei noastre ESG, care ne permite să ne atingem obiectivele de decarbonizare. Este important de menționat că suntem una dintre puținele companii poloneze din sectorul TSL ale căror obiective au fost aprobate de SBTi.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit