Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conducerea Deutsche Bahn (DB) a prezentat o analiză detaliată privind necesarul de investiții pentru modernizarea completă a rețelei feroviare germane, estimând suma impresionantă de 150 de miliarde de euro pe o perioadă de zece ani. Situația actuală a infrastructurii feroviare este caracterizată de uzură, congestii frecvente și vulnerabilitate la defecțiuni, ceea ce a determinat solicitarea unui fond dedicat infrastructurii pentru a asigura resursele necesare investițiilor.

În 2024, DB a cheltuit deja 17 miliarde de euro pentru lucrări de modernizare, un record în ultimii ani, dar susține că este crucială asigurarea unui flux constant de finanțare. Această cerință este adresată viitorului guvern german, care va fi format în urma alegerilor parlamentare din 23 februarie.

În paralel, asociațiile reprezentând operatorii feroviari au înaintat propriile propuneri, structurate pe trei direcții principale: finanțarea infrastructurii, politica tarifară și promovarea transportului de marfă.

Operatorii cer tranziția de la întreținerea reactivă la întreținerea preventivă și solicită compensarea costurilor suplimentare cauzate de întreruperile lucrărilor. Totodată, aceștia propun accelerarea implementării tehnologiilor moderne, cum ar fi standardul european ETCS (European Train Control System), pentru a îmbunătăți eficiența rețelei.

Creșterea constantă a tarifelor de acces la rețea, estimată să atingă un plus de 35% până la sfârșitul lui 2025, afectează în special trenurile de marfă și cele de călători pe distanțe lungi. Operatorii cer un nou cadru de reglementare care să sprijine competitivitatea și să mențină costurile accesibile. Până la implementarea acestuia, este necesară prelungirea actualului sistem de subvenții.

Pentru a stimula transportul feroviar de marfă, operatorii propun extinderea infrastructurii prin construirea mai multor căi de trecere și triaje cu lungimi standard de 750 m, precum și creșterea numărului de puncte de acces la rețea. Este esențială și susținerea financiară pentru instalarea sistemului de cuplare digitală automată (DAC), care ar moderniza semnificativ operarea trenurilor.

Planurile detaliate subliniază nevoia urgentă de investiții și reglementări moderne pentru a face față cerințelor actuale și viitoare ale industriei feroviare. Deciziile privind alocarea fondurilor și implementarea propunerilor vor depinde de noua administrație care va rezulta din alegerile parlamentare din februarie 2025. Aceste inițiative ar putea transforma rețeaua feroviară germană într-un model de eficiență și sustenabilitate pentru întreaga Europă.

sursa foto: Deutsche Bahn

Transportul feroviar de marfă înainte: Obiectivul de 30% din cota modală pentru transportul feroviar de marfă poate fi atins prin digitalizare și automatizare – Sigrid Nikutta îi succede lui Clemens Först în funcția de președinte al inițiativei companiilor europene de transport feroviar de marfă Rail Freight Forward.

„Dacă reușim să transportăm mai multe mărfuri pe calea ferată, vom reuși să îndeplinim și obiectivele climatice ale Uniunii Europene. Atingerea unei cote de 30% în mixul de transport continental pentru trenurile de marfă este posibilă – cu ajutorul digitalizării și automatizării transportului feroviar”, a declarat Dr. Sigrid Nikutta, care este noul președinte al inițiativei Rail Freight Forward, o coaliție a companiilor europene de transport feroviar de marfă.

Dr. Nikutta, membră a Consiliului de administrație al DB pentru transportul de marfă și șefă a DB Cargo AG, a preluat ștafeta de la Dr. Clemens Först, purtător de cuvânt al Consiliului de administrație al Rail Cargo Group, filiala ÖBB. Först a prezidat inițiativa europeană privind transportul feroviar de marfă timp de 5 ani, încă de la înființarea acesteia.

„Calea ferată este în ADN-ul Europei! Cu peste 260.000 km de linii feroviare, Europa are cea mai mare rețea continentală de mediu din lume. În comparație cu transportul rutier, fiecare tren de marfă emite cu 80% până la 100% mai puțin CO2 și înlocuiește mai mult de 50 de camioane în același timp, a precizat ea. Sarcina de acum a fost să digitalizăm acest mod de transport feroviar de marfă, care a dovedit că este un mod de transport rezistent și dovedit, și să extindem în continuare capacitatea feroviară. Un element-cheie în acest sens este implementarea unor standarde uniforme pentru transportul feroviar în toată Europa. Fie că este vorba de instalarea unor sisteme de semnalizare digitală, cum ar fi ETCS, sau de noi cuple pe vagoanele de marfă, cum ar fi cuplorul automat digital (DAC), „modernizarea căii ferate este o sarcină herculeană care nu poate fi lăsată doar în seama companiilor de transport sau a regulilor pieței. Investițiile în sistemul feroviar merită – se răsplătesc pentru protecția climei în Europa și în lume”, a declarat Sigrid Nikutta. „O Europă puternică este mai importantă ca niciodată în fața provocărilor globale. Iar calea ferată face Europa puternică – niciun alt continent nu are o rețea atât de densă.”

„În urmă cu 5 ani, am lansat proiectul artistic Trenul lui Noe pentru a atrage atenția oamenilor asupra salvării climei pe calea ferată”, a declarat Clemens Först, CEO al Rail Cargo Group. De atunci, a spus el, a existat o nouă conștientizare în societate și în politică a protecției climei. „Transportul este o parte semnificativă a problemei climatice, iar calea ferată este o parte fundamentală a soluției. De aceea, nu numai că impulsionăm inovația în domeniul transportului feroviar de marfă, dar luptăm și pentru condiții concurențiale echitabile față de transportul rutier și pentru mai multă capacitate în rețeaua feroviară.” Alianța solicită posibilitatea de a face ca mersul cu trenul prin Europa să fie la fel de ușor ca mersul cu camionul, fără ca transportul feroviar să fie dezavantajat financiar în acest proces. La târgul de logistică de transport de la München, industria este unită: „Obiectivul de a atinge o cotă modală de 30% pentru transportul feroviar de marfă ecologic poate fi atins în doar câțiva ani. Acesta poate fi realizat dacă există sprijin la nivel european pentru sarcina uriașă de extindere a rețelei și de modernizare la standarde digitale în domeniul transportului feroviar de marfă”, a declarat Dr. Nikutta.