Avand in vedere criza provocata de coronavirus si efectul acesteia asupra soferilor profesionisti, precum si „lipsa de raspuns la situatia lor grava in comunicarea de dupa reuniunea Consiliului de ministrii din Transporturi”, Federatia Europeana a Lucratorilor din Transporturi (ETF) i-a scris comisarului european in transporturi, Adina Valean, si indeamna Comisia Europeana si statele membre sa adopte un plan de actiune de urgenta pentru soferii de camioane, „inainte ca soferii nostri sa fie supusi unei crize umanitare si de sanatate in Europa”.
ETF se declara nemultumita de recomandarile Comisiei rezultate in urma sedintei cu ministrii de transport, deoarece „nu exista nicio referire la masuri concrete privind protectia soferilor, sanatatea si siguranta acestora. Soferii livreaza aprovizionarea cruciala de care depindem pentru supravietuirea noastra”.
ETF a fost contactata de numeroase sindicate, dar si de soferi, cu privire la situatia critica cu care se confrunta acestia din urma. Soferii sunt fortati sa continue sa livreze bunuri care nu sunt de stricta necesitate pe baza unor orare de livrare care au fost stabilite cu mult timp inainte ca pandemia de COVID-19 sa loveasca. Soferii sunt obligati sa efectueze transporturi pe distante lungi, in timp ce li se refuza accesul la toalete, alimente, bauturi. Atat in parcari, cat si in zonele de livrare. Totodata, soferii sunt blocati cu orele la granita fara nicio asistenta si sunt amenintati cu carantina. In mod cinic, sunt voci care sustin ca este mai bine ca soferii sa ramana izolati in cabina timp indelungat, in acest fel riscul de a raspandi virusul este mai mic”, sustine ETF in scrisoarea adresata comisarului Adina Valean.
ETF solicita Comisiei Europene si statelor membre sa ia urmatoarele masuri imediate inainte ca situatia soferilor profesionisti sa intre intr-o criza.
Indemnam factorii de decizie sa adopte fara intarziere un plan de urgenta pentru soferi, plan care sa includa:
• Obligatia statelor membre de a infiinta unitati mobile bine echipate si igienizate la frontiere, pentru a asigura accesul soferilor la facilitati sanitare, alimente calde si bauturi, inclusiv acces la asistenta medicala imediata!
• Obligatia zonelor de livrare de a organiza spatii igienizate si echipate, astfel incat soferii sa poata avea acces la infrastructura pentru igiena de baza inainte si dupa livrare!
Consolidarea interdictiei clare pentru companii de a continua sa livreze bunuri in cadrul regimului „business as usual” si introducerea de sanctiuni pentru companiile care nu se conformeaza;
• Consolidarea faptului ca derogarile la timpii de conducere si de odihna pot fi utilizate numai in scopul pentru care au fost acordate, companiilor. In acest scop, statele membre si Comisia Europeana trebuie sa introduca un formular de tip „pre-declaratie obligatoriu”, pentru a fi completat de fiecare companie care apeleaza la relaxarea temporara a normelor;
• Nicio derogare pe timpii de conducere si odihna pentru statele membre cele mai afectate de COVID-19;
• Companiile trebuie sa fie pe deplin responsabile de securitatea angajatilor. Printre altele, trebuie sa asigure soferilor dezinfectant si sa igienizeze cel putin o data pe zi cabinele si remorcile;
• Infiintarea unui fond pentru pe soferi, la care acestia sa aiba acces la ingrijiri medicale daca sunt contaminati in timpul muncii;
• Infiintarea unui fond pentru soferii care se confrunta cu pierderea temporara a loculului de munca.
Sectorului transporturilor rutiere europene se confrunta cu o criza a soferilor profesionisti, in crestere cu 13% in 2020, de la 23% la 36%, conform unui studiu efectuat de IRU (Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere), in randul companiilor de transport si logistica mici si mijlocii din mai multe state europene.
Potrivit raportului IRU, Polonia si Romania sunt doua dintre tarile europene cel mai puternic impactate. In Polonia, deficitul de soferi este deja de 22% si se asteapta sa urce anul acesta. In Romania, situatia este si mai critica, deficitul de soferi inregistrat in 2019 fiind de 50% si este preconizat sa ajunga la 62% in 2020. Polonia si Romania au cea mai redusa pondere a femeilor in randul soferilor profesionisti din Europa, doar 2% din total. Printre motivele care descurajeaza femeile sa opteze pentru aceasta profesie se numara conditiile grele de munca, lipsa unor locuri sigure de parcare si lungile perioade petrecute departe de casa.
„Pentru a incuraja mai multe femei si tineri sa aleaga aceasta profesie, este esential sa apara imbunatatiri care sa garanteze conditii mai bune de munca. De asemenea, este nevoie de o mai mare implicare a statului, prin care tinerii sa fie incurajati sa devina soferi profesionisti si sa fie ajutati in privinta costurilor ridicate legate de pregatirea si calificarea profesionala. In acelasi timp, este necesara si schimbarea reglementarilor din domeniul transporturilor. Pentru a pune in practica abilitatile dobandite, ei trebuie sa aiba posibilitatea de a lucra, dar, din pacate, reglementarile in vigoare le permit asta abia dupa implinirea varstei de 21 ani, deci exista riscul ca ei sa inceapa lucrul in alt domeniu, inainte de a ajunge la aceasta varsta, si sa nu se mai intoarca la aceasta profesie“, a explicat Jan Buczek, presedintele Asociatiei Transportatorilor Rutieri din Polonia (ZMPD).
In cazul soferilor tineri, in Polonia 11% dintre acestia au o varsta sub 25 ani, pe cand in Romania, varsta medie a soferilor este de 41 de ani. Desi aceste valori se situeaza peste media europeana – 7% din soferii europeni au mai putin de 25 ani, iar varsta medie a soferilor profesionisti din Europa este de 45 de ani – sunt inca multe de facut pentru a aduce aceasta profesie mai aproape de tineri.
Una din principalele cauze a lipsei soferilor este faptul ca populatia Romaniei este puternic afectata de emigratie. Cifrele oficiale arata ca in ultimii 10 ani 3,4 milioane de romani au parasit tara.
„Exista o serie de lucruri care pot fi intreprinse pentru a atenua aceasta ingrijoratoare si agravanta criza a conducatorilor auto, inclusiv reconversia profesionala a celor care si-au pierdut locul de munca in alte sectoare de activitate, reducerea varstei minime pentru soferii profesionisti din Romania de la 21 la 18 ani si importul de forta calificata de munca din afara Uniunii Europene“, a declarat Constantin Isac, presedintele UNTRR.
Criza soferilor ramane o problema universala, atat pe continent, cat si dincolo de granitele Europei, constituind o problema pe care IRU s-a angajat sa o rezolve in cooperare cu membrii sai si cu decidentii politici.
Printre actiunile concrete si solutiile propuse se numara reducerea si armonizarea varstei minime cerute pentru a deveni sofer profesionist, dezvoltarea unei carte comune, alaturi de Consiliul European al Expeditorilor (ESC), in vederea imbunatatirii tratamentului soferilor si a locatiilor de livrare, realizarea si finantarea mai multor locuri de parcare pentru camioane, mai bune si mai sigure.
IRU inregistreaza deja progrese semnificative in abordarea deficitului de soferi pe plan european prin atragerea a 60 de milioane de euro din fonduri europene pentru dezvoltarea asa-numitelor SSTPA, Safe & Secure Truck Parking Areas, locuri sigure de parcare pentru camioane si prin lansarea initiativei Women in Transport Talks, in vederea atragerii mai multor femei in aceasta profesie. In plus, IRU a incheiat o serie de parteneriate, inclusiv cu Organizatia Internationala a Muncii – ILO si cu Federatia Europeana a Lucratorilor din Transporturi – ETF (European Transport Workers Federation).