Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Operatorii de transport marfă, sindicatele, dar și managerii parcărilor de camioane solicită Comisiei Europene să se susțină construirea, modernizarea și finanțarea zonelor de parcare sigure și securizate pentru vehiculele comerciale în următorii trei ani.

Într-o scrisoare comună adresată comisarului european pentru transport, Adina Vălean, Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF), Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) și Organizația Europeană pentru Parcare Securizată (ESPORG) au solicitat Comisiei Europene să continue finanțarea parcărilor sigure și securizate pentru camioane (SSTPA) în Europa pentru perioada 2025-2027. Principalul argument este acela că stabilirea unei rețele de parcări SSTPA va crește atractivitatea profesiei de șofer profesionist, în contextul actualei crize a forței de muncă.

Cele trei organizații pledează pentru modernizarea și dezvoltarea în continuare a unor SSTPA noi, mai durabile și mai conectate, care vor contribui la întemeierea unei veritabile rețele europene. Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian, a declarat: „Deși suntem încurajați de recenta alocare a fondurilor UE pentru zone de parcare sigure și securizate pentru camioane avem oportunitate semnificativă de a extinde această rețea în întreaga UE. „Transportul rutier este coloana vertebrală a economiei europene. Atragerea și păstrarea șoferilor calificați este vitală pentru durabilitatea și eficiența sectorului. Asigurarea unor standarde minime de siguranță și salubritate în zonele de parcare este crucială pentru protejarea sănătății și bunăstării șoferilor profesioniști, îmbunătățindu-le astfel condițiile de muncă și făcând profesia mai atractivă. Îndemnăm statele membre, autoritățile regionale și locale să acorde prioritate condițiilor de lucru pentru șoferi, precum și siguranței și securității încărcăturii. Suntem optimişti că următorul comisar al UE pentru transporturi va continua să se bazeze pe sprijinul puternic al comisarului Vălean şi să ne intensifice eforturile de a îmbunătăţi aceste facilităţi esenţiale”, a adăugat ea.

Sursa foto: IRU

Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF), care reprezintă interesele lucrătorilor din transporturi din întreaga Europă, a luat act de Pachetul Comisiei Europene privind ecologizarea transporturilor. În timp ce progresele semnificative în direcția neutralității emisiilor de dioxid de carbon pe continent sunt binevenite, inclusiv propunerile de utilizare mai eficientă a capacităților limitate ale căilor ferate europene, ETF trebuie să semnaleze o lipsă izbitoare de coerență care trebuie abordată.

ETF își exprimă rezervele cu privire la facilitarea operațiunilor transfrontaliere ale combinațiilor lungi de 25,25 m, vehiculele de 44 de tone mai lungi și mai grele cu sisteme modulare europene care funcționează cu combustibili fosili.

„Deși apreciem eforturile CE de a promova un transport mai ecologic, facilitarea circulației transfrontaliere a combinațiilor lungi alimentate cu combustibili fosili reprezintă o lovitură majoră pentru propriile obiective ale CE în ceea ce privește transportul de marfă neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon”, a declarat Livia Spera, secretar general al ETF.

Se acordă o mare importanță realizării neutralității climatice și recunoaște necesitatea unor schimbări structurale în industria transporturilor rutiere. Cu toate acestea, camioanele mai lungi și mai grele necesită o infrastructură adecvată, formarea șoferilor, echipamente de siguranță la bordul vehiculelor și o analiză atentă a dinamicii potențiale a pieței care ar putea împiedica atingerea obiectivelor climatice pe termen lung. 

Asociația este deosebit de preocupată de consecințele potențiale combinate ale facilitării combinațiilor lungi, în timp ce un proces în curs de desfășurare va duce în cele din urmă la desființarea a două dintre cele mai mari companii de transport feroviar de marfă din Europa, FRET SNCF (Franța) și DB Cargo (Germania). Acțiunile care ar putea duce la închiderea acestor companii contrazic obiectivele pachetului de ecologizare a transporturilor și ridică semne de întrebare cu privire la politicile incoerente ale CE în ceea ce privește viitorul mobilității durabile. De exemplu, în strategia sa privind mobilitatea inteligentă și durabilă, Comisia Europeană s-a angajat anterior să vizeze doar vehiculele cu emisii zero odată cu revizuirea directivei privind greutățile și dimensiunile.

Comisia Europeană trebuie să analizeze cu atenție implicațiile pe care le are facilitarea circulației transfrontaliere a combinațiilor lungi alimentate cu combustibili fosili și să se angajeze într-un dialog semnificativ pentru a răspunde acestor rezerve. O abordare cuprinzătoare și echilibrată, care să ia în considerare preocupările lucrătorilor din domeniul transporturilor și ale mediului, este esențială pentru realizarea unui transport durabil și responsabil. ETF își menține angajamentul de a colabora cu Comisia Europeană și cu alte părți interesate relevante pentru a dezvolta politici care să acorde cu adevărat prioritate reducerii emisiilor, să promoveze alternative mai ecologice și să protejeze interesele lucrătorilor din domeniul transporturilor din întreaga Europa.