Protestul șoferilor de camion georgieni și uzbeci din Gräfenhausen de pe autostrada A5 din Germania s-a încheiat, după o perioadă de aproape cinci săptămâni de inactivitate.
Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) a anunțat că a fost semnat acordul dintre șoferii de camion și angajatorul companiei poloneze de transport Mazur. Astfel, transportatorii afectați vor primi toate cotizațiile și, în schimb, li se vor returna cheile de la camioane.
Potrivit ETF, un grup de trei companii poloneze, asociate cu același antreprenor, s-a angajat să îndeplinească toate pretențiile financiare ale șoferilor, fiind vorba în principal de salarii restante, iar valoarea totală a acestora – împreună cu banii deja transferați ar depăși 300.000 de euro.
ETF a salutat deja întreaga afacere ca fiind un mare succes, demonstrând că până și șoferii nesindicalizați sunt capabili să sfideze o companiei mare de transport, reușind să își recupereze cu succes datoriile.
De asemenea, se vorbește despre faptul că protestul ar putea avea un impact asupra întregii industrii, deoarece a atras mai multă atenție asupra condițiilor de angajare a șoferilor din afara UE.
Mai mult, subiectul a ajuns și în Parlamentul European cu un interes larg din partea politicienilor și a presei germane, iar directorii de transport de marfă, adesea cele mai mari companii din Europa din sectorul comercial sau logistic, au fost nevoiți să dea explicații. Însă, subiectul nu va ușor încheiat, deoarece antreprenorul a depus în perioada protestului o sesizare oficială la Parchetul din Germania, acuzând șoferii că au sechestrat ilegal camioanele.
Publicația belgiană TransportMedia relatează că recent, într-o parcare din Germania, o miliție privată a încercat să spargă o grevă începută cu o săptămână mai devreme de circa 75 de șoferi angajați de trei companii poloneze – Lukmaz, Agmaz și Imperia, cu o flotă totală de 900 de vehicule – aparținând acelorași doi administratori, Łukasz și Agnieszka Mazur.
Șoferii provin mai ales din Ucraina, Belarus, Georgia și Uzbekistan și au oprit munca (nu doar în Germania, ci și în Italia au protestat circa 30 de șoferi ai acestor firme) pentru că nu li s-au plătit salariile. Unul dintre ei, un georgian citat de publicația trans.info, declara că patronii îi datorează 4.000 de euro și că în acest timp familia sa duce lipsă de alimente și de bunuri indispensabile.
Așa că șoferii au oprit într-o parcare de-a lungul autostrăzii A5 din Gräfenhausen, în apropiere de Darmstadt. Câteva ore mai târziu, un vehicul blindat înmatriculat în Polonia de compania privată Rutkoswki a ajuns în acea parcare, iar oameni cu veste de protecție au încercat să-i forțeze pe șoferi să se întoarcă la muncă și să recupereze vehiculele. Situația aproape că a degenerat atunci când un șofer a vrut să se întoarcă la volan, dar poliția germană a intervenit și a restabilit liniștea în parcare, arestând 20 de persoane, printre care și proprietarul firmei de transport.
Acțiunea șoferilor a fost susținută de ETF și de organizația germană Faire Mobilität, care critică firmele ce apelează la serviciile operatorilor polonezi Lukmaz, Agmaz și Imperia, printre care Ikea, Volkswagen, DHL, LKW Walter, Sennder și CH Robinson, și le îndeamnă să pună capăt exploatării și dumpingului social la care sunt astfel părtașe. Deoarece, conform declarațiilor unui șofer din Belarus, nici timpii de condus nu se respectă, câtă vreme el a condus în unele zile și 20 de ore.
Pe de altă parte, transportatorul polonez îi acuză pe șoferi pentru pierderile financiare pe care le suferă din cauza grevei, care a dus la întârzieri la livrare sau la degradarea produselor din semiremorci.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit