Dupa o perioada de zece ani de crestere (2008-2018), a fost atins punctul culminant al ciclului din sectorul constructiilor la nivel global indica studiul realizat de Euler Hermes. 2019 va constitui un moment de cotitura pentru sectorul constructiilor la nivel global, a carui evolutie incepe sa incetineasca treptat, urmand sa aiba o crestere anuala de doar +3% in 2019 (fata de 3,5% in 2018). Pe parcursul ultimului deceniu, cea mai mare parte a cresterii a provenit de pe pietele emergente (+57% fata de nivelul lui 2008).
Potrivit datelor Euler Hermes, pentru milioane de companii din 70 de state, ratingurile medii ale riscului la nivel de sector cu privire la cerere, profitabilitate si lichiditate nu s-au imbunatatit. Drept urmare, sectorul constructiilor este mai putin pregatit pentru o incetinire a cresterii. Acest aspect este esential, dat fiind faptul ca sectorul constructiilor este o componenta cruciala a tuturor economiilor (avansate si emergente) si joaca un rol important in ceea ce priveste marirea sau reducerea impactului unui declin ciclic. Ca un prim semn al acestei schimbari de situatie, in primele trei trimestre ale lui 2018, au fost inregistrate 41 de falimente in randul societatilor mari de constructii (cu o cifra de afaceri de peste 50 de milioane euro).
In SUA, se preconizeaza ca sectorul constructiilor va inregistra o crestere anuala de 2,1% in 2019, asta dupa ce in 2018 aceasta a fost de de 3%. Piata constructiilor rezidentiale este cea care da semne de alarma.
China va avea anul acesta o crestere de 4% (4,2% in 2018), plus o crestere resimtita la nivelul gradului de indatorare si un risc ridicat de lichiditate. Pentru Germania cresterea anuala va fi de 2,9% in 2019 ( acelasi nivel din 2018).
Potrivit studiului Euler Hermes, cu 2018 Romania inregistreaza deja al treilea an de scadereare (-4%).
Potrivit studiului realizat de Euler Hermes, sectorul transporturilor trece printr-o perioada favorabila, legata direct de contextul economic, in principal de cresterea consumului privat, care in 2017 a crescut cu mai mult de 10%.
Aproape un sfert din exportul total de servicii al Romaniei din 2017, care insumeaza 20 de miliarde de euro, a fost realizat de ramura transportului rutier de marfuri. Cu toate acestea, infrastructura ramane o piedica majora pentru dezvoltarea sectorului si, in sens larg, a economiei nationale (cu doar 800 km de autostrada si alti 60 km previzionati a se inaugura in 2018). Calitatea infrastructurii este unul dintre factorii avuti in vedere in masurarea competitivitatii, cum ar fi si Indexul Competitivitatii Globale al WEF, in care in 2017 Romania pierde sase pozitii fata de 2016, clasificandu-se pe locul 68 din 137 tari.
Din estimarile recente, nevoile de investitii in infrastructura de transport a Romaniei depasesc 70 de miliarde de euro, in timp ce resursele disponibile pana in 2030 (conform Masterplanului de transport) sunt de 36 de miliarde de euro.
Solutiile de finantare ar fi utilizarea instrumentelor financiare, asa cum sunt fondurile structurale, cat si cele din Fondul European de Investitii Strategice, precum si utilizarea parteneriatului public-privat pentru o orientare mai buna a proiectelor catre nevoile concrete de dezvoltare a economiei.
Piata transporturilor este dominata de transportul rutier si de industriile conexe, si in mod firesc este axata pe spatiul comunitar (mai mult de 90% din transporturile efectuate).
Industria ramane fragmentata in ciuda avantajelor pe care le-ar aduce consolidarea pentru finantare si investitie in tehnologie. Exista in acest moment mai mult de 35.000 de firme (si PFA-uri) care opereaza peste 180.000 de vehicule, angajand aproximativ 360.000 de soferi profesionisti, dar sub 100 de firme au mai mult de 100 de camioane.
In Romania, industria transportatorilor este estimata la 5-6 miliarde de Euro, reprezentand 5% din PIB.
Cresterea sectorului este condusa de serviciile integrate de depozitare si transport (care servesc retailul-ul modern aflat in continua expansiune), curierat (datorita comertului electronic piata de curierat a crescut la peste 400 de milioane de euro in 2017) si transport de piese si subansamble auto (in linie cu dezvoltarea accelerata a industriei automotive).
Transportatorii romani sunt in continuare competitivi din punct de vedere al pretului in raport cu pietele din Europa de Vest, dar cu toate acestea avantajul se erodeaza din cauza cresterilor de costuri (aferente politelor RCA si salariului minim pe economie) si aplicarea reglementarilor europene (timpul de repaos obligatoriu si regulile privind detasarea angajatilor). Suplimentar, cresterea economica aduce cu sine si un deficit de forta de munca calificata, ceea ce limiteaza oportunitatile de dezvoltare date fiind investitiile reduse in automatizare si sisteme IT.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit