Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Timp de ani de zile, transportul rutier pe ruta China–Europa a fost o soluție de nișă, rezervată mai degrabă excepțiilor logistice decât rețelelor comerciale globale.

La târgul Transport Logistics 2025, Everwest a prezentat modelul său integrat de transport rutier door-to-door, susținut de o flotă impresionantă de peste 1.500 de camioane care operează din China și Kazahstan, traversând Asia Centrală și Europa.

„Transportul rutier nu mai este o soluție de avarie. Este o opțiune strategică și viabilă pentru companiile care vor să reducă timpul de livrare și costurile fără a sacrifica flexibilitatea”, afirmă Pavel Kveten, CEO-ul Everwest Group. Potrivit acestuia, ruta rutieră scurtează timpul de tranzit de la câteva săptămâni la doar câteva zile, fiind semnificativ mai ieftină decât transportul aerian.

Un avantaj de necontestat: livrare directă, fără transbordări

Spre deosebire de transportul feroviar sau maritim, camioanele Everwest ajung direct în curtea clientului, fără opriri intermediare sau transbordări costisitoare, ceea ce înseamnă mai puține puncte de manipulare, un risc mai mic de deteriorare a mărfii și un lanț de aprovizionare mai simplu și mai ușor de controlat.

Pentru a sprijini extinderea serviciului, coridoarele eurasiatice trec printr-o fază accelerată de modernizare. Noi autostrăzi, proceduri vamale simplificate în cadrul convenției TIR și huburi logistice performante încep să transforme această rețea într-un coridor comercial de prim rang.

Digitalizare și inteligență artificială în spatele fiecărui transport

Camioanele care merg spre China trebuie să fie echipate cu sisteme avansate de urmărire GPS, iar logistica să fie coordonată prin software de optimizare a rutelor, asistat de inteligență artificială.

Chiar și cu tehnologie de ultimă generație, rutele terestre între China și Europa rămân o provocare. Distanțele sunt lungi, iar condițiile meteorologice variate, de la furtuni de zăpadă în Kazahstan la furtuni de nisip în vestul Chinei. Pe deasupra, reglementările vamale și de trafic diferă de la o țară la alta, necesitând o coordonare minuțioasă.

Puncte-cheie în infrastructura Everwest: din Shenzhen până la Praga Rețeaua Everwest se sprijină pe huburi logistice strategice în Shenzhen, Xi’an și Chengdu în China, Almaty și Astana în Kazahstan, precum și centre de distribuție în mai multe orașe europene, de la Praga la Rotterdam. Astfel, compania poate acoperi trasee critice din Eurasia cu o viteză și flexibilitate rar întâlnite în logistica internațională.

Asociația globală de transport rutier de mărfuri IRU constată periodic deficitul de șoferi de camion în diverse țări din întreaga lume, iar raportul pentru 2022 arată că acesta va continua să crească, continuând tendința de anul trecut.

De fapt, în 2021, 18% dintre posturile de șoferi din Eurasia erau neocupate, iar anul acesta 26% dintre companiile de transport rutier din Eurasia ar putea avea dificultăți în găsirea de șoferi. Factorii care cauzează acest fenomen, potrivit IRU, sunt: demografia, condițiile dificile de muncă și dificultățile de formare și calificare.

Raportul subliniază faptul că proporția femeilor la volanul camioanelor este încă foarte mică, de 3% la nivel mondial. Procentul este mai mare în China (5%) și în SUA (8%). Însă esența problemei constă în lipsa de tineri, care nu pot înlocui șoferii care se pensionează. În medie, ponderea șoferilor sub 25 de ani este mai mică de 7%, cu excepția Mexicului și a Chinei, unde este de 19% și, respectiv, 17%. Și numai în China numărul șoferilor tineri este mai mare decât cel al șoferilor de peste 55 de ani.

Conflictul din Ucraina a înrăutățit situația în Europa, în special în țările cu un procent ridicat de șoferi din afara UE, care sunt Polonia și Lituania: sunt 103.000 (45% din total) în prima și 67.000 (29%) în cea de-a doua. Și procentul de ucraineni este ridicat, în special în Polonia, aproximativ 75% dintre șoferii din afara UE, la care se adaugă 25% de bieloruși, o altă naționalitate afectată de război, în timp ce în Lituania majoritatea șoferilor sunt bieloruși, ucraineni și ruși. Să ne amintim că aceste 2 țări au un procent ridicat de transport internațional european. Potrivit unei estimări a IRU, este posibil ca aproximativ 166.000 de șoferi din țările afectate de război (Ucraina, Belarus și Rusia) care lucrau în Europa să își fi părăsit locul de muncă din cauza conflictului.