Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pentru 2019 au primit autorizatii CEMT 415 companii de transport din toata tara, fata de 429 in anul precedent. Si de data aceasta au intrat la atribuire doar camioane Euro 5 si Euro 6, pentru a beneficia de coeficienti cat mai buni de multiplicare pentru contingentul de 189 de autorizatii CEMT „de baza“. In final au fost alocate 1.980 de autorizatii CEMT (cu 10 mai multe decat la alocarea precedenta), dintre care 1.440 la categoria Euro 5 sigur si 540 la Euro 6 sigur.

Comisia CEMT a alocat pentru anul acesta 1.440 de autorizatii CEMT Euro 5 sigur, din care 70 „libere“ pe Austria, 241 pe Italia, 117 pe Rusia si 1.132 pe Ungaria. Acestora li se adauga 540 de autorizatii Euro 6 sigur, dintre care 26 nerestrictionate pe Austria, 119 pe Italia, 52 pe Rusia si 502, pe Ungaria. In ceea ce priveste Grecia, aici au fost alocate 60 de autorizatii nerestrictionate in total, pe aceasta relatiile nefiind facuta nicio diferentiere in functie de categoria de poluare. Toate autorizatiile CEMT alocate pentru 2019 sunt anuale, desi reprezentantii MT anuntasera la un moment dat ca analizeaza si varianta CEMT urilor lunare.
Distributia autorizatiilor CEMT pentru fiecare categorie si a restrictiilor de Austria, Grecia, Italia si Rusia s-a facut prin algoritm matematic, in timp ce alocarea „liberelor“ de Ungaria s-a facut pe baza solicitarilor. Alocarea prin procedura electronica a CEMT urilor a tinut seama si de numarul de autorizatii cedate de solicitant pe parcursul lui 2018. Tinand cont de necesitatea redistribuirii resturilor rezultate din atribuirea matematica pentru fiecare categorie CEMT si restrictie, astfel incat resturile sa fie pe zero, Comisia CEMT a transferat un „liber“ de Rusia, precum si opt „libere“ de Italia, de la categoria Euro 5 sigur la Euro 6 sigur.
Datorita volumului mare de foi CEMT transmise in ultima luna de raportare (aproximativ 5.000 de foi de drum CEMT) si care nu a putut fi prelucrat integral pana la data finalizarii listei, Comisia CEMT si a rezervat dreptul ca, pe masura finalizarii analizarii foilor de drum, in cazul in care apar modificari semnificative ale statutului solicitarilor fata de cel mentionat, sa schimbe statutul alocarii pentru respectivele solicitari.
Printre cele mai solicitate relatii CEMT s-au aflat Rusia – in continuare restrictionata la 16 autorizatii CEMT „de baza“ pe an – dar si Italia. Pe langa CEMT uri, pe relatia Rusia carausii romani mai au la dispozitie 9.200 de autorizatii directe si de tranzit, la care se adauga 2.800 de autorizatii terta tara. Turcia este, de asemenea, in topul preferintelor. Astfel, pe langa autorizatiile CEMT si cele 6.500 de autorizatii terta tara de Turcia, din 2018 au putut fi folosite si 200 de autorizatii Traceca, valabile pentru transportul intre Uniunea Europeana si 14 state din Europa de Est, regiunea Caucazului si Asia Centrala. Acestea raman valabile si pentru 2019.

Transportatorii care au primit cele mai multe CEMT uri pentru 2019
415 companii de transport au fost admise la alocarea CEMT 2019. Dintre acestea, 22 (din 12 judete ale tarii) au primit peste 14 autorizatii CEMT, iar restul, mai putine.
Topul firmelor cu cele mai multe autorizatii pentru 2019 s-a schimbat destul de mult fata de anul anterior, jumatate dintre companii fiind pentru prima data in acest top sau revenind dupa un 2018 cu mai putine CEMT uri.
Primul loc, in functie de numarul de autorizatii CEMT alocate, este ocupat de operatorul pitestean Com Divers Auto, urmat de H.Essers (care a revenit pe lista solicitantilor CEMT) si de Ravitex, ambii din judetul Bihor.

Lista companiilor care au primit CEMT uri, in ordinea numarului de autorizatii:
• Com Divers Auto (AG) – 62 de autorizatii CEMT pentru Euro 5 sigur, din care 5 libere pe Austria, 18 libere pe Italia si 40 pe Ungaria, plus 8 CEMT uri pentru Euro 6 sigur, din care 2 libere pe Austria, 5 pe Italia si 8 pe Ungaria. Tot din acelasi grup, firmele Com Divers Speed Route si Com Divers Logistic au primit impreuna alte 2 autorizatii CEMT pentru Euro 5 sigur plus 12 autorizatii pentru Euro 6 sigur;
• H.Essers (BH) – 6 CEMT uri pentru Euro 5, libere pe Grecia, Italia si Ungaria, la care se adauga alte 54 de autorizatii pentru Euro 6, dintre care 20 libere pe Italia si Ungaria;
• Ravitex (BH) – 9 autorizatii CEMT pentru Euro 5, din care 5 libere pe Ungaria, plus 40 de autorizatii pentru Euro 6, din care 10 libere pe Ungaria;
• Dianthus Company (AG) – 46 de CEMT uri pentru Euro 5, toate libere pe Ungaria si 10 libere pe Italia;
• International Lazar Company (AG) – 46 de autorizatii pentru Euro 5 sigur restrictionate;
• Lagermax Autotransport (AR) – 24 de autorizatii pentru Euro 5, toate libere pe Ungaria si 5 pe Italia, la care se adauga 18 de autorizatii pentru Euro 6, toate libere pe Ungaria si 5 pe Italia;
• Eliton Trans (AG) – 20 de CEMT uri pentru Euro 5, din care 2 nerestrictionate pe Austria, 4 pe Grecia, 5 pe Italia si 5 pe Ungaria + 18 CEMT uri pentru Euro 6, din care 2 libere pe Austria, 10 pe Italia si 5 pe Ungaria;
• Erkann Logistics (B) – 32 de CEMT uri pentru Euro 6, toate nerestrictionate pe Ungaria si 19 libere pe Italia;
• Luar (AR) – 20 de autorizatii CEMT pentru Euro 5, din care 7 nerestrictionate pe Austria si Italia si 6 pe Ungaria + 10 CEMT uri pentru Euro 6, din care 3 libere pe Austria, Italia si Ungaria;
• Buvaconi Trans (B) – 27 de autorizatii pentru Euro 5, dintre care 6 libere pe Rusia;
• Beneton Serv (DB) – 25 de autorizatii CEMT pentru Euro 5, toate restrictionate;
• Caty Trans International Sped (AG) – 22 de CEMT uri pentru Euro 5, dintre care 2 libere pe Austria, 1 pe Grecia, 5 pe Italia si 15 pe Ungaria, plus 1 CEMT pentru Euro 6, liber pe Ungaria;
• Terravia (TM) – 23 de CEMT uri pentru Euro 6 sigur, toate libere pe Ungaria, 2 libere pe Grecia;
• Transpedition (IS) – 20 de autorizatii pentru Euro 5, din care una libera pe Italia, 5 pe Rusia si 8 pe Ungaria, la care se adauga 3 autorizatii pentru Euro 6, libere pe Rusia si Ungaria, iar cate una libera si pe Grecia si Italia;
• Deltransgrup & RO (IS) – 19 CEMT uri Euro 5 sigur, din care unul fara restrictii pe Grecia, 5 pe Rusia si 5 pe Ungaria, plus 3 CEMT uri Euro 6 sigur, libere pe Rusia si Ungaria, iar unul liber si pe Italia;
• Selcar International (B) – 21 de autorizatii pentru Euro 5, dintre care 7 nerestrictionate pe Austria, 15 nerestrictionate pe Italia si alte 5 pe Ungaria, plus o autorizatie CEMT pentru Euro 6, libera pe Italia;
• Bip Mobile (TM) – 5 autorizatii pentru Euro 5, din care 3 libere pe Austria si 5 libere pe Ungaria, plus 16 autorizatii Euro 6, din care 3 nerestrictionate pe Austria si 16 pe Ungaria;
• Soiv Trans Express (IS) – 10 autorizatii CEMT pentru Euro 5, din care 2 libere pe Grecia si pe Rusia, plus 11 autorizatii pentru Euro 6, toate libere pe Rusia;
• Tir Express (TM) – 21 de autorizatii pentru Euro 6, din care cate 10 nerestrictionate pe Italia si Ungaria;
• Avis Trans (IS) – cate 10 CEMT uri, dintre care cate 4 libere pe Ungaria, atat pentru Euro 5, cat si pentru Euro 6;
• Duvenbeck Logistik (BV) – cate 10 autorizatii CEMT pentru Euro 5 sigur si Euro 6 sigur, toate libere pe Ungaria si cate doua libere si pe Austria;
• Trans Sese (CJ) – 19 CEMT uri pentru Euro 6 sigur, din care 3 libere pe Rusia si 10 pe Ungaria;
• Emy & Laura Spedition (MS) – 16 autorizatii CEMT pentru Euro 5 sigur + un CEMT pentru Euro 6 sigur;
• Mihai Trans 2003 (B) – 14 CEMT uri pentru Euro 5, din care cate unul nerestrictionata pe Austria si Italia si 5 libere pe Ungaria, la care se adauga 3 CEMT uri pentru Euro 6, toate libere pe Ungaria si cate unul liber pe Austria si Italia;
• Ares International Transport (B) – 16 autorizatii pentru Euro 5, toate restrictionate;
• Focus Royal (SV) – 11 autorizatii CEMT pentru Euro 5, din care una nerestrictionata pe Grecia si 3 pe Rusia, plus 4 CEMT uri pentru Euro 6, toate libere pe Rusia;
• Hoedlmayr Lazar Romania (AG) – 5 autorizatii CEMT pentru Euro 5 sigur, dintre care 3 libere pe Grecia si 2 libere pe Ungaria + 10 autorizatii CEMT pentru Euro 6 sigur, dintre care 4 nerestrictionate pe Ungaria;
• Gokbora International Transport (GR) – 14 CEMT uri pentru Euro 5 sigur restrictionate;
• Siv Group Trans (IS) – 14 CEMT uri pentru Euro 5 sigur, din care o autorizatie libera pe Grecia si 3 pe Rusia;
• Zafer Transport (B) – 14 CEMT uri pentru Euro 5 sigur, din care 9 nerestrictionate pe Ungaria.

Tinand seama de faptul ca repartizarea/alocarea autorizatiilor CEMT s-a facut prin algoritm matematic, plus ca etapele preliminare alocarii au permis solicitantilor sa verifice introducerea corecta a datelor in sistemul de alocare, prima sedinta a Comisiei CEMT 2019 pentru solutionarea contestatiilor se va desfasura pe 22 ianuarie 2019. In sedinta respectiva se vor discuta si cererile de suplimentare de autorizatii CEMT sau de „libere“. Contestatiile si cererile de suplimentare sau cererile noi se pot depune la Registratura MT incepand cu 7 ianuarie 2019.

Pentru 2012 au fost alocate 575 de autorizatii CEMT pentru parcul de camioane Euro 3 sigur inscris de operatorii de transport, 152 de autorizatii pentru cel de Euro 4 sigur si 400 pentru Euro 5 sigur. Desi flota nationala numara multe camioane Euro 3, ele vor mai fi acceptate la atribuirea autorizatiilor CEMT cel mult pentru anul viitor. Si asta deoarece coeficientii la Euro 3 scad foarte mult, iar tendinta, inclusiv la nivel international, este de a incuraja camioanele Euro 5 si pe cele Euro 6, care vor intra in uz incepand cu 2014. Cea mai solicitata destinatie a fost Rusia. Pe langa cele 488 de autorizatii CEMT valabile pe aceasta relatie, carausii mai au la dispozitie 1.400 de autorizatii de terta tara, iar reprezentantii MTI si-au propus sa obtina un numar suplimentar la comisia mixta din aprilie a.c.

 
Dintre cele 575 de autorizatii CEMT pentru parcul de camioane Euro 3 sigur inscris de operatorii de transport, 57 sunt „libere“ pe Austria, 40 pe Grecia, 113 pe Italia, 169 pe Rusia si 241 sunt nerestrictionate pe Ungaria. La Euro 4, 15 din cele 152 de autorizatii CEMT alocate sunt „libere“ pe Austria, 22 pe Grecia, 43 pe Italia, 62 pe Rusia si 47 pe Ungaria. In ceea ce priveste CEMT-urile aferente parcului de Euro 5, din totalul de 400 de autorizatii alocate 24 sunt nerestrictionate pe Austria, 28 pe Grecia, 119 pe Italia, 257 pe Rusia si 195 pe Ungaria.
In conformitate cu Metodologia CEMT, operatorii de transport care au solicitat un numar de CEMT-uri cu mult sub parc au primit suplimentar, sub forma de „bonus“ o autorizatie CEMT. „Bonusul“ respectiv s-a acordat pentru EURO 3 sigur.
Doua conditii importante au fost avute in vedere la atribuirea CEMT-urilor: solicitarea facuta de compania de transport si existenta parcului de camioane corespunzator. Totusi, transportatorii, inclusiv cei cu flote mari, au cerut de regula mai multe autorizatii decat le trebuia, comparativ cu anul precedent, sunt de parere reprezentantii Directiei Generale Reglementari in Transporturi (DGTR) din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI). Si asta deoarece, pentru 2011, bazandu-se pe practica anilor 2007-2010, cand solicitantii puteau primi autorizatii in cursul intregului an, transportatorii mari au cerut exact cate autorizatii CEMT le-au trebuit; 2011 a adus o cerere de autorizatii CEMT cu mult peste contingentul alocat, astfel incat multi dintre cei care au solicitat astfel de autorizatii au primit un numar sub cel dorit, iar pentru 2012 au supra-licitat, solicitand un numar cu mult peste nevoile reale. Exista banuiala ca, pentru a „scapa” de penalizarile pe care le pot suporta pentru neutilizarea autorizatiilor CEMT repartizate, detinatorii de CEMT-uri doresc sa dea acest surplus altora, fie prin inchirierea camioanelor, fie, pur si simplu, prin cedarea CEMT-ului. Din punct de vedere legal acest lucru este posibil. Nu trebuie trecut insa cu vederea faptul ca autoritatile promit pentru anul acesta controale „la sange“.
Pentru 2012 s-au repartizat toate autorizatiile CEMT si au fost primite si foarte multe cereri ulterior repartitiei. Acestea ar putea fi onorate ulterior, din CEMT-urile ramase (neridicate sau neutilizate).

Se incurajeaza folosirea Euro 5
Politica CEMT pentru 2012 a fost sa se diminueze avantajele acordate camioanelor Euro 3, coeficientii de multiplicare pentru aceste vehicule diminuandu-se de la x6 in 2011 la x5 in 2012. Concret, formula respectiva inseamna ca in 2012 pentru o autorizatie CEMT „de baza“ se pot obtine cinci autorizatii CEMT pentru vehicule Euro 3 fata de sase, cate s-au obtinut in 2011. Coeficientii de multiplicare pentru vehiculele Euro 4 si 5 au ramas la aceleasi valori: x8, respectiv x10. Filosofia alocarii pentru 2012 a fost sa se asigure un numar cat mai mare de CEMT-uri pentru vehiculele Euro 5, pentru care coeficientul de multiplicare este maxim, iar pentru vehiculele Euro 3 si Euro 4 sa se pastreze numarul de CEMT-uri repartizate in 2011. Suplimentarea de autorizatii CEMT obtinuta de Romania pentru anul acesta a fost folosita, pe de o parte, pentru compensarea diminuarii coeficientului de multiplicare in cazul camioanelor Euro 3 si, in cea mai mare parte, pentru vehiculele Euro 5, astfel incat numarul de CEMT-uri pentru Euro 5 a crescut de la 200 in 2011 la 400 in 2012. Transportatorii sunt incurajati, astfel, sa isi cumpere Euro 5, sunt de parere reprezentantii DGTR.
Oricum, din motivele aratate mai sus, cel mult anul viitor o sa se mai accepte camioane Euro 3 la atribuirea de autorizatii CEMT. De pilda, daca in 2012 coeficientul pentru Euro 3 este de x5, anul viitor acesta va fi de x4, iar peste doi ani, de x2. „Preferam sa dam CEMT-uri la Euro 5, unde coeficientul ramane foarte mare, x10 sau x8, pentru ca se obtin de patru ori mai multe autorizatii.“
Din 2014 nu vor mai fi atribuite CEMT-uri decat pentru Euro 5 si, desigur, Euro 6.
Din punct de vedere al repartitiei, cei mai castigati transportatori anul acesta au fost cei care au cerut CEMT-uri pentru camioane Euro 4, pentru ca nici nu sunt foarte multe pe piata, si, in ceea ce priveste „liberele“ de Rusia, cei care au cerut pentru Euro 5.

Rusia, cea mai solicitata destinatie
Pentru CEMT-urile nerestrictionate pe Rusia s-a inregistrat cea mai mare cerere, motiv pentru care s-a tinut cont de contractele aflate deja in derulare – majoritatea cu clienti finali din Rusia, dar si cu case de expeditii. In plus, pentru alocarea din 2012 s-au utilizat datele privitoare la autorizatiile solicitate si utilizate de transportatorii romani pe relatia Rusia in 2011, situatie transmisa de Centrul National de Management al Societatii Informationale (CNMSI).
Au fost refuzati cei care nu mai cerusera pana acum autorizatii CEMT de Rusia, pentru ca se doreste incurajarea transportatorilor care pot utiliza intensiv CEMT-urile „libere“ de Rusia in detrimentul celor care solicita aceasta relatie pentru „eventualele“ transporturi pe care le-ar putea avea. Potrivit reprezentantilor DGRT, Rusia doreste sa mentina pana in 2015 restrictia impusa numarului de CEMT-uri valabile pe teritoriul sau.
De altfel, o prioritate in primavara acestui an o reprezinta comisia mixta cu Rusia, care va avea loc in aprilie. Desi pentru 2012 am primit 1.400 de autorizatii de terta tara, mult mai multe decat anul precedent, la comisia mixta se doreste suplimentarea acestui numar. In acelasi timp, Kazahstan ne-a dublat numarul de autorizatii de terta tara pentru 2012, astfel ca acum am ajuns la 100.

Suplimentari de autorizatii „terta tara“ pe Turcia
In ultima perioada, desi mergea bine, Grecia a inceput sa scada ca importanta. Si din acest motiv a aparut criza de autorizatii de Turcia, pentru ca din ce in ce mai multi carausi au inceput sa deruleze transport „terta tara“ pe relatia respectiva. Se ajunsese la 4.500 de autorizatii de Turcia inca de anul trecut, dupa ce in 2010 au fost schimbate 3.000, care, la acea vreme, nu au fost utilizate in totalitate. Pentru 2012 discutiile vor incepe tot de la 3.000, partea romana exprimandu-si speranta ca va putea ajunge la 5.000 de autorizatii terta tara Turcia. „Uniunile si asociatiile profesionale din Romania au dat si vor trebui sa dea, pe mai departe, o mana de ajutor MTI pentru negocierea unui numar mai mare de autorizatii «terta tara» de Turcia. Avantajul Romaniei este ca transportatorii romani au la dispozitie in 2012 cu 150 de autorizatii CEMT mai multe fata de 2011, autorizatii care, utilizate, cum este de asteptat, preponderent pe relatia Turcia, pot reduce presiunea pe autorizatiile «terta tara» pe aceasta relatie. Practic, daca din cele 150 de autorizatii CEMT suplimentare, 100 vor fi utilizate in relatia cu Turcia (estimare minima), la o cadenta de doua curse/luna, inseamna deja circa 2.000 de transporturi spre sau dinspre Turcia care pot fi realizate suplimentar anul acesta comparativ cu 2011”, au mai explicat reprezentatii DGTR.

Nume cu traditie la CEMT, alaturi de moldovenii interesati de Rusia
H.Essers, din Bihor, a primit cele mai multe autorizatii CEMT. Este vorba de 25 pentru parcul Euro 5 inscris, din care 20 libere pe Rusia si cinci libere pe Italia. La acestea se adauga alte 11 autorizatii CEMT pentru flota de Euro 3 inscrisa si 14 pentru cea de Euro 4.
Avis Trans, din Iasi, a primit 20 de CEMT-uri Euro 5 inscris, dintre care 16 libere pe Rusia si 11 libere pe Italia. Lor li se adauga doua CEMT-uri pentru vehiculele Euro 3.
Dumagas Transport, din Dolj, a primit 20 de CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria, 10 libere pe Italia, cinci pe Austria, trei pe Grecia si doua pe Rusia. In plus, compania a mai primit 21 de CEMT-uri pentru parcul de Euro 3, dintre care 20 sunt libere pe Ungaria si noua pe Italia.
Com Divers Auto, din Arges, a primit 15 CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria, patru pe Rusia, sase pe Italia si patru libere pe Austria. Aceeasi companie a mai primit 18 CEMT-uri Euro 3, toate libere pe Ungaria.
Giro, din Alba, a primit 12 CEMT-uri Euro 5, dintre care noua libere pe Rusia si trei pe Grecia.
Duvenbeck Logistik, din Brasov, a primit 11 CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria, opt pe Rusia, sase pe Italia si trei libere pe Austria.
International Lazar Company, din Arges, a primit 11 CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, dintre care toate libere pe Ungaria si opt pe Rusia. In plus, compania a mai primit alte 21 de CEMT-uri pentru parcul de Euro 3, dintre care 10 sunt libere pe Ungaria si 11 pe Italia.
Garden Center Grup, din Bucuresti, a primit opt CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria, sase pe Rusia, patru pe Italia si doua libere pe Grecia.
J&R Car, din Gorj, a primit opt CEMT-uri Euro 5, dintre care sase libere pe Rusia si patru pe Italia. Alte trei CEMT-uri au mai fost primite pentru vehiculele Euro 3.
Cobantur, din Arges, a primit sapte CEMT-uri Euro 5, toate libere pe Ungaria, patru pe Italia si doua libere pe Austria.
Deltransgrup&Ro, din Iasi, a primit sapte CEMT-uri  Euro 5, dintre care cinci libere pe Rusia, doua pe Austria si unul pe Grecia. In plus, a mai primit noua CEMT-uri aferente vehiculelor Euro 3 si trei CEMT-uri Euro 4.
HD Transport, din Iasi, a primit sapte CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, dintre care cinci libere pe Rusia, patru pe Italia si unul pe Grecia. In plus, compania a mai primit sapte CEMT-uri la Euro 3.
Basarabia Trans, din Bucuresti, a primit sase CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria si cinci libere pe Rusia.
24 de autorizatii CEMT au fost atribuite firmei Omsan Logistica, din Arges, pentru camioane Euro 3. Cate 10 au fost primite de Etifa Trans, din Brasov, Sarpotrans, din Bacau, Total Trans, din Prahova, si West Spedition, din Bucuresti, pentru parcul de vehicule Euro 3. Noua CEMT-uri au ajuns la Roli Trans, toate libere pe Ungaria, opt, la Demir Logistic Import-Export, din Ilfov, si la Romtas Service 2000, din Bucuresti, si sapte la Frigoexpres, din Bihor, libere pe Ungaria. Firma Blajeana, din Bistrita-Nasaud, a primit cele mai multe CEMT-uri pentru vehicule Euro 4, respectiv sapte. Compania mai are alte doua CEMT-uri pentru Euro 5, ambele libere pe Rusia.