Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pentru 2012 au fost alocate 575 de autorizatii CEMT pentru parcul de camioane Euro 3 sigur inscris de operatorii de transport, 152 de autorizatii pentru cel de Euro 4 sigur si 400 pentru Euro 5 sigur. Desi flota nationala numara multe camioane Euro 3, ele vor mai fi acceptate la atribuirea autorizatiilor CEMT cel mult pentru anul viitor. Si asta deoarece coeficientii la Euro 3 scad foarte mult, iar tendinta, inclusiv la nivel international, este de a incuraja camioanele Euro 5 si pe cele Euro 6, care vor intra in uz incepand cu 2014. Cea mai solicitata destinatie a fost Rusia. Pe langa cele 488 de autorizatii CEMT valabile pe aceasta relatie, carausii mai au la dispozitie 1.400 de autorizatii de terta tara, iar reprezentantii MTI si-au propus sa obtina un numar suplimentar la comisia mixta din aprilie a.c.

 
Dintre cele 575 de autorizatii CEMT pentru parcul de camioane Euro 3 sigur inscris de operatorii de transport, 57 sunt „libere“ pe Austria, 40 pe Grecia, 113 pe Italia, 169 pe Rusia si 241 sunt nerestrictionate pe Ungaria. La Euro 4, 15 din cele 152 de autorizatii CEMT alocate sunt „libere“ pe Austria, 22 pe Grecia, 43 pe Italia, 62 pe Rusia si 47 pe Ungaria. In ceea ce priveste CEMT-urile aferente parcului de Euro 5, din totalul de 400 de autorizatii alocate 24 sunt nerestrictionate pe Austria, 28 pe Grecia, 119 pe Italia, 257 pe Rusia si 195 pe Ungaria.
In conformitate cu Metodologia CEMT, operatorii de transport care au solicitat un numar de CEMT-uri cu mult sub parc au primit suplimentar, sub forma de „bonus“ o autorizatie CEMT. „Bonusul“ respectiv s-a acordat pentru EURO 3 sigur.
Doua conditii importante au fost avute in vedere la atribuirea CEMT-urilor: solicitarea facuta de compania de transport si existenta parcului de camioane corespunzator. Totusi, transportatorii, inclusiv cei cu flote mari, au cerut de regula mai multe autorizatii decat le trebuia, comparativ cu anul precedent, sunt de parere reprezentantii Directiei Generale Reglementari in Transporturi (DGTR) din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI). Si asta deoarece, pentru 2011, bazandu-se pe practica anilor 2007-2010, cand solicitantii puteau primi autorizatii in cursul intregului an, transportatorii mari au cerut exact cate autorizatii CEMT le-au trebuit; 2011 a adus o cerere de autorizatii CEMT cu mult peste contingentul alocat, astfel incat multi dintre cei care au solicitat astfel de autorizatii au primit un numar sub cel dorit, iar pentru 2012 au supra-licitat, solicitand un numar cu mult peste nevoile reale. Exista banuiala ca, pentru a „scapa” de penalizarile pe care le pot suporta pentru neutilizarea autorizatiilor CEMT repartizate, detinatorii de CEMT-uri doresc sa dea acest surplus altora, fie prin inchirierea camioanelor, fie, pur si simplu, prin cedarea CEMT-ului. Din punct de vedere legal acest lucru este posibil. Nu trebuie trecut insa cu vederea faptul ca autoritatile promit pentru anul acesta controale „la sange“.
Pentru 2012 s-au repartizat toate autorizatiile CEMT si au fost primite si foarte multe cereri ulterior repartitiei. Acestea ar putea fi onorate ulterior, din CEMT-urile ramase (neridicate sau neutilizate).

Se incurajeaza folosirea Euro 5
Politica CEMT pentru 2012 a fost sa se diminueze avantajele acordate camioanelor Euro 3, coeficientii de multiplicare pentru aceste vehicule diminuandu-se de la x6 in 2011 la x5 in 2012. Concret, formula respectiva inseamna ca in 2012 pentru o autorizatie CEMT „de baza“ se pot obtine cinci autorizatii CEMT pentru vehicule Euro 3 fata de sase, cate s-au obtinut in 2011. Coeficientii de multiplicare pentru vehiculele Euro 4 si 5 au ramas la aceleasi valori: x8, respectiv x10. Filosofia alocarii pentru 2012 a fost sa se asigure un numar cat mai mare de CEMT-uri pentru vehiculele Euro 5, pentru care coeficientul de multiplicare este maxim, iar pentru vehiculele Euro 3 si Euro 4 sa se pastreze numarul de CEMT-uri repartizate in 2011. Suplimentarea de autorizatii CEMT obtinuta de Romania pentru anul acesta a fost folosita, pe de o parte, pentru compensarea diminuarii coeficientului de multiplicare in cazul camioanelor Euro 3 si, in cea mai mare parte, pentru vehiculele Euro 5, astfel incat numarul de CEMT-uri pentru Euro 5 a crescut de la 200 in 2011 la 400 in 2012. Transportatorii sunt incurajati, astfel, sa isi cumpere Euro 5, sunt de parere reprezentantii DGTR.
Oricum, din motivele aratate mai sus, cel mult anul viitor o sa se mai accepte camioane Euro 3 la atribuirea de autorizatii CEMT. De pilda, daca in 2012 coeficientul pentru Euro 3 este de x5, anul viitor acesta va fi de x4, iar peste doi ani, de x2. „Preferam sa dam CEMT-uri la Euro 5, unde coeficientul ramane foarte mare, x10 sau x8, pentru ca se obtin de patru ori mai multe autorizatii.“
Din 2014 nu vor mai fi atribuite CEMT-uri decat pentru Euro 5 si, desigur, Euro 6.
Din punct de vedere al repartitiei, cei mai castigati transportatori anul acesta au fost cei care au cerut CEMT-uri pentru camioane Euro 4, pentru ca nici nu sunt foarte multe pe piata, si, in ceea ce priveste „liberele“ de Rusia, cei care au cerut pentru Euro 5.

Rusia, cea mai solicitata destinatie
Pentru CEMT-urile nerestrictionate pe Rusia s-a inregistrat cea mai mare cerere, motiv pentru care s-a tinut cont de contractele aflate deja in derulare – majoritatea cu clienti finali din Rusia, dar si cu case de expeditii. In plus, pentru alocarea din 2012 s-au utilizat datele privitoare la autorizatiile solicitate si utilizate de transportatorii romani pe relatia Rusia in 2011, situatie transmisa de Centrul National de Management al Societatii Informationale (CNMSI).
Au fost refuzati cei care nu mai cerusera pana acum autorizatii CEMT de Rusia, pentru ca se doreste incurajarea transportatorilor care pot utiliza intensiv CEMT-urile „libere“ de Rusia in detrimentul celor care solicita aceasta relatie pentru „eventualele“ transporturi pe care le-ar putea avea. Potrivit reprezentantilor DGRT, Rusia doreste sa mentina pana in 2015 restrictia impusa numarului de CEMT-uri valabile pe teritoriul sau.
De altfel, o prioritate in primavara acestui an o reprezinta comisia mixta cu Rusia, care va avea loc in aprilie. Desi pentru 2012 am primit 1.400 de autorizatii de terta tara, mult mai multe decat anul precedent, la comisia mixta se doreste suplimentarea acestui numar. In acelasi timp, Kazahstan ne-a dublat numarul de autorizatii de terta tara pentru 2012, astfel ca acum am ajuns la 100.

Suplimentari de autorizatii „terta tara“ pe Turcia
In ultima perioada, desi mergea bine, Grecia a inceput sa scada ca importanta. Si din acest motiv a aparut criza de autorizatii de Turcia, pentru ca din ce in ce mai multi carausi au inceput sa deruleze transport „terta tara“ pe relatia respectiva. Se ajunsese la 4.500 de autorizatii de Turcia inca de anul trecut, dupa ce in 2010 au fost schimbate 3.000, care, la acea vreme, nu au fost utilizate in totalitate. Pentru 2012 discutiile vor incepe tot de la 3.000, partea romana exprimandu-si speranta ca va putea ajunge la 5.000 de autorizatii terta tara Turcia. „Uniunile si asociatiile profesionale din Romania au dat si vor trebui sa dea, pe mai departe, o mana de ajutor MTI pentru negocierea unui numar mai mare de autorizatii «terta tara» de Turcia. Avantajul Romaniei este ca transportatorii romani au la dispozitie in 2012 cu 150 de autorizatii CEMT mai multe fata de 2011, autorizatii care, utilizate, cum este de asteptat, preponderent pe relatia Turcia, pot reduce presiunea pe autorizatiile «terta tara» pe aceasta relatie. Practic, daca din cele 150 de autorizatii CEMT suplimentare, 100 vor fi utilizate in relatia cu Turcia (estimare minima), la o cadenta de doua curse/luna, inseamna deja circa 2.000 de transporturi spre sau dinspre Turcia care pot fi realizate suplimentar anul acesta comparativ cu 2011”, au mai explicat reprezentatii DGTR.

Nume cu traditie la CEMT, alaturi de moldovenii interesati de Rusia
H.Essers, din Bihor, a primit cele mai multe autorizatii CEMT. Este vorba de 25 pentru parcul Euro 5 inscris, din care 20 libere pe Rusia si cinci libere pe Italia. La acestea se adauga alte 11 autorizatii CEMT pentru flota de Euro 3 inscrisa si 14 pentru cea de Euro 4.
Avis Trans, din Iasi, a primit 20 de CEMT-uri Euro 5 inscris, dintre care 16 libere pe Rusia si 11 libere pe Italia. Lor li se adauga doua CEMT-uri pentru vehiculele Euro 3.
Dumagas Transport, din Dolj, a primit 20 de CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria, 10 libere pe Italia, cinci pe Austria, trei pe Grecia si doua pe Rusia. In plus, compania a mai primit 21 de CEMT-uri pentru parcul de Euro 3, dintre care 20 sunt libere pe Ungaria si noua pe Italia.
Com Divers Auto, din Arges, a primit 15 CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria, patru pe Rusia, sase pe Italia si patru libere pe Austria. Aceeasi companie a mai primit 18 CEMT-uri Euro 3, toate libere pe Ungaria.
Giro, din Alba, a primit 12 CEMT-uri Euro 5, dintre care noua libere pe Rusia si trei pe Grecia.
Duvenbeck Logistik, din Brasov, a primit 11 CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria, opt pe Rusia, sase pe Italia si trei libere pe Austria.
International Lazar Company, din Arges, a primit 11 CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, dintre care toate libere pe Ungaria si opt pe Rusia. In plus, compania a mai primit alte 21 de CEMT-uri pentru parcul de Euro 3, dintre care 10 sunt libere pe Ungaria si 11 pe Italia.
Garden Center Grup, din Bucuresti, a primit opt CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria, sase pe Rusia, patru pe Italia si doua libere pe Grecia.
J&R Car, din Gorj, a primit opt CEMT-uri Euro 5, dintre care sase libere pe Rusia si patru pe Italia. Alte trei CEMT-uri au mai fost primite pentru vehiculele Euro 3.
Cobantur, din Arges, a primit sapte CEMT-uri Euro 5, toate libere pe Ungaria, patru pe Italia si doua libere pe Austria.
Deltransgrup&Ro, din Iasi, a primit sapte CEMT-uri  Euro 5, dintre care cinci libere pe Rusia, doua pe Austria si unul pe Grecia. In plus, a mai primit noua CEMT-uri aferente vehiculelor Euro 3 si trei CEMT-uri Euro 4.
HD Transport, din Iasi, a primit sapte CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, dintre care cinci libere pe Rusia, patru pe Italia si unul pe Grecia. In plus, compania a mai primit sapte CEMT-uri la Euro 3.
Basarabia Trans, din Bucuresti, a primit sase CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria si cinci libere pe Rusia.
24 de autorizatii CEMT au fost atribuite firmei Omsan Logistica, din Arges, pentru camioane Euro 3. Cate 10 au fost primite de Etifa Trans, din Brasov, Sarpotrans, din Bacau, Total Trans, din Prahova, si West Spedition, din Bucuresti, pentru parcul de vehicule Euro 3. Noua CEMT-uri au ajuns la Roli Trans, toate libere pe Ungaria, opt, la Demir Logistic Import-Export, din Ilfov, si la Romtas Service 2000, din Bucuresti, si sapte la Frigoexpres, din Bihor, libere pe Ungaria. Firma Blajeana, din Bistrita-Nasaud, a primit cele mai multe CEMT-uri pentru vehicule Euro 4, respectiv sapte. Compania mai are alte doua CEMT-uri pentru Euro 5, ambele libere pe Rusia.

Piata vehiculelor finantate prin leasing financiar a crescut, in primele trei trimestre din 2011, cu 51% comparativ cu aceeasi perioada din 2010, ajungand la 647 de milioane de euro, potrivit cifrelor furnizate de Asociatia Societatilor Financiare din Romania (ALB). Tot in aceeasi perioada s-a inregistrat o crestere cu 5% pe segmentul vehiculelor comerciale grele comparativ cu perioada similara a anului anterior, in timp ce utilitarele au scazut cu 2%. O explicatie a cresterii solicitarilor pentru camioane (in special de constructii) o reprezinta absorbtia fondurilor europene in dezvoltarea proiectelor de infrastructura. A crescut, de asemenea, si transportul international, operatorii achizitionand camioane Euro 5.

 
Pe piata de finantare din ultimii trei ani s-a instalat o justificata prudenta de ambele parti ale ecuatiei leasing-ului, este de parere Alexandra Nicolae, director de vanzari BCR Leasing IFN. Consumatorul fie intampina dificultati in a gestiona un buget mult mai restrans, fie isi protejeaza lichiditatile evitand noi angajamente de plata pe termen lung.
Pe de alta parte, societatile de leasing si-au revizuit criteriile de eligibilitate pentru finantare, pentru a preveni riscul de neplata. Aceste criterii permit evaluarea cat mai obiectiva a clientului si incadrarea sa intr-un anumit „rating“, care il califica sau nu pentru accesarea unei finantari in leasing.
„In conditiile specifice de criza, accentul cade mai ales pe capacitatea previzionata a clientului de a rambursa finantarile contractate, capacitate pe baza careia se intocmeste un grafic de rambursare cat mai apropiat de posibilitatile reale ale acestuia. Un alt criteriu il reprezinta istoricul serviciului datoriei asociat aplicantului respectiv pana la data depunerii dosarului de leasing, dar si piata relevanta pe care opereaza acesta si posibilitatile de mentinere/relansare a activitatii“, a precizat Nicolae.
Trebuie mentionat ca piata romaneasca de finantare nu a fost influentata puternic de problemele din celelalte tari din Uniunea Europeana, potrivit companiilor de profil, dovada fiind faptul ca estimarile pentru piata de leasing, cel putin pentru acest an, vizeaza o crestere de 10-15% comparativ cu 2011.
„Rata dobanzii practicata de Raiffeisen Leasing nu a suportat modificari in 2011. Mai mult, pentru transportul de marfa si de calatori am avut oferte speciale de finantare, cu avans redus fata de oferta standard. In continuare, in 2012, vom veni cu produse atractive pentru zonele care au cunoscut o tendinta crescatoare anul anterior. Sectoarele de activitate care credem ca vor inregistra in perioada urmatoare rezultate foarte bune vor fi infrastructura si domeniile conexe, sectorul medical, agricultura si energiile alternative“, a explicat Felix Daniliuc, director general Raiffeisen Leasing IFN.
Clientii de utilitare/echipamente de constructii/depozitare reprezinta 35% din totalul portofoliului companiei. Special pentru 2012, Raiffeisen Leasing va avea un produs dedicat autobuzelor si autocarelor, luand in considerare si faptul ca in 2013 vor avea loc licitatii de trasee.

Liber la leasing operational si SH
Incepand cu 2011, Raiffeisen Leasing a incheiat un parteneriat cu Sixt New Kopel Group, care vizeaza finantarea prin leasing operational pentru autovehicule pana in 3,5 t. Pe piata romaneasca sunt firme multinationale de transport care au camioane luate in leasing operational de la furnizori din Occident, astfel ca acest produs s-ar putea extinde cu succes in viitor si in Romania.
Raiffeisen Leasing finanteaza si vehicule rulate a caror perioada maxima de finantare sa nu depaseasca sapte ani de la data primei inmatriculari.
„Am dezvoltat in acest sens un parteneriat cu societatea BAS Truck Olanda, care este lider la nivel european in cumpararea si vanzarea vehiculelor comerciale uzate. La BAS Trucks se afla un stoc constant de 1.300 de autovehicule comerciale, din toate marcile de renume, intr-o gama foarte larga de tipuri si ani de fabricatie, la preturi pentru toate posibilitatile. Pentru a studia oferta si a afla pasii care trebuie facuti la achizitionarea unui vehicul nu este necesara deplasarea in Olanda, ci se poate accesa site-ul companiei“, a aratat Felix Daniliuc.
La sfarsitul anului trecut, Raiffeisen Leasing mai avea un numar redus de reposesii, acest lucru datorandu-se faptului ca in decursul anilor anteriori s-au efectuat o serie de restructurari, astfel incat clientii sa poata duce la bun sfarsit contractele de leasing incheiate. Iar volumul mare de reposesii preluat in 2009 a fost deja replasat.

Reposesia, ultima solutie
Deteriorarea permanenta a principalilor indicatori macroeconomici, atat la nivel national, cat si european, a condus, in mod evident, la o deteriorare a comportamentului in plati al clientilor.
Conform datelor statistice, cele mai afectate sectoare au fost constructiile, transporturile, vanzarile auto, industria metalurgica, dar si celelalte ramuri aflate in aval sau amonte de ele. In aceste conditii, numarul initial al recuperarilor de vehicule comerciale a fost mai mare pentru toate companiile de leasing, potrivit Alexandrei Nicolae. Intre timp, situatia reposesiei vehiculelor reflecta o anumita tendinta de stabilizare, iar stocul s-a fluidizat, nivelul intrarilor de autovehicule fiind inferior iesirilor generate de revanzarea acestora.
„In general, cele mai multe vehicule comerciale reposedate au facut obiectul unor contracte de leasing incheiate in perioada de boom economic din 2007 si inceputul lui 2008, inainte ca efectele declinului economic pe piata autohtona sa se fi generalizat.“
Reposesia este o solutie de ultima instanta, este insa de parere directorul BCR Leasing. Iar compania a oferit alternative clientilor sai, cum ar fi perioade de gratie de pana la 12 luni, prelungiri ale termenelor de rambursare, modificari ale graficelor de rambursare in corelatie cu sezonalitatea afacerii etc., fara ca acestea sa presupuna degrevarea clientului de angajamentele de plata asumate in mod responsabil si nici derogari de la standardele de prudentialitate si profitabilitate asumate de BCR Leasing.
„Clientul evita astfel declansarea procedurilor de reposesie a bunului, isi pastreaza calitatea de bun-platnic, se mentine solvabil, iar locatorul evita costurile implicate in recuperarea bunului, demersurile legale, eforturile de stocare, mentenanta si revanzare catre terti. Exista si situatii in care utilizatorul returneaza vehiculul la initiativa sa. Cel mai adesea este vorba de firme din constructii, comert sau servicii, majoritatea IMM-uri, care au derulat contracte cu statul, cu dezvoltatori imobiliari sau alti terti care, la randul lor, nu si-au onorat obligatiile de plata fata de utilizator.
Spirala economica antreneaza astfel jucatori si zone apartinand mai multor lanturi creatoare de valoare. De aceea, pentru a contracara generalizarea efectelor negative, sunt necesare masuri anti-criza concertate la nivelul economiei in ansamblu.
In actualele conditii, activitatile de reposesie si revanzare a bunurilor implica, in mod necesar, cheltuieli operationale legate de posibile demersuri legale, cooperarea cu firme specializare in recuperare, cheltuieli logistice legate de evaluarile tehnice ale vehiculelor, operatiuni de service si «cosmetizare» si, nu in ultimul rand, eforturi ale unor forte de vanzare proprii sau ale unor terti, specializate in vanzarea acestor bunuri.
Datorita declinului economic, in prima parte a lui 2009, numarul recuperarilor a fost comparabil mai mare decat in perioada similara a lui 2010. Stocul BCR Leasing a fluctuat in limitele a 250-400 vehicule, iar dinamica vanzarilor s-a accentuat dupa lansarea site-ului de revanzare dedicat“, a mai explicat Alexandra Nicolae.

Vehicule „low“ si „medium“ cost, verificate tehnic
Continutul stocului este divers, cele mai multe vehicule fiind din clasa de „low“ si „medium“ cost. Pentru revanzare au fost utilizate toate canalele disponibile, inclusiv parteneriate cu dealerii.
In privinta cererii, piata interna a fost mai sensibila la oferta de automobile si vehicule comerciale usoare, in timp ce piata europeana a permis valorificarea cu precadere a vehiculelor comerciale grele. Pretul vehiculelor reposedate se stabileste pe baza celei mai bune oferte primite, utilizand ca baza de apreciere rapoartele de evaluare si cotatiile pietei pentru tipul de autovehicul ofertat.
„Principalele avantaje in accesarea ofertei BCR Leasing de bunuri recuperate sunt legate de posibilitatea achizitionarii in leasing a acestora in conditii avantajoase, respectiv de posibilitatea platii unui avans mic, de alegerea duratei contractului in functie de dorinta si posibilitatile clientului, de posibilitatea recuperarii TVA, in cazul firmelor. Calitatea masinii este bine corelata cu pretul sau de vanzare, intrucat stabilirea pretului are la baza, printre altele, o expertiza tehnica facuta de terti.“
In privinta starii tehnice a vehiculelor recuperate, nu se efectueaza reparatii care ar antrena intens asiguratorii si ar prelungi durata de stationare in parcul BCR Leasing. Dupa verificarea tehnica si evaluare, vehiculele sunt pregatite pentru a fi vizionate de cumparatori. Preturile sunt astfel stabilite incat cumparatorii sa beneficieze de reale avantaje in raport cu valorile de piata ale acestor bunuri.
„Cele mai multe vehicule sunt recuperate in conditii tehnice acceptabile in raport cu durata de utilizare. Nu putem insa sa trecem cu vederea tendinta unora dintre utilizatori de a «iesi in castig» pe ultima suta de metri, prin «artificii» care vizeaza orice componente demontabile (inlocuirea cauciucurilor, a bateriilor, disparitia unor sisteme audio, a unei oglinzi etc.) Cu totii avem inca de invatat la capitolul comportament fata de partenerul de afaceri, inclusiv firmele de leasing, care ar trebui sa fie mai bine pregatite sa preintampine astfel de probleme“, a subliniat directorul BCR Leasing.
In octombrie si noiembrie 2011, solicitarile de finantare au cunoscut o tendinta crescatoare, datorita unei oferte promotionale BCR Leasing destinate achizitiei de vehicule de orice tip.