Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un nou studiu realizat de EIT Urban Mobility, Transport for London și Greater London Authority arată că poluarea generată de traficul rutier nu mai provine în principal de la gazele de eșapament. În schimb, surse până acum ignorate – cum sunt frânele, anvelopele și abraziunea carosabilului – au devenit responsabile pentru cea mai mare parte a emisiilor de particule fine în marile orașe europene.

Peste 80% din poluarea cu particule fine vine din surse necombustibile

Emisiile neexpirate (NAE – non-exhaust emissions) generate de uzura frânelor și a pneurilor, precum și de abraziunea drumurilor, sunt acum responsabile pentru între 68% și 88% din totalul particulelor PM10 legate de trafic, potrivit cercetării. Pentru PM2.5, particulele chiar mai periculoase pentru sănătate, contribuția acestora poate ajunge la 78%.

În mediul urban, uzura frânelor este cel mai important factor: peste 40% din particulele eliberate în aer provin din acest proces. Anvelopele vin pe locul doi – deși o parte semnificativă din reziduurile rezultate nu rămâne în aer, ci se acumulează în praful stradal sau este spălată în ecosistemele înconjurătoare. Ritmul tipic de conducere în orașe – cu opriri și porniri dese – accelerează această uzură.

Euro 7 vine prea târziu și prea puțin

Viitorul standard de emisii Euro 7 va introduce pentru prima dată limite și pentru NAE, însă doar începând cu 2026 (pentru frâne) și 2028 (pentru anvelope), și doar pentru vehiculele noi. Cercetătorii avertizează că impactul va fi limitat dacă guvernele nu implementează standardele în mod riguros și nu iau măsuri suplimentare pentru modernizarea parcurilor auto existente.

„Doar o combinație de reglementare, inovație tehnologică și schimbare comportamentală poate reduce eficient această formă ignorată de poluare”, a declarat Yoann Le Petit, coautor al studiului.

Soluțiile: de la frâne noi la mai puține mașini

Simulările pentru Londra indică faptul că introducerea de frâne și anvelope rezistente la uzură este una dintre cele mai eficiente și rentabile măsuri pentru reducerea poluării cu particule. Însă autorii atrag atenția că aceste materiale noi trebuie testate riguros pentru a evita alte riscuri asupra sănătății sau mediului.

Pe termen lung, cea mai eficientă măsură rămâne reducerea utilizării mașinilor personale. Studiul recomandă extinderea zonelor cu emisii scăzute, limitarea vitezei, îmbunătățirea infrastructurii pietonale și pentru biciclete și investiții masive în transportul public. Întreținerea corectă a drumurilor poate, de asemenea, reduce abraziunea și implicit particulele generate.

Studiul adresează un apel clar către autoritățile locale și europene: problema emisiilor necombustibile nu mai poate fi ignorată. Este nevoie de standarde clare, metode de măsurare armonizate și politici publice care să trateze acest tip de poluare cu aceeași seriozitate ca și emisiile din eșapament.

Pe măsură ce vehiculele electrice înlocuiesc flotele convenționale, sursele de poluare se schimbă – dar nu dispar. „Orașele au ocazia de a face o diferență reală”, conchid autorii raportului.

Cu 297 de voturi pentru, 190 împotrivă și 37 abțineri, Parlamentul European (PE) a adoptat acordul încheiat cu Consiliul privind regulamentul Euro 7 (omologarea de tip și supravegherea pieței autovehiculelor), prin care vehiculele vor trebui să respecte noile standarde mai mult timp, asigurându-se că rămân mai curate pe toată durata de viață.

Pentru autoturisme și autoutilitare vor fi menținute condițiile actuale de testare Euro 6 și limitele privind emisii poluante. În cazul autobuzelor și camioanelor însă se vor aplica limite mai stricte pentru emisiile de gaze de evacuare măsurate în laboratoare și în condiții reale de conducere, cu menținerea condițiilor actuale de testare Euro 6.

Pentru prima dată, standardele UE vor include limite ale emisiilor de particule de frână (PM10) pentru mașini și utilitare și cerințe minime de performanță pentru durabilitatea bateriei la mașinile electrice și hibride.

Un pașaport de mediu pentru vehicul va fi pus la dispoziție pentru fiecare vehicul și va conține informații despre performanța sa de mediu în momentul înregistrării (cum ar fi limitele de emisii de poluanți, emisiile de CO2, consumul de combustibil și energie electrică, autonomia electrică, durabilitatea bateriei). Utilizatorii vehiculelor vor avea, de asemenea, acces la informații actualizate despre consumul de combustibil, sănătatea bateriei, emisiile de poluanți și alte informații relevante generate de sistemele și monitoarele de la bord.

Raportorul Alexandr Vondra (ECR, CZ) a declarat: „Am realizat un echilibru între obiectivele de mediu și interesele vitale ale producătorilor. Dorim să asigurăm accesibilitatea la prețuri a mașinilor noi mai mici cu motoare cu ardere internă pentru clienții casnici și, în același timp, să permitem industriei auto să se pregătească pentru transformarea sectorului în direcția reducerii poluării. Este important să includem obiective privind emisiile generate de anvelope ori de sistemele de frânare, dar și o durabilitate crescută a bateriilor.”

Consiliul trebuie să aprobe oficial acordul înainte de a putea intra în vigoare. La 10 noiembrie 2022, Comisia Europeană a propus standarde mai stricte privind emisiile de poluanți atmosferici pentru vehiculele cu motor cu combustie, indiferent de combustibilul utilizat. Limitele actuale de emisie se aplică mașinilor și utilitarelor ușoare, dar și autobuzelor, camioanelor și altor vehicule grele.