Ad
Ad
Ad
Ad

Comisia pentru Mediu, Sănătate Publică și Siguranța Alimentară (ENVI) din cadrul Parlamentului European a votat introducerea standardului de poluare Euro 7, cu 52 de voturi pentru, 32 împotrivă și o abținere.

Deputații au fost de acord cu nivelurile propuse de Comisia Europeană pentru emisiile poluante (cum ar fi oxizi de azot, particule, monoxid de carbon și amoniac) pentru autovehicule și propun o defalcare suplimentară a emisiilor pentru vehiculele comerciale în trei categorii, în funcție de masa acestora.

Textul adoptat propune, așadar, limite mai stricte pentru emisiile autobuzelor și vehiculelor grele, inclusiv niveluri stabilite pentru emisiile reale. Au fost incluse termene de aplicare specifice pentru diferite prevederi Euro 7, legate de intrarea în vigoare a tuturor legislației secundare prevăzute – și anume, după 36 de luni pentru vehiculele ușoare și după 60 de luni pentru vehiculele grele.

Reglementările în vigoare în prezent (Euro 6/VI) s-ar aplica până la 1 iulie 2030 pentru autoturisme și vehicule utilitare ușoare și 1 iulie 2031 pentru autobuze și camioane (comparativ cu 2025 și, respectiv, 2027, așa cum este propus de Comisie), permițând toate prevederile Euro 7 să fie aplicabile până la acel moment (inclusiv cele pentru micii producători, până în 2030/2031).

Deputații europeni doresc să alinieze metodologiile de calcul și limitele maxime ale emisiilor de particule rezultate la frânare, precum și rata de abraziune a pneurilor cu standardele internaționale dezvoltate în prezent de Comisia Economică pentru Europa a Națiunilor Unite. Aceste reguli s-ar aplica tuturor vehiculelor, inclusiv celor electrice. Textul include, de asemenea, cerințe minime de performanță mai ridicate pentru durabilitatea bateriei pentru autoturisme și utilitare decât cele propuse de Comisie.

Alte măsuri propuse includ:

Raportorul Alexandr Vondra (ECR, CZ) a declarat: „Am realizat un echilibru între obiectivele de mediu și interesele vitale ale producătorilor. Ar fi contraproductiv să implementăm politici de mediu care dăunează atât industriei europene, cât și cetățenilor săi. Prin acest compromis, servim intereselor tuturor părților implicate.”

Raportul este programat să fie adoptat în cadrul ședinței plenare din 1 noiembrie 2023 și va constitui poziția de negociere a Parlamentului cu guvernele UE cu privire la forma finală a legislației.

Amintim faptul că, pe 10 noiembrie 2022, Comisia Europeană a propus standarde mai stricte privind emisiile poluante pentru vehiculele având motoare cu ardere internă. Norma Euro 7 include, pe lângă reglementări stricte privind emisiile gazelor de ardere, abordarea emisiilor non-eșapament (resturi microplastice din anvelope și particule din frâne) și cerințe privind durabilitatea bateriilor.

Potrivit Comisiei, până în 2035, Euro 7 ar reduce emisiile de oxizi de azot de la autoturisme și utilitare ușoare cu 35% față de Euro 6 și cu 56% în cazul autobuzelor și camioane. Emisiile de particule de la autoturisme și vanuri ar fi cu 13% mai mici, iar de la autobuze și camioane, cu 39% reduse, în timp ce particulele de frână ar fi diminuate cu 27%.

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) ia act de acordul privind Euro 7 la care au ajuns astăzi miniștrii naționali.

„Poziția statelor membre reprezintă o îmbunătățire față de propunerea Euro 7 a Comisiei Europene – care a fost complet disproporționată, generând costuri ridicate pentru industrie și clienți, cu beneficii limitate pentru mediu”, a declarat directorul general al ACEA, Sigrid de Vries. „Obiectivul Consiliului de a continua testele eficiente Euro 6/VI este rezonabil. Cu toate acestea, în comparație cu ceea ce este în vigoare în prezent, Euro 7 este mult mai amplu pentru noile autoturisme, camionete și, în special, pentru vehiculele grele, necesitând eforturi semnificative de inginerie și testare. Ca atare, va necesita investiții suplimentare uriașe din partea industriei noastre, într-un moment în care aceasta își investește toate resursele în decarbonizare.”

„Industria noastră este pe deplin angajată în combaterea poluării aerului și a schimbărilor climatice”, a adăugat de Vries. „Facem acum apel la statele membre, la Parlamentul European și la Comisie să lucreze la un regulament Euro 7 care ne va permite să ne concentrăm asupra acestor obiective duble, menținând în același timp vehiculele la prețuri accesibile și competitivitatea sectorului nostru.”

UE are deja una dintre cele mai cuprinzătoare și mai stricte abordări din lume în ceea ce privește emisiile poluante ale vehiculelor, cum ar fi oxizii de azot (NOx) și particulele. Tehnologia de ultimă generație face ca emisiile de gaze de eșapament să fie abia măsurabile.