Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Prima operațiune de aplicare a legii ROADPOL pentru anul 2024 a detectat o creștere bruscă a numărului de încălcări ale normelor privind camioanele și autobuzele, cel al autobuzelor aproape dublându-se într-un an.

Campania de aplicare a legii la nivel european privind transportul comercial s-a desfășurat în perioada 19-25 februarie 2024, prima din cele trei campanii de aplicare a legii în total pentru anul 2024. În locații aleatorii, operațiunea a fost sprijinită și de echipe sub umbrela instituțiilor de inspecție rutieră Euro Controle Route și de experți ai Agenției Europene a Muncii.

De data aceasta, un total de 29 de țări au luat parte la operațiune, numărul de vehicule inspectate fiind mult mai mare decât în timpul operațiunii de acum un an. Conform feedback-ului acestora, au fost verificate 248.498 (121.933 în 2023) de camioane și 130.519 (91.590 cu un an în urmă) de autobuze. În timpul acestei săptămâni de control au fost constatate 95.833 (51.468 în 2023) încălcări (camioane: 86.830 și autobuze: 9.003). De data aceasta, în 2.467 de ocazii a trebuit să se interzică continuarea călătoriei până la restabilirea stării corespunzătoare a camionului sau a încărcăturii. Această măsură administrativă a fost impusă și pentru 106 autobuze.

Astfel, rata de încălcare a fost de 34% în cazul camioanelor, ceea ce reprezintă o creștere de 41% față de anul trecut. În ceea ce privește autobuzele, deși nominal mai mică, rata de încălcare a legii este de 6,9%, aproape dublă față de cea de 3,5% de anul trecut. Pentru traficul de marfă, acest lucru înseamnă că 1 din 3 camioane verificate a înregistrat o încălcare.

„Acest lucru evidențiază riscul semnificativ pe care traficul de marfă îl reprezintă pentru siguranța rutieră, subliniind nevoia continuă de monitorizare. Ofițerii de poliție europeni sunt supuși unei pregătiri riguroase în ceea ce privește controalele în traficul greu, fapt evident în rata ridicată de încălcări detectate”, a declarat șeful Grupului de lucru operațional ROADPOL, comisarul-șef Jana Peleskova, de la Poliția Republicii de control.

În cazul camioanelor, cele mai multe infracțiuni au fost constatate în domeniul depășirii timpului de conducere, al setărilor sau manipulării tahografului, al vitezei și al infracțiunilor tehnice (inclusiv încărcături supraponderale și nesigure). În cazul autobuzelor, cele mai multe infracțiuni au fost constatate în domeniul centurilor de siguranță și al altor sisteme de siguranță, al vitezei, al depășirii timpului de conducere, al setărilor tahografului și al documentelor vehiculului.

Din nefericire, încă mulți șoferi au încălcat reglementările sociale valabile la nivel european, ceea ce înseamnă că au condus autovehiculul mai mult decât este permis prin lege, fără a respecta pauzele obligatorii. De multe ori, tahografele prescrise nu au fost gestionate corespunzător și, în cazuri izolate, au fost detectate manipulări deliberate ale tahografelor digitale.

“În fiecare an, manipularea setărilor tahografului sau manipularea intenționată a acestora devine tot mai proeminentă. Presiunile concurențiale din acest sector pot determina astfel de fraude, oferind transportatorilor câștiguri financiare semnificative în detrimentul unor riscuri sporite pentru siguranța rutieră”, a comentat Peleskova. Din punctul ei de vedere, oboseala șoferilor poate duce la coliziuni cu repercusiuni grave, având impact nu doar asupra șoferului de camion sau de autobuz, ci și asupra celorlalți participanți la trafic. Următoarea operațiune ROADPOL Truck & Bus va avea loc între 13 și 19 mai 2023.

PHOTO: BELGIAN PUBLIC PROSSECUTOR OFFICE

Operatorii prezenţi la Gala Tranzit au avut multe întrebări referitor la întoarcerea şoferilor, întrucât aceasta este una dintre cele mai populare teme de control în Occident la acest moment. Se ştie faptul că firma de transport este obligată să asigure şoferilor condiţii pentru a se întoarce acasă la fiecare 3-4 săptămâni (în funcţie de modul în care şi-a luat perioadele de repaus), iar aceştia au dreptul inclusiv să refuze. Atenţie, însă! Nu este suficient ca şoferul să dea o declaraţie prin care să confirme că nu doreşte să se întoarcă niciodată acasă.

Pentru a se pune la adăpost în vederea controalelor, compania trebuie să contacteze de fiecare dată şoferul pentru a-i oferi opţiunea de returnare. Iar la mesajul transmis şoferului este bine să se şi primească un răspuns clar, care să poate fi folosit în caz de control sau pentru contestarea unei amenzi, a subliniat Florin Gagea, preşedintele Euro Controle Route din partea ISCTR, în cadrul Galei Tranzit.

De altfel, transportatorii sunt îndemnaţi să se adreseze ISCTR (relatiipublice@isctr-mt.ro) pentru orice nelămuriri ar avea sau pentru a informa instituţia cu privire la eventualele situaţii de abuzuri la care au fost supuşi, cu menţiunea că speţele trebuie bine documentate. Florin Gagea a promis că toate problemele vor fi analizate în cadrul întâlnirilor ECR, în speranţa armonizării practicilor de control la nivel european.