Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Controlul efectuat de autoritățile belgiene luna trecută în parcarea de lângă Anvers și organizat la inițiativa Autorității Europene a Muncii (ELA), pe lângă faptul că a vizat cu precădere camioanele est-europene, reprezintă un semnal de alarmă, pentru că vesticii sunt deciși să își ducă planul până la capăt, iar Pachetul Mobilitate a fost dat cu un scop foarte precis.

Acțiunea de control a fost foarte bine organizată și nu a lăsat nimic la voia întâmplării, a atras atenția Florin Gagea, reprezentantul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), în cadrul intervenției avute la conferința Tranzit de la Iași, din 6 iunie. Parcarea respectivă a fost urmărită o perioadă mai lungă de timp, inclusiv cu camere de termo-viziune, iar descinderea controlorilor belgieni s-a produs atunci când erau nu mai puțin de 341 de autovehicule staționate și 202 șoferi detectați ca fiind în cabine. Faptul că au fost invitați ca observatori inspectori de control din statele est-europene, inclusiv din România, a urmărit să demonstreze tuturor nerespectarea prevederilor legale privind interzicerea efecturării odihnei săptămânale normale în afara cabinei camionului, întoarcerea șoferului la patru săptămâni sau a vehiculelor la opt săptămâni.

„O problemă mare cu care ne confruntăm și pe care am încercat să o rezolvăm în cadrul sesiunilor Euro Controle Route este eliminarea naționalismului din actul de control. În special în Franța suntem informați că inspectorii de trafic iau mult prea personal aplicarea Pachetului Mobilitate și sunt agresivi atunci când controlează camioanele est-europene. Din păcate, capacitatea de intervenție este limitată și atunci rămâne la latitudinea operatorilor să înțeleagă foarte bine legislația și să se asigure că o respectă“, a explicat Florin Gagea. În acest sens, trebuie subliniat faptul că regulamentele europene sunt singurele care trebuie urmărite cu strictețe, pentru că circulă tot felul de informații, însă comunicările DG Move și ale Comisiei Europene sunt cu titlul de recomandare și au doar caracter informativ, nu și greutate juridică.

Amenzile din parcarea belgiană au fost pentru efectuarea repausului săptămânal în cabină (1.200 de euro) și pentru neîntoarcerea șoferului (1.800 de euro), chiar dacă în presa din Belgia s-a vehiculat faptul că ar fi fost amendată și neîntoacerea camioanelor. Toate amenzile s-au achitat pe loc. Pentru a nu se lăsa loc la interpretări, operatorii de transport au obligația să ofere șoferilor posibilitatea de a se întoarce la fiecare patru săptămâni la domiciliu sau la sediul social al angajatorului, iar comunicarea acestui drept trebuie făcută în scris, pe mail sau pe telefon, pentru a se putea folosi drept dovadă la control. Actul adițional la contractul de muncă unde șoferul semnează că nu dorește să se întoarcă acasă nu are nicio valoare din perspectiva respectării Pachetului Mobilitate. Apoi, în cazul în care șoferul nu dorește să revină acasă, răspunsul trebuie argumentat tot în scris și, foarte important, nu trebuie să menționeze că dorește să muncească în continuare (cum se mai întâmplă), ci să precizeze explicit ce altă alternativă a ales pentru a-și efectua odihna (de exemplu, vrea să rămână să viziteze un oraș).

Prima operațiune de aplicare a legii ROADPOL pentru anul 2024 a detectat o creștere bruscă a numărului de încălcări ale normelor privind camioanele și autobuzele, cel al autobuzelor aproape dublându-se într-un an.

Campania de aplicare a legii la nivel european privind transportul comercial s-a desfășurat în perioada 19-25 februarie 2024, prima din cele trei campanii de aplicare a legii în total pentru anul 2024. În locații aleatorii, operațiunea a fost sprijinită și de echipe sub umbrela instituțiilor de inspecție rutieră Euro Controle Route și de experți ai Agenției Europene a Muncii.

De data aceasta, un total de 29 de țări au luat parte la operațiune, numărul de vehicule inspectate fiind mult mai mare decât în timpul operațiunii de acum un an. Conform feedback-ului acestora, au fost verificate 248.498 (121.933 în 2023) de camioane și 130.519 (91.590 cu un an în urmă) de autobuze. În timpul acestei săptămâni de control au fost constatate 95.833 (51.468 în 2023) încălcări (camioane: 86.830 și autobuze: 9.003). De data aceasta, în 2.467 de ocazii a trebuit să se interzică continuarea călătoriei până la restabilirea stării corespunzătoare a camionului sau a încărcăturii. Această măsură administrativă a fost impusă și pentru 106 autobuze.

Astfel, rata de încălcare a fost de 34% în cazul camioanelor, ceea ce reprezintă o creștere de 41% față de anul trecut. În ceea ce privește autobuzele, deși nominal mai mică, rata de încălcare a legii este de 6,9%, aproape dublă față de cea de 3,5% de anul trecut. Pentru traficul de marfă, acest lucru înseamnă că 1 din 3 camioane verificate a înregistrat o încălcare.

„Acest lucru evidențiază riscul semnificativ pe care traficul de marfă îl reprezintă pentru siguranța rutieră, subliniind nevoia continuă de monitorizare. Ofițerii de poliție europeni sunt supuși unei pregătiri riguroase în ceea ce privește controalele în traficul greu, fapt evident în rata ridicată de încălcări detectate”, a declarat șeful Grupului de lucru operațional ROADPOL, comisarul-șef Jana Peleskova, de la Poliția Republicii de control.

În cazul camioanelor, cele mai multe infracțiuni au fost constatate în domeniul depășirii timpului de conducere, al setărilor sau manipulării tahografului, al vitezei și al infracțiunilor tehnice (inclusiv încărcături supraponderale și nesigure). În cazul autobuzelor, cele mai multe infracțiuni au fost constatate în domeniul centurilor de siguranță și al altor sisteme de siguranță, al vitezei, al depășirii timpului de conducere, al setărilor tahografului și al documentelor vehiculului.

Din nefericire, încă mulți șoferi au încălcat reglementările sociale valabile la nivel european, ceea ce înseamnă că au condus autovehiculul mai mult decât este permis prin lege, fără a respecta pauzele obligatorii. De multe ori, tahografele prescrise nu au fost gestionate corespunzător și, în cazuri izolate, au fost detectate manipulări deliberate ale tahografelor digitale.

“În fiecare an, manipularea setărilor tahografului sau manipularea intenționată a acestora devine tot mai proeminentă. Presiunile concurențiale din acest sector pot determina astfel de fraude, oferind transportatorilor câștiguri financiare semnificative în detrimentul unor riscuri sporite pentru siguranța rutieră”, a comentat Peleskova. Din punctul ei de vedere, oboseala șoferilor poate duce la coliziuni cu repercusiuni grave, având impact nu doar asupra șoferului de camion sau de autobuz, ci și asupra celorlalți participanți la trafic. Următoarea operațiune ROADPOL Truck & Bus va avea loc între 13 și 19 mai 2023.

PHOTO: BELGIAN PUBLIC PROSSECUTOR OFFICE