Armatorul francez ar putea deveni acționar în Container Terminal Hamburg, consolidându-și poziția strategică în porturile nord-europene
Compania franceză CMA CGM a reluat în octombrie 2025 discuțiile cu operatorul german Eurogate privind achiziția unei participații în Container Terminal Hamburg (CTH), potrivit serviciului de analiză Alphaliner.
Dacă tranzacția s-ar concretiza, ea ar oferi armatorului francez o poziție operațională directă în cel de-al treilea port european de containere, un hub cheie pentru traficul maritim dintre Asia și Europa.
Atât CMA CGM, cât și Eurogate au refuzat să comenteze oficial negocierile, care se desfășoară în regim confidențial.
Reluarea discuțiilor marchează o schimbare de strategie față de sfârșitul anului 2024, când negocierile anterioare dintre cele două companii au fost declarate „eșuate”.
În iulie 2024, Alphaliner relata că părțile analizau un proiect comun de extindere a terminalului Burchardkai, parte a programului de dezvoltare Westerweiterung, cu o valoare estimată de aproximativ un miliard de euro.
Proiectul includea:
Autoritatea Portuară din Hamburg încurajase Eurogate să atragă un partener armatorial, urmând modelul MSC–HHLA.
Totuși, în decembrie 2024, publicațiile The Loadstar și Le Marin confirmau blocarea discuțiilor, iar revista germană Hansa le-a descris ca fiind „înghețate din cauza divergențelor economice și de guvernanță” privind viitoarea societate mixtă.
Eurogate continuă extinderea terminalului
Chiar și fără un investitor extern, Eurogate și-a continuat planurile de extindere.
În iulie 2025, compania a semnat cu Autoritatea Portuară din Hamburg contractul pentru dezvoltarea Westerweiterung, un proiect derulat de Eurokai și Eurogate Container Terminal Hamburg.
Principalele elemente ale proiectului:
După finalizare, capacitatea terminalului va crește de la 4 la 6 milioane TEU/an, consolidând poziția Hamburgului ca hub logistic de prim rang în Europa de Nord.
Cooperare tehnologică existentă între CMA CGM și Eurogate
CMA CGM utilizează deja terminalul CTH pentru o parte dintre serviciile sale de linie.
În mai 2024, portcontainerul CMA CGM Vasco de Gama a fost prima navă alimentată electric de la cheu prin sistemul de shore power instalat de Eurogate — un proiect comun de sustenabilitate și reducere a emisiilor.
Această cooperare tehnologică preexistentă ar putea facilita și integrarea operațională în cazul unei participări directe a CMA CGM în acționariatul terminalului.
O mutare strategică în contextul portuar nord-european
O eventuală intrare a CMA CGM în acționariatul Eurogate Hamburg ar întări prezența marilor transportatori globali în portul german, după investițiile:
Pentru Eurogate, un parteneriat cu un armator de talie mondială ar însemna:
Reluarea negocierilor dintre CMA CGM și Eurogate indică o revenire la strategia de integrare verticală în transportul maritim, prin control direct asupra infrastructurii portuare. Pentru Hamburg, o eventuală participare franceză ar aduce capital, know-how digital și stabilitate a traficului într-o perioadă de presiune competitivă regională.
Dacă tranzacția va fi finalizată, CTH ar putea deveni un nou model de parteneriat între armatori și operatori portuari, capabil să redefinească echilibrul de forțe în logistica containerizată a Europei de Nord.
EUROGATE, principalul operator european de terminale de containere independente de transport maritim, a însărcinat Deutsche Telekom cu implementarea a trei rețele campus 5G. În porturile din Hamburg, Bremerhaven și Wilhelmshaven, soluția 5G pentru clienți de afaceri „Campus network L” va îmbunătăți acoperirea mobilă la terminalele de containere.
Aceasta va permite operatorului terminalelor de containere să implementeze în viitor aplicații logistice digitale și mai sigure și mai flexibile – cu lățime de bandă exclusivă, disponibilitate ridicată și performanță 5G completă. În acest scop, EUROGATE va utiliza propriile frecvențe industriale 5G în intervalul 3,7 – 3,8 GHz pentru traficul de date critice, în plus față de rețeaua publică de telefonie mobilă a Telekom.
De exemplu, pentru digitalizarea în continuare a proceselor de manipulare sau pentru interconectarea mai strânsă a echipamentelor de manipulare cu sistemele de control și control al proceselor. Proiectul a fost lansat acum în cadrul unui eveniment de lansare în portul Hamburg.
Digitalizarea logisticii portuare datorită proiectului de finanțare „Port-As-A-Service”
Proiectul „Port-As-A-Service” este finanțat de Ministerul Federal German pentru Afaceri Digitale și Transporturi (BMDV) ca parte a directivei de finanțare „Câmpuri de testare digitală în porturi”. Aici se sprijină înființarea de câmpuri de testare digitală în porturi pentru a crea spații de testare reale pentru inovațiile din domeniul logisticii 4.0.
Realizarea rețelelor de campus 5G împreună cu alte măsuri de infrastructură digitală la EUROGATE, cu un volum de proiect de 3,7 milioane EUR, este finanțată cu 2,9 milioane EUR în cadrul directivei de finanțare și este susținută de TÜV Rheinland în calitate de sponsor de proiect al directivei de finanțare. Scopul proiectului „Port-As-A-Service” este de a exploata oportunitățile digitalizării pentru porturile maritime germane și de a optimiza investițiile în infrastructuri.
Pentru EUROGATE, oportunitățile de aici includ:
„O infrastructură tehnică eficientă și fiabilă este baza pentru a face manipularea containerelor la terminalele noastre și mai eficientă și pentru a ne asigura competitivitatea pe termen lung”, spune Michael Blach, președintele Consiliului de administrație al Grupului EUROGATE. „Rețelele Campus 5G ale Deutsche Telekom ne vor oferi cele mai bune condiții pentru a ne automatiza în continuare procesele și pentru a testa soluții logistice inovatoare bazate pe 5G.”
Stâlpii de iluminat devin purtători de antene 5G
Rețelele campus ale Telekom vor acoperi o suprafață totală de 5,6 milioane mp la cele trei terminale de containere cu cel mai recent standard de comunicații mobile. Aceasta corespunde dimensiunii a aproximativ 785 de terenuri de fotbal. Pe de o parte, sistemele de comunicații mobile existente vor fi extinse la fața locului. Pe de altă parte, Telekom va instala trei site-uri radio 5G suplimentare la fiecare dintre terminalele din Bremerhaven (2,9 milioane mp) și Hamburg (1,4 milioane mp) și două în Wilhelmshaven (1,3 milioane mp). Caracteristica specială în acest caz este că nu se ridică stâlpi noi, ci se folosesc stâlpi de iluminat existenți ca suporturi pentru puternicele antene 5G. Implementarea celor trei rețele 5G din campus va fi finalizată până în primăvara anului 2024.
„Acoperirea 5G a terminalelor de containere ale EUROGATE este unul dintre cele mai mari proiecte de rețea de campus de până acum. Acesta va permite EUROGATE să valorifice întregul potențial al 5G pentru a optimiza în continuare procesele logistice și pentru a impulsiona transformarea digitală a terminalelor portuare”, a declarat Hagen Rickmann, director general în cadrul diviziei Business Customers a Telekom Deutschland GmbH. „Pe lângă conectivitatea 5G de înaltă performanță și o lățime de bandă exclusivă, arhitectura de rețea a celor trei rețele de campus va oferi în viitor un nivel deosebit de ridicat de control asupra traficului de date critice din zona terminalului.”
Frecvențe 5G proprii pentru EUROGATE
Telekom va dota fiecare dintre terminalele portuare cu o rețea de campus cu două felii. Una dintre rețelele publice 5G ale Telekom va deservi, de exemplu, angajații, furnizorii externi de servicii, furnizorii și clienții.
Rețeaua 5G suplimentară, pur privată, este operată în spectrul industrial 5G local în gama de frecvențe de 3,7-3,8 GHz. Spre deosebire de spectrul public de 3,6 GHz al Telekom, acesta este un spectru 5G pus la dispoziție special pentru industrie de către Agenția Federală pentru Rețele. Acesta oferă resurse de rețea angajate exclusiv pentru traficul intern de date al EUROGATE.
Datele rulează pe această parte a rețelei în mod separat și complet neafectat de traficul public de date 5G. Acest lucru înseamnă că EUROGATE are practic două benzi de frecvență 5G și un total de aproximativ 190 MHz de lățime de bandă la dispoziție.
O nouă soluție tehnică: Securitate ridicată și căi scurte pentru date
În cadrul acestui proiect, Telekom va implementa pentru prima dată o nouă arhitectură de rețea ca parte a soluției 5G pentru clienții de afaceri „Campus-Netz L”. Acest lucru înseamnă că EUROGATE va beneficia de costuri de infrastructură mai mici și, în același timp, de o mai mare flexibilitate tehnică prin utilizarea unei rețele de bază virtualizate și dedicate pentru campus. Această arhitectură de rețea permite o așa-numită soluție CUPS (Control and User Plane Separation).
Aceasta combină o rețea centrală de bază 5G în cadrul rețelei Telekom cu un gateway de utilizator local pentru client. Acest lucru înseamnă că rețeaua 5G din campus este gestionată la nivel central de Telekom, dar datele proprii ale clientului rămân exclusiv la fața locului, în propriul campus. Acest lucru oferă EUROGATE o securitate maximă fără a fi nevoie să investească suplimentar în propria rețea centrală completă.
De asemenea, gateway-ul local pentru utilizatori asigură latențe scăzute: Acest lucru se datorează faptului că datele parcurg ruta directă de la dispozitivul final prin rețeaua privată către IT-ul clientului.
Disponibilitate ridicată și trafic de date 5G exclusiv
Soluția 5G Campus permite EUROGATE să utilizeze cartele SIM exclusive cu tarife fixe de date nelimitate pentru dispozitivele din rețea. Acestea garantează performanțe maxime ale rețelei private 5G cu viteze de până la 1,5 GBit/s de descărcare per dispozitiv final. Cartelele SIM specifice clienților pot fi administrate de EUROGATE prin intermediul unui portal de autoservire – de exemplu, pentru alocarea de autorizații sau pentru prioritizarea datelor selectate în cadrul rețelei 5G private. În plus, EUROGATE beneficiază de acorduri de nivel de servicii la cel mai înalt nivel, inclusiv persoane de contact fixe* și o linie telefonică de asistență 24/7 a Telekom. Toate componentele rețelei locale, inclusiv gateway-ul utilizatorului, sunt, de asemenea, redundante. Acest lucru asigură disponibilitatea și fiabilitatea continuă a rețelei.
sursa foto: hafen-hamburg.de
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit